Avgasbandage ?

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
konstigt att mina kompisar som kör motorcross 2 takt på elit nivå säger samma sak att det gör skillnad på motorn och varför skulle dom ljuga om en sån sak och vet också nu efterha läst i gamla skoter tidningar att detta förekom även inom snöskotercross och isracing på 70- 80 talet
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det är väl ingen som påstår att det inte blir skillnad

men det gäller väl att förstå varför oxo. du kan ju be dina race-kompisar att berätta hur det fungerar
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag har ingen aning om vad resultatet blir om man lindar pipan, Vad jag förstår får man ett roligare ljud och som så mycket annat är det lite psykologiskt (Vet inte om jag stavade rätt...) Ju häftigare det låter desto bättre tycker man att maskin går.

Har oxå hört att det blir mer effekt med lindad pipa. Har funderat på att prova på min om jag har kvar skotern till nästa vinter.

Sen ser det snyggt ut oxå ;)
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
konstigt att mina kompisar som kör motorcross 2 takt på elit nivå säger samma sak att det gör skillnad på motorn och varför skulle dom ljuga om en sån sak och vet också nu efterha läst i gamla skoter tidningar att detta förekom även inom snöskotercross och isracing på 70- 80 talet

Effekt gör det...men
Effektregistret kommer på ett högre varvtal än innan en lindning.
Funkar ju finfint på en cross som man kan varva mer genom att växla senare
eller en skotermotor som stått i en bromsbänk,
så att man vet vilket varv pipan är optimerad för , för att sedan bestycka
variatorn för att växla när du har toppeffekt..

För om variatorn tex växlar ut på 8000 varv
och du genom att linda pipan ökat effekttoppen till tex 8300 varv
så har du nog tappat effekt jämfört med när den var olindad.

Men om man vet att pipan går kall och effekttoppen är lägre än
vad den varvar... go for it

ps.. varma avgaser tar mer plats än kalla ..ds
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hmm nu vart jag lite funderad jag ville bara sätta dit avgasbandage för orginal isoleringen mellan pipan och skyddsplåten är i uselt skick. Dvs om det sitter redan isolering orginal så borde det inte bli någon märkbar skillnad om man smetar på ett avgasbandage?
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
det ger effekt på motorn har snackat med en som har skruvat skoter i 40 år och enl han så gör det effekt även på en skoter och tror inte att en som har skruvat i 40år och fortfarande skruvar skoter ljuger ang avgasbandage att dom gör faktiskt skillnad på en skoter för han sa att avgassystemet är byggd på samma sätt som till en cross vilket inbär expantionskammare på båda och i i och med du sränger inne avgasvärmen i piporna så gör det att avgaserna flödar fortare =sval motor=mer effekt ur motorn och enl honom så är det ett billigt sätt att få lite mer effekt ur skotern så jag kommer defentivt att köpa till mina 2 skotrar och linda piporna och han bekräftade även att detta användes på tävlingar runt om i världen med skotrar som jag läste i gamla skotertidningar
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Har nu fått och lindat på bandaget, väntar bara på mina kolvar nu så man kan ut och pröva på sista snön.. Det var lite krångel att få dit det men så ***** nice det blev iaf, ser riktigt bra ut också :)
 
R

Robin

Hur pass bra isolerar avgasbandage värmen i gämförelse till skyddsplåtar?
Skyddsplåtarna blir ju gärna så pass varma att dem ej går att röra utan brännskador.
Har lite problem med att värmen som utstrålas vid skyddsplåtarna ger bleknar färgnyansen på buken just vid ett specifikt område där pipan är som närmast buken vilket inte ser så fräscht ut.
(Jag är jäkligt petig på att ha ett skinande snyggt och rent motorum)
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Du är inte ensam om att ha rent och fint i motorrummet, en av anledningarna till att jag köpta avgasbandage, ser såååå snyggt ut
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Hur pass bra isolerar avgasbandage värmen i gämförelse till skyddsplåtar?
Skyddsplåtarna blir ju gärna så pass varma att dem ej går att röra utan brännskador.
Har lite problem med att värmen som utstrålas vid skyddsplåtarna ger bleknar färgnyansen på buken just vid ett specifikt område där pipan är som närmast buken vilket inte ser så fräscht ut.
(Jag är jäkligt petig på att ha ett skinande snyggt och rent motorum)
du kan lägga handen på avgas systemet utan att bränna dej dom blir lite varmare än ljummen och fortare flöde på avgaserna eftersom du bibehåller avgasvärmen inne i piporna istället för att värmen går ut genom plåten på avgassystemet och ger en liten effekt ökning eftersom avgaserna transpoorteras fortare inne i avgassystemet och som du nu säger att plåtarna du har blir heta i mot bukplasten och ger en liten tendens till missfärgning så du slipper detta eftersom dessa avgasband skyddar känsliga delar som ex tändkablar på en v8 och som i ditt fall bukplasten mot att bli missfärgad p.g.a värmen som alstras ut genon avgas pipornas plåt eftersom du stänger inne värmen i själva avgassystemet så kan du lägga din hand direkt på piporna utan få brändskador har sj det på usa bilen och jag kan ta i grenröret när motorn är genonvarm även när motorn är igång så dessa avgasband fungerar :beer::beer:
 
R

Robin

Fint att höra.
Är dock fortfarande tveksam på någon effekt ökning i och med att det är så som grovsnus säger att en pipa för en 2t motor är avstämd.

Dock kan jag tänka mig att det om det nu håller inne värmen så pass bra, att det sänker tempen i motorummet och därmed får man en svalare insugsluft. För även om det strömar in kall luft genom huven så tror jag inte att den bibehåller sin "svalhet" ända fram till insuget pga den varma tempen under huven som blir pga bla pipan, cylindrar, variatorer.
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
effekt ökning blir det och vad grovsnus säger det stämmer inte för jag har pratat med en som har skruvat skoter i 40 år och han bekräftar att det gör skillnad på en 2 takt att det ger en liten effekt ökning eftersom avgaserna flödar fortare eftersom du stänger inne den värme som går ut genom plåten och motorn arbetar inte lika hårt för att pressa ut sammamängd avgaser och han bekräftar även det jag läst i gamla skoter tidningar att dessa avgas band förekom i skoter cross och i dragracing med snöskoter på 70 -80 talet och han trodde också att det förekom även idagens tävligar med skoter
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
effekt ökning blir det och vad grovsnus säger det stämmer inte för jag har pratat med en som har skruvat skoter i 40 år och han bekräftar att det gör skillnad på en 2 takt att det ger en liten effekt ökning eftersom avgaserna flödar fortare eftersom du stänger inne den värme som går ut genom plåten och motorn arbetar inte lika hårt för att pressa ut sammamängd avgaser och han bekräftar även det jag läst i gamla skoter tidningar att dessa avgas band förekom i skoter cross och i dragracing med snöskoter på 70 -80 talet och han trodde också att det förekom även idagens tävligar med skoter
Du kan fortfarande inte frångå att ljudets hastighet beror på temperaturen.
Läs gärna mer om detta på http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudhastighet.
Även lite på http://www.sengpielaudio.com/calculator-speedsound.htm

Att generalisera är något av det dummaste man kan göra.

Vad man vill tänkas uppnå med avgasbandaget är att förhindra avsvalning av godset, så att man har en mer konstant temperatur i pipan så att peaken ligger på någorlunda samma ställe varje gång man gasar på.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Likaväl som trimpipor ändrar motpulsens beskaffenhet och därmed kan höja toppeffekten så kan lindning och varmare pipor ändra motpulsen och därmed höja effekten.
Funkar riktigt bra på vissa skotrar. Oftast 90-talare.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Gör ett litet trådlyft då jag undrar om någon vet hur mycket bandage man skulle behöva för att linda trippel-pipor?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vi testade att linda SLP-enkelpipor på två olika Dragon 700 i vintras, en -07:a och min 08:a. Det gav MÄRKBAR förbättring på båda, (-07:an är portad, min är standard). Anledningen till att jag lindade pipan var dock att förhindra att den spricker som SLP-röret gjorde på min förra maskin, jag misstänker att en "naken" pipa inte mår bra av att översköljas med kall snö om och om igen. CFI 700:an ska ha glödhet pipa för att ge full effekt så slutresultatet mellan dvå dynorepor med och utan bandage skiljer nog inget men däremot antalet sekunder det tar för motorn att bygga full effekt kommer nog att skilja och till den lindade pipans fördel. På andra maskiner/motorer kan skillnaden vara mindre/obefintlig, men på SLP-röret till CFI700:an är den tydlig. Att applicera isoleringshelvetet och få det sitta still på den Alu-behandlade SLP-pipan var dock inte ett dugg kul.

Jag skulle däremot inte riva loss orginalisoleringen på en pipa och dra dit lindning istället. Kan omöjligt ge nåt om bara orginalisoleringen är hel.

Beställde mitt bandage från Motornord, två rullar 25mm för runt 500 spänn, vilket räckte till SLP-röret.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Gör ett litet trådlyft då jag undrar om någon vet hur mycket bandage man skulle behöva för att linda trippel-pipor?
För mig räckte 15 meter till mina trippelpipor. men sen beror de ju på hur långt du vill linda och som sagt omlåtta.
Biltema har 15 meters för 249:- och ett alu.belagt för 299:-
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Till mina Jaws rör gick det drygt en 15m 1" rulle per pipa om jag minns rätt men dom är ju rätt feta.