44as matta på rengade 600 sdi

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men för ett skitsnack att du måste dreva om den!!!
Vem fan äre som har startat den myten?

Nä, egentligen behöver du nog inte ens justera variatorerna..
Allt handlar om körstil.
Visst, vill du att den ska vara så rapp som möjligt kan du dreva ner den, men faktum är att det faktiskt inte skiljer så förbannat mkt mellan en 32a och en 44a.
Skoterna har juh för tusan 116hästar å dra runt den med, fan vore väl om den inte skulle orka!!!
Det är ju inte bara för att den ska orka man drevar ner... Är totalt onödigt att ha en för högt drevad skoter om man inte är toppfartsfantom...
Drevar du ner får skotern möjlighet att starta på en lägre växel, mycket snällare åt remmen...
Jämför att du skulle ha en bil och alltid starta på tvåan iställe för ettan, vilket av alternativen tror du är bäst...?
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Det är ju inte bara för att den ska orka man drevar ner... Är totalt onödigt att ha en för högt drevad skoter om man inte är toppfartsfantom...
Drevar du ner får skotern möjlighet att starta på en lägre växel, mycket snällare åt remmen...
Jämför att du skulle ha en bil och alltid starta på tvåan iställe för ettan, vilket av alternativen tror du är bäst...?
Jamen om man nu har original drevningen så startar men ju på ettan!!! Den är ju konstruerad för de....konstig liknelse iaf.
I så fall sätter man ju i en lågväxel om man drevar ned, jämfört med bil liknelsen. Hur många är det som behöver lågväxel på bilen!!!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jamen om man nu har original drevningen så startar men ju på ettan!!! Den är ju konstruerad för de....konstig liknelse iaf.
I så fall sätter man ju i en lågväxel om man drevar ned, jämfört med bil liknelsen. Hur många är det som behöver lågväxel på bilen!!!
Läs på lite så förstår du...
Det fanns ett riktigt bra repotage i Snowmoblie förra säsongen om drevning... Nån som vet om man kan hitta gamla artiklar här så länka gärna.
Ska försöka förklara ändå...
En variator har växlingsförhållande mellan 1:4 och 1:1 ungefär...
Alltså när du startar snurrar motorn fyra varv för att driva runt sekundären ett varv.
När du ligger och pressar så mycket det går borde (om allt är rätt) motorn och variatorn snurra ungefär lika fort dvs 1:1...
Drevning bestämmer man utifrån vilken toppfart man vill ha, förutsatt att skotern orkar med...
Vi tar min Rev som exempel:
Original drevning är 25/45. Max utväxlad variator 1:1 och 8000 varv på motorn ger 170km/h
När du startar eller smygåker innan variatorn börjar växla dvs 1:4 och 5000 varv går det 27 km/h
Alltså innan du åker fortare än den hastigheten slirar remmen i variatorn vilket ger värme och varm rem...

Eftersom jag inte är intresserad av hög toppfart har jag drevat ner till
22/45
Fullt utväxlade variatorer och 8000 varv ger då 150 km/h vilket är fullt tillräckligt enligt mig...
Påföljden blir åxå att det räcker med 23 km/h innan remmen är i fullt ingrepp... Det tycker den om...

Tillverkarna har höga drevningar för att tokigt folk inte ska kunna växla ut variatorerna fullt och övervarva...

Så ja, liknelsen med att starta på tvåan med en bil stämmer...
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Jätte bra skrivet och förklarat, men det är ju det jag menar. Det finns många bra anledningar att dreva ner men inte för att skotern inte orkar. Kommer själv att dreva ner min REV 800 mest för att vi ibland är två på skotern och då vill man kunna åka lite långsammare.

Om jag bara skulle åka själv så skulle jag aldrig bry mig om att dreva ner då man ju aldrig åker långsammare än de 27 km/t som du skriver.

Återigen, att den inte skulle orka är bara skitsnack
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jätte bra skrivet och förklarat, men det är ju det jag menar. Det finns många bra anledningar att dreva ner men inte för att skotern inte orkar. Kommer själv att dreva ner min REV 800 mest för att vi ibland är två på skotern och då vill man kunna åka lite långsammare.

Om jag bara skulle åka själv så skulle jag aldrig bry mig om att dreva ner då man ju aldrig åker långsammare än de 27 km/t som du skriver.

Återigen, att den inte skulle orka är bara skitsnack
Ja visst har du rätt i att den orkar ändå, men den går mycket bättre med lite lägre utväxling iom att variatorn kommer i fullt ingrepp tidigare...