Liberty 800 motor ( 2004 ) Stora bekymmer....

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
mohhahahaha, fick tillbaka bettan idag. Hade sådan gristur att när avgasporten åkte in i cylindern så gick maskinen på tomgång, vilket medförde att ingenting annat än porten gick sönder. Firman jag lämnade in skotern på bytte båda portarna till rostfria och märkte även att ett motorfäste var trasigt. Både dessa saker gick på garantin. Nu går den som ett skollat troll, varvar som den ska och är grymt rolig att köra!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Får giljotinbiten verkligen plats uppe på kolven så det inte tar i toppen? Låter lite på håret att varken kolv/vevstake eller topplock fått sig en smäll. Men dom måste väl lämna garanti på arbetet om det olyckligtvis skulle hända något mer pga det där.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Om det nu är aluminium. (från inlägg #12)

"Polaris has discontinued the sale of the (accessory) titanium valves, and now offers a relieved stainless steel valve as a premium accessory part. This is the valve of choice for replacement of the original cast valves that seem to be more prone to deformation. Order Polaris part #2202838 for the Stainless Steel VES Kit that includes two SS valves and a set of springs with instructions."

Cast Iron är väl vanligt kolstål.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Eller möjligtvis gjutjärn? Ska ringa till ÅF och höra vad dom säger, skulle inte förvåna mig om dom aldrig har hört talas om det problemet...
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Vevaxeln av, tjoho

Jahapp, man han ha den i en vecka, köra några mil, sen gick vevaxeln av, strålande.

En RMK 800 144 -05, gått 350 mil totalt.

Någon som vet om det är vanligt? Låter djävligt otroligt men det hände i alla fall..
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Sv: Vevaxeln av, tjoho

Oj, jahapp, kul att man alltid gör så bra köp, not.

Så, 3 lakan, skicka den till staterna för modifikation. Aja, får väl sikta in mig på nästa säsong i stället :)
 

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
Sv: Vevaxeln av, tjoho

nä det är ju aldrig skoj när sånt händer!! finns ju säkert nån i sverige som oxå moddar blocket....kolla med Motormecano i Skellefteå AB de fixar det säkert åt dig!.....men det kostar ju säkert en halv förmögenhet!

de lägger säkert på kittet från usa och fixar veven! du klarade dig utan andra motor skador??
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Sv: Vevaxeln av, tjoho

Vet inte motorn går i alla fall.
Körde in den till försäljaren idag, får väl veta till veckan. Fast de påstår att de inte känner till problemet och att det inte finns att köpa förstärkningar.
 
Last edited:

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
var det tt trading du var in på? snacka med björn där han ska kunna de mesta! annars är ju åf i arvidsjaur oxå duktig!
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
var det tt trading du var in på? snacka med björn där han ska kunna de mesta! annars är ju åf i arvidsjaur oxå duktig!
Jo han är säkert duktig på det men man måste väl fräsa om spåren för de nya pto-lagren eller något och jag vet inte om de har utrustning till det, ska gå in till dem på måndag och tjöta med dem.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Sorry, nu är jag igång igen, finns det nå siffror på felfrekvensen hos dessa motorer vad gäller vevaxlar och ptolager?
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Någon som gjort PTO-lager uppgradering på Liberty motorn i sverige?

Halloj,

Hade turen, eller oturen, att köpa en 05'a rmk 800. Dessa har som bekant problem med PTO-lagren.

Är det någon som gjort uppgraderingen här i sverige? Har ju ingen lust att skeppa iväg paketet till staterna...
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Motormecano i skellefteå fixar det, han gissade på en 1800 pix plus delarna då.

Lutar åt SLP's tough boy bearing kit.