Rotax800 Vevaxelbekymmer

Bolibompa

Medlem
3 mar 2007
18
0
1
Boliden
2stroke skrev:
Det är framför allt 3 olika problem med Serie-3 motorerna

1. Kolv och kolvrings utformningen och material sammansättningen
2. Kappslade vevaxellager + fel material i lagerhållaren
3. Yttre packboxen på vevaxeln mot variatorn ploppar ut


Punkt 1 är det lite svårare att komma till rätta med, men det finns BRA lösningar framtagna.
Punkterna 2 & 3 finns det 100%'iga lösningar till !

Lösningar
1. Köp priat
2. Vet ej?????????
3. Svarva en bricka runt motorblocket och borra och skruva fast den med M3 skruvar

Vad är lösningen på 2:a ???????
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Du borde nog skriva dessa frågor i den befintliga tråden om ROTAX
Serie-III motorernas fel och brister.....

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932


Du har nog gjort lite väl lätta lösningar på 1 & 3 ;)

- - - - - - - - - - -

Vad gäller lagren på vevaxlarna så gäller följande....

Problem :
* Lagren är av kapslad typ som är fett smorda på fabriken, dock med olika mängd vilket oftast visar sig genom att lagret till slut går torrt och ger upp.
* Själva kullagrets kulhållare ( korg ) är tillverkad i ett plast material som jag tror heter Delrin , när tex denna "korg" blir för varm ( ofta pga ovanstående smörjmedels brist ) eller utmattad så brister korgen och kulorna lägger sig då på rad vilket får vevaxeln att skära ihop eller rent av klyva hela motorn.... :eek:

Åtgärd :
Alt 1. * Många borta i USA/Canada återfyller de kapslade lagren med speciellt avsett fett då och då. ( Krångligt :eviltongue: )

Alt 2. * Man byter vevaxellager till lager med kullager hållaren "Korgen" tillverkad i metall.

Alt 3. * Man borrar smörjkanaler i blocket och plockar bort tätningarna i lagren och låter dem smörjas på samma sätt som 99% av alla andra skotermotorer, samt givetvis monterar lager med lagerhållare i metall .


.