Uppstart efter "konserveringsprogrammet"

Hekaman69

Medlem
12 nov 2019
6
0
1
54
Sverige
Tjena

Är det något som behöver göras vid uppstart efter att ha kört konserveringsprogrammet i våras? Har 2 st bonndocker 2018 och båda krånglade vid uppstart när vi skulle åka(står i varmgarage året om). Startade båda och dom gick igång på första rycket. Dom fick stå på tomgång ett tag och sen när vi skulle åka iväg blev det strul. Min gav motorfel och felkoder(P0113 + P0107). Insugsgivare eller nåt, har nyligen haft av huv och slutburk så antar att nån sladd till givare vid insug lossnat. Ska kolla ikväll.

Grabbens går på tomgång men går inte att varva allas. Hörs att den öppnar men varvar inte alls. Inga felkoder, klurar på om avgasportarna kan ha fastnat i stängt läge?? Kanske skulle ha varvat dom lite och "rensat ur dom" istället för tomgång flera minuter...........

Tacksam för alla tips.

Tjing och ha så kul i snön framöver....
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag har haft samma problem förut som grabben din efter 1a uppstarten, då har ja fått lov att byta stift.
 

Hekaman69

Medlem
12 nov 2019
6
0
1
54
Sverige
Hej

Min går som den ska nu, en kontakt under handskfacket som inte var i:)

Tack för tips, blir stiften extremt blöta vid "konserverings"-programmet? Om ett stift är dåligt borde den ju varva upp lite grann i alla fall, eller gå ojämt på tomgång, bara spånar........och att båda pajar samtidigt låter ju som lite för mycket slump.

Mvh Henrik
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Min beteede sig exakt som denna skoter förra året när jag gjorde uppstarten.
Båda stiften va "släckta", den startade hur bra som helst men svarade inte överhuvudtaget på gasen.
Stiften va som brända och nästan spetsiga på elektroden.

Som Snötoken sa "Byt stift så går den, man får INTE röra gasen innan den är upp i minst 30grader första gången den startas om man kört konserveringen"

En sak till, han har inte bytt gasblock eller liknande under sommaren? detta fenomen uppstår på rotax 850 när gaswiren är för spänd, släpp lite på vajern och testa eller så är det garanterat stiften
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Man kan prova skölja ren stiften med typ bräklen eller sprit alt bensin och elda kraftig på dem. De brukar kurera 75% av släckta stift. Elda med gasol eller butangaslåga och mestadels på gängan, de gäller att de kokar ur surheten som samlas mellan porslinet och elektrodstiftet. När de slutar bubbla i skarven porslin stift så kan man ge sig med värme, de krävs dock mer värmning än man kan tro ,,elda inte direkt på bygeln!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
OT men...
Är det verkligen någon som tycker att dessa skotrar tar så lite olja att man måste ge dom mer över sommaren? Alla E-tec jag haft hittills, 2st 800 och en 850 har då minsann inte varit blyga...

få se om nya 600an beter sig annars...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Har man möjlighet så är det mycket bättre att starta och köra dom riktigt varm 1-2 ggr på sommarn, enligt mig iallafall :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag gjorde så denna sommar, jag startade upp den några gånger och varmkörde den ist för konserveringsprogrammet
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
OT men...
Är det verkligen någon som tycker att dessa skotrar tar så lite olja att man måste ge dom mer över sommaren? Alla E-tec jag haft hittills, 2st 800 och en 850 har då minsann inte varit blyga...
Håller med om 800 och 850, dom är oljetörstiga.

Men de 600 etec jag haft har varit väldigt snåla på olja, speciellt Commandern jag hade, när man körde lugnt.
Väldigt sparsam på olja.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Nu ska jag ju använda 600an som jag använt dom tidigare "storkubikarna" och, har jag tänkt mig, ta mig fram på samma ställen också så vi får se vad som händer med oljekonsumtionen då =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Ett gammalt beprövat trix för att få stift att hålla bättre mot surhet och olja är att knacka ihop gnistgapet. Jag brukar sätta det till 0,45mm på stiftätande maskiner. Men jag brukar först prova bara lite ihopknackat 0,5mm för ju mindre man behöver slå ihop det desto bättre. Gnistan blir ju mindre o mindre ju mer man slår ihop. Min Thundercat 1000 som jag kör på 5% olja i bränsletanken tar inga stift med 0,45mm gap. Med org 0,6 äter den någ stift då o då.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Ett gammalt beprövat trix för att få stift att hålla bättre mot surhet och olja är att knacka ihop gnistgapet. Jag brukar sätta det till 0,45mm på stiftätande maskiner. Men jag brukar först prova bara lite ihopknackat 0,5mm för ju mindre man behöver slå ihop det desto bättre. Gnistan blir ju mindre o mindre ju mer man slår ihop. Min Thundercat 1000 som jag kör på 5% olja i bränsletanken tar inga stift med 0,45mm gap. Med org 0,6 äter den någ stift då o då.
Alla E-tec har stift som är trängre gap på än "vanliga" redan vill jag påstå.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Ok de kan va intressant de måste jag mäta.
...eller var det tidigare??? Det kanske var ECS-stiften man skulle ha till SDI och P-tek som fanns i två versioner, en "vanlig" och en med efternamnet 0,5 med trängre gap som var rekommenderade till BRP...nu blir jag lite morgonsosäker =)
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
265
103
43
Vittangi
Måste ha haft en jäkla flax med båda min Freeride (en 800 e-tec och en 850 e-tec). Har kört konserveringsprogrammet varje vår när jag ställt undan dem för sommaren, ingen av dem har någonsin släckt något stift när jag startat upp dem igen till vintern. Just vid uppstarten så gick de förvisso lite orent en minut eller så, men efter att de fått puttra på tomgång ett tag så de blivit varma så har de gått bra efter det.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Har heller aldrig haft nåt problem med uppstart efter konserveringsprogrammet.
Har heller aldrig släckt nåt stift på en Etec trots att jag haft såna i 5-6 säsonger.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har aldrig släckt stift men dom har varit så fula efter ett eller i vissa fall två år att det inte skulle falla mig in att köra längre på dom.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
...eller var det tidigare??? Det kanske var ECS-stiften man skulle ha till SDI och P-tek som fanns i två versioner, en "vanlig" och en med efternamnet 0,5 med trängre gap som var rekommenderade till BRP...nu blir jag lite morgonsosäker =)
Precis, även äldre serie 3 motorerna skulle ha dom stiften som hette 05 på slutet, har en låda över i garaget sen den tiden :)