vilken bensin?

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
Vilken bensin är bäst till skotern? fick höra av en bekant att grön 98 är bättre än grön 95.. grön 95 innehåll salt som gör att motorn rostar.. stämmer det och bör man börja använda grön 98 istället?
 
B

Biosteel

iof vill man ju inte veta alla tillsatser som finns i bensin. men beror nog på vilken maskin du har.
 
R

Robin

I din RMK vertical escape 800 så kan du alla dagar i veckan tanka 95oktanig soppa så länge den är orginal eller med lägre trimmingsgrad.

Att motorn börjar rosta av 95oktanig soppa stämmer inte.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Bensin i alla dess former består av kolväten i grunden. Grundämnena kol och väte kan kombineras på nästan oändliga antal sätt. Varje kombination bildar en molekyl. Alla molekyler har olika egenskaper, bl a flampunkt. Varje mängd bensin består av lite olika blandningar av de olika sorter molekylerna kan blandas ihop på. Det sättet som molekylerna är ihopblandade bestämmer vid vilken temperatur som flampunkten inträffar. Man klassar in bensinens flampunkt med hjälp av oktantalen. Om det krävs en hög temperatur för att antända bensinen så har bränslet ett högre oktantal.

Oktantalet mäts på genomsnittet av bränslet, dvs att en molekyl kan ha en flampunkt som motsvarar 90 oktan och en annan molekyl kan ha en flampunkt som motsvarar 100 oktan, genomsnittet är 95 oktan och därför klassas det som 95 oktan. Det gäller alla former av bensin förutom flygbensin som vi återkommer till.

En annan egenskap som oktantalet säger oss är bränslet förmåga att kyla motorn. Vid högre oktantal ska det kyla bättre. Detta har jag ingen källa på, om någon påstår något annat så feel free att tro på honom/henne.
Vidare så har ALL bensin energiinnehållet 9,2 kWh/l. Då får du springa på macken och specialbeställa högoktanig bensin om du så vill. Energin som frigörs när kolvätena förenar sig med syre är 9,2 kWh/l oavsett vid vilken temperatur oxideringen börjar.

När du oktanklassar flygbensin så har alla kolvätemolekyler samma flampunkt eller högre än den oktanklassen du kategoriserar bensinen i. AvGas 100 LL(Aviation Gasoline 100 oktan Low Lead) som är den vanligaste flygbensinen är testat så att alla molekyler håller 100 oktan eller mer, det finns ingen övre gräns. Vidare så har ovannämnda AvGas lite bly också. Bly är kraftigt cancerogent och är därför förbjudet till allt förutom flyget som har dispens. Blyet har mycket bra smörjande och kylande egenskaper, troligen en stor anledning till att så många gamla motorer fortfarande är vid liv och i god vigör.

Vidare så kan väl sägas att 95 oktan innehåller lite mer andra tillsatser än vad 96 och 98 gör.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Gör det? Jag kör på 98, men visste inte att det blir billigare? Menar du mindre risk för haveri eller l/mil?
Som lekman med empiriska studier av detta så blir 98 totalt billigare, har tankat på mack och samma sträcka över 186 km (gps) med en ST 600 några år tillbaka visade att den ville ha en aning mindre per mil, dessutom såg man på stiften att den gick varmare med 95 så rent tekniskt borde det ge mindre slitage på lång sikt.
Tillverkarna säger ju alla att deras motorer går att köra på 95 för det vill ju folk höra då det skiljer några tioöringar, (finns ju de som har tid att åka bil från Luleå till Piteå för att tanka 50 öre billigare), hursomhelst säger ju tillverkarna så att man bör...gärna köra på 98, själv skulle jag i alla fall med en 800 eller ännu potentare motor köra på 98 då det är renare bränsle.

Även i personbil blir det skillnad, i sambons bensinare går den på 0,85-0,87 med 95 och 0,8-0,82 med 98 och tanka diesel (laglig sådan) själv i Finland så nöjer sig D5:an med nästan 1 dl mindre jmf det svenska miljöbränslet.

Kontrollerat även på andra sidan Atlanten, där har de i vissa delstater lagkrav på 10% inblandning av etanol och de finns dem som anser att detta då är orsaken till att motorer framförallt vid hård körning går väldigt varma och i värsta fall nyper, bränner hål på kolven osv. Det ligger något i detta resonemang då ju etalnolen bla binder vatten samt har sämre kylande egenskaper, både dessa egenskaper är ju till nackdel för en 2-taktare. Dessutom tillåter inte bensinslangarna från BRP högre än 10 % inblandning av etanol av någon anledning.
I Sverige är det idag 5 % inblandning, även vid så lite så får man sämre energivärde totalt sett.

Bästa bränslet idag är nog egentligen alkylat om man kör med detta från början i en ny motor, problemet är bara att vara säker på att få tag på det överallt så att man inte tvingas till att tanka vanligt bränsle emellanåt då det inte är bra för motorn att blanda.
 
Last edited:
4

426H

Lol.. Du behöver bara köra 98 om du har en motor med hög kompression som riskerar att självantända innan stiftet bränner av. Är du osäker är det alltid säkrare att tanka 98. Rost pga salt kan du glömma.
Jag körde alltid 98 eller helst 99 v-power när jag körde 2-takt. Det blir mycket billigare än att renovera motorn.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nej, du bör inte byta till 98. Det är inte försvarbart rent ekonomiskt. Kör 96. Jag har redan förklarat fördelen med 98 oktan och du har definitivt inte behovet av högre oktan än 95.
Dock är det precis som lynxfun säger. Bränsleförbrukningen ökar när du kör 95 oktan pga att 95 har lägre energivärde eftersom det är 5% etanol inblandat. När det är lägre energivärde måste du skyffla in mer bränsle för att få ut samma effekt. Om du kör på 96 eller 98 så drar skotern mindre bränsle tack vare högt energivärde. Men 96 är billigare än 98 och du får samma förbrukning. Så det mest ekonomiska alternativet är 96.

Man behöver inte köra på mer än 95 men det är mest ekonomiskt att köra på 96. Sen att det finns lite tillsatser man inte vill ha i 95 är en annan femma.
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Nej, du bör inte byta till 98. Det är inte försvarbart rent ekonomiskt. Kör 96. Jag har redan förklarat fördelen med 98 oktan och du har definitivt inte behovet av högre oktan än 95.
Dock är det precis som lynxfun säger. Bränsleförbrukningen ökar när du kör 95 oktan pga att 95 har lägre energivärde eftersom det är 5% etanol inblandat. När det är lägre energivärde måste du skyffla in mer bränsle för att få ut samma effekt. Om du kör på 96 eller 98 så drar skotern mindre bränsle tack vare högt energivärde. Men 96 är billigare än 98 och du får samma förbrukning. Så det mest ekonomiska alternativet är 96.

Man behöver inte köra på mer än 95 men det är mest ekonomiskt att köra på 96. Sen att det finns lite tillsatser man inte vill ha i 95 är en annan femma.
Det låter som att det är ganska stor skillnad på 95 och 96? Där jag bor finns inte 96.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Länge sedan man såg 96 oktan som sagt.
Måste tillföra att efter byte av kolv, cylinder och ringar kör jag en gammal ockelbo med Sachs enstånka på alkylatbensin 2 takt sedan 5 år, man orkar ju bara förbruka en 30 -40 liter per säsong i en sådan. Maskinen går suveränt, inga tendenser som förr i tiden till att "bröla " o ha sig när han blitt varm.
Har inte koll på oktan osv i alkylat men det skall ju vara likvärdigt och dessutom är det ju det renaste bränslet på många sätt:ciao:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det låter som att det är ganska stor skillnad på 95 och 96? Där jag bor finns inte 96.
Rent kemiskt är det ganska stor skillnad. Men vätskornas egenskaper skiljer sig inte så mycket emellan. Ingen kan känna skillnad på 95 och 96 oktan enbart på hur skotern går.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tanka 20 liter BF95 & 10 liter BF98, då har ni BF96.

För så funkade det när det fanns BF96 att köpa på macken.
Men då blandades det i pumpen när man valde BF96, den sög både BF95 & BF96 från respektive cistern.
Det kom alltså inget BF96 med tankbilen och fanns således inte hellre lagrat i backen. :hello:
 
D

Deleted member 6797

Tanka 20 liter BF95 & 10 liter BF98, då har ni BF96.

För så funkade det när det fanns BF96 att köpa på macken.
Men då blandades det i pumpen när man valde BF96, den sög både BF95 & BF96 från respektive cistern.
Det kom alltså inget BF96 med tankbilen och fanns således inte hellre lagrat i backen. :hello:

96 oktaniga soppan finns väll än? de går då å tanka här iaf