sx viper eller sxr

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
avgasportarna i kombination med orginalkolvarna är ingen höjdare om man ska ha trippelrör , bara är så


Kan du förklar lite närmare vad som är den dåliga kombinationen med avgasportarna och orginalkolvarn när man har pipor..

Jag har pipor och det funkar bra..
ja hur förklarar man det som snudd på varenda en med pipor skriver ... kolvarna verkar hålla sisådär 3-400 mil , kolvarna som satt i team yamaha viprar var srx 700 enligt utsago , överkurs då det gäller håltagningen i luftburken etc. , alltså dom är ju strypta från fabrik helt givet och jag är skeptisk dom kostade på kolvarna i vipermotorn för att hålla för ett effektutag som är lika en srx:en eller rättare sagt jag vet för kolvarna är inte identiska
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Du gör ju som du vill, men Viper motorn är INTE klenare byggd än SXR motorn. Tex har du breda rulllager på variatorsidan på vipern, medans på SXR har du ett helt vanligt infettat kullager, som inte tar del av motorns övriga smörjning. Kör du Vipern original så går den garanterat lika långt som en SXR. Åker faktiskt hellre en std. Viper än en SXR med pipor, Vipern har så mye finare vridmoment, går lugnt o tyst, billigare, men är ändå rivig om du vill det
du hittar jag en viper som bevisligen aldrig varit trimmad och säljaren kan vattentätt påvisa det för mig med så är jag helt klart spekulant på just det exemplaret
som jag skrev ... jag tycker en orginal viper är en av dom trevligaste maskiner jag någonsin åkt men att hitta en ! 8 av 10 tror jag har blivit ut för pipor och det är där problemen börjar ... ! att finna en orginal sxr är enklare tror jag
sedan med tanke på att bli smutskastad här inne för evig tid tänker jag påstå att ALLA motorer oavsett märke med avgasportar har sämre hållbarhet än motsvarande utan ....!!!!
tillbaka till år 2001 ... nämn en , en enda oavsett märke o modell 2 cl. 800:a där inte dom bytte ut kolvarna ?
vipern är 2000 talets svar på polaris ultran och även det en modell jag aldrig ens kommer att fundera på än om den rent estetiskt tilltalar mig men samma där ... 8 av 10 trimmade
mitt val har varit lätt än om det finns både starka för och nackdelar ...sxr helt klart
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
SRX har ju pipor och avgasportar, hur kommer det sig då att de inte går sönder? Du skrev ju att ALLA motorer med avgasportar är mindre hållbara än de utan. Förstår inte vad avgasportarna har för betydelse när man åker pipor, dvs att kolvarna ska hålla sämre med pipor. Sen när Fredrik Granberg och Mats Persson åkte Viper med pipor så satt det väl oxå portade cyllar på dessa? De låg väl kring 160 hk, det är inte mycket likhet mellan en sån och en vanlig viper med pipor
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
SRX har ju pipor och avgasportar, hur kommer det sig då att de inte går sönder? Du skrev ju att ALLA motorer med avgasportar är mindre hållbara än de utan. Förstår inte vad avgasportarna har för betydelse när man åker pipor, dvs att kolvarna ska hålla sämre med pipor. Sen när Fredrik Granberg och Mats Persson åkte Viper med pipor så satt det väl oxå portade cyllar på dessa? De låg väl kring 160 hk, det är inte mycket likhet mellan en sån och en vanlig viper med pipor
srx har sina egna kolvar vilka inte är lika en viperkolv ... kan bero på att den kolven är gjord för ett effektutag på 150 hästar
jag vidhåller att en orginal sxr motor på 700cc är hållbarare än en orginal srx 700 motor ja !
rensad luftburk mnr trimmade motorer ökade effekten lite mer ja på deras maskiner men vad får du ut ur en viper med slprör ? 145-150 hp ? vi säger 140 hp ... då skiljer det 20 hp vilket fortfarande srxkolvarna inte direkt har något större problem av
vad avgasportarna har för betydelse är uppenbart .... en effekthöjande åtgärd om du jämnför en motor utan men kombinationen nedstrypt vipermotor med orginalkolvar och trippelrör tar ganska hårt på livslängden
har vipern varit menad att släppas till försäljning orginal med trippelrör som en ersättare för srx 700 då är jag fullt övertygad om att det inte varit dom kolvarna som sitter i nu utan några andra mer hållbara

mycket möjligt jag är totalt ensam här inne om att råkat ut för detta men jag tror nog det finns fler nuvarande eller fd. viperägare med samma åsikt.... vi får väll se :hmmmm2:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
kan det inte vara så att man efter att monterat pipor glömt att bestycka UPP vilket man måste med pipor?
och att därför skär oftare pipade viprar än originalpipade srx:ar?
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Har inte viper S trippel pipor orginal? Kanske är ute å cycklar men har för mig de... För övrigt så är yamma trippeln en jävligt driftsäker motor!
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
kan det inte vara så att man efter att monterat pipor glömt att bestycka UPP vilket man måste med pipor?
och att därför skär oftare pipade viprar än originalpipade srx:ar?
kort svar ... jo en av orsakerna !
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Har inte viper S trippel pipor orginal? Kanske är ute å cycklar men har för mig de... För övrigt så är yamma trippeln en jävligt driftsäker motor!
visst håller med ... en trippel från yamaha är en duktig konstruktion helt klart men ! viper s 04:a ... öhlinare med mera orginal trippelpipor minns jag faktiskt inte om det var standard på en s men låt oss säga det iaf. ... det finns viprar som med korrekta trippelrör och inställningar gått ganska problemfritt i det stora hela taget dvs. runt 5-600 mil men jag vidhåller fortfarande och framförallt då kolvarna skiljer sig åt att en viper med orginalkolvarna inte riktigt är att lita på ... viper s vilka pipor satt orginal i den då ? ganska stor skillnad mellan aaen och hauck rör i effektutag , troligtvis ligger psi hauck slp i topp ang. hp , lägg nu på en rensad luftbox med ett annat t-system , portning så pratar vi i runda tal 160-170hp och det mest fantastiska att abris aldrig under hela sin vm karusell skottat en motor lika duktigt som jag gjorde " orginal " och dessutom gjorde jag det 2 gånger med mindre än 10 mil mellan varandra !
kör man pipor i en viper måste man titta över hela registret ... räcker liksom inte att bara dundra på trippelrör och se glad ut .. den är inte gjord från fabrik att klara ett effektutag på 140-150hp än om många tror att det är så enkelt ... jag må vara ute o sväva men min teori i all den " hjälpsamma informations djungeln" att helt enkelt ringa upp dom som håller på o åker på vederbörande modell och fråga ... vet inte dom så vem tusan ska veta då ?
med facit i hand vet jag att till o med efter en sådan " liten " sak som en kolv ska man om man är riktigt nogrann balansera om vevpartiet ... och handen på hjärtat ...hur många gör det när dom byter kolvar då ?
jag bytte cylinder o kolv ...trodde det räckte tills vevpartiet behagade säga upp sig ordentligt efter ca. 10 mil ! ganska surt med tanke på vad nya cylindern o kolven gick lös på
vill någon köpa en viper ... mitt råd en kanonmaskin i alla lägen men många är och förblir söndertrimmade tyvärr
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hade själv en Viper för ett tag sen och jag var otroligt nöjde med den. Om man ska köra i lös snö med den så rekomenderar jag att man sätter 8kuggars non slip drivhjul och en 38as matta. Jag hade 28fullblocks matt apå min och den tog sig snäppet bättre än en sxr 700 med 32as matta..spännde min lite så den inte rappa och då körde ja ifrån han i pudret nä'r han hade fastnat med sin
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har haft viper själv , orginal verkar den helt klart skottsäker. Det kan ju vara så att när man kastar på piporna utan att göra något åt variatorn så kanske dom varvar lite väl mkt ? Även om piporna skall vara för orginal varv... Eller har alla här som kört med pipor haft variator kit också ? :) Viper eller SXR är skit samma, dock så tycker jag vipern är trevligare. Den drar mindre olja också, rätt stor skillnad faktiskt. Sen är vipern LÄTT för att vara en trippel.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hade själv en Viper för ett tag sen och jag var otroligt nöjde med den. Om man ska köra i lös snö med den så rekomenderar jag att man sätter 8kuggars non slip drivhjul och en 38as matta. Jag hade 28fullblocks matt apå min och den tog sig snäppet bättre än en sxr 700 med 32as matta..spännde min lite så den inte rappa och då körde ja ifrån han i pudret nä'r han hade fastnat med sin

Du skojar väl? Det är ju raka motsatsen.
Sxr:en är ingen djupsnömaskin men Vipern är märkbart sämre.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Vipern uppför sig bättre i snön.. Nog för att skillnaden mellan dom 2 är märkbar liten!

//Rasmus

I teorin kanske.
Har 1 av varje i kompiskretsen, viper med 38mm ripsaw och Sxr:en med 32mm ripsaw och Vipern ankrar först!

Piloterna är likvärdiga och ingen av dem kan säga säkert varför Vipern är sämre men den är det. Förmodligen för att den är låg som en sportbil.
Sen ser det ut som dom har olika attackvinkel också och det är säkert där svaret ligger.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
I teorin kanske.
Har 1 av varje i kompiskretsen, viper med 38mm ripsaw och Sxr:en med 32mm ripsaw och Vipern ankrar först!

Piloterna är likvärdiga och ingen av dem kan säga säkert varför Vipern är sämre men den är det. Förmodligen för att den är låg som en sportbil.
Sen ser det ut som dom har olika attackvinkel också och det är säkert där svaret ligger.
jag var skitnöjd med hur vipern hanterade sig själv i djupsnö ... ja visst är det en enorm skillnad mot ex.vis en rmk eller summit men vi talar trots allt om en kort ledmaskin sedan är det nog en fråga om vad du tycker är djupsnö och min syn på vad som är djupsnö !
en halvmeter nysnö åker du problemfritt i hur du vill och i stort sett vart du vill , man tar sig fram men man klättrar knappast med en viper :rolleyes:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vipern är väl inte nå lägre än SXRen. Kan ju vara så att dom är helt olika justerade. Sätt dämparna löst i vipern boggien samt öka vikt överföringen till max så ska du få se på vilken som går längst. Har fan svårt att se att vipern skulle vara sämre än SXRen.