Så då vara det dags IGEN

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
lol de var väll inte så farligt... jamenar de kan ju hända vem som helst. man kan ju fara genom isen även om man går....
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Tur att han klarade sig, men jag undrar hur fan han tänkte?...
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Tycker inte detta är som mycket att diskutera gällande att det blir negativ press för skoteråkandet, går en hel del skidåkare genom isen varje år utan att dem idiotförklaras..
Tror folk hellre dömer ut skoteråkare då nån med slutburk blåser med full mugg genom ett bostadsområde.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Denna typ av publicitet kan ha något "gott" med sig då det kanske förhindrar andra att ge sig ut på okänd is i onödan eller som här alldeles för tidigt på säsongen.

Dock, för att undvika framtida eskalation av tillbud så finns det många i vår urbaniserade värld som behöver tänka en extra gång, det är en sak att ge sig ut på is i områden man tillbringat en livstid i både sommar som vinter och en helt annan sak att fara på okända vatten och är man tvungen att röra sig på okända vatten så bör ju försiktighet vara en dygd och att man är utrustad därefter för att kunna klara sig själv.
Läs t ex på Svenska Livräddningsällskapet http://www.issakerhet.se/skoterpais.htm eller googla ice safety snowmobiles så finns det hur mycket info som helst.

Ett annat enkelt sätt att öka respekten för okända isar är att (under ordnade och säkra former) med full skotermundering inklusive hjälm med stängt visir, skor och handskar hoppa i på djupa delen på badhuset och försöka ta sig upp-----De allra flesta får mer eller mindre panik och behöver hjälp redan där.

Man får ju inte heller glömma bort att vi alla på något sätt betalar för sådant här, kraschade framvagnar osv iom ständigt stigande försäkringspremier när det enligt min mening borde vara betydligt dyrare (självrisk 20-50 000) för den som sänker och kör sönder.
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag kan inte se hur den kan för något som helst gott med sig. Ytterligare en negativ vinkling på våran hobby.
Använd hjärnan innan ni åker ut så slipper man göda på skoterförbudshetsen.