sx viper eller sxr

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Trots användarnamnet har jag börjat titta på Yamaha pga det dåliga ski-doo/lynx utbudet. Kollat på 600 och 700 kubik, är det stor skillnad motorerna imellan på Yamaha? SX Viper -02 eller SXR -01 vad ska jag köpa om det blir en Yamaha?? Vill ha en ledracer som går hyfsat i lössnö...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Utan tvekan ska du sattsa på en Viper i dagsläget med tanke på vilken kurs de ligger i.

Fördelar:
Nyare modernare motor med mer effekt utag. Bla pga avgasportar.
Köper du en -04a får du även knacksensor.
Med pipor +30hp mer i effekt också. Vipern har även ställbara rods.
(kanske inte alla modeller men några)
Priset!! Ligger en -02as fullutrustad på blocket med -04ans motor för 35k.
Nyare chassie, som är lite mer framåtlutat lättare att ställa sig upp.
Snyggare dyna och skoter i helhet.

Alltså en bättre skoter en sxr.

Men å andra sidan tycker jag det absolut inte är några fel på sxr, men med tanke på att de ligger i samma prisklass så!

Mvh Rasmus
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
trimma aldrig en viper dom tål det inte... aven om ett proffs ställer in gasarna precis... så kan du räkna med kolv byte på 300 mil...
ska du ha en ledräser av rang så ska du köpa srx 700.
där har du 149 hk på 01:an..
 
Senast redigerad av en moderator:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
klart att dom håller?
varför skulle dom inte hålla?
srx och viper motorn är väll endå snarlik i uppbyggnad(?) och samma effekt med pipor.
så varför skulle vipern rackla?

BULLSHIT
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tycker med det är BULLSHIT de där med piporna!:hmmmm2:
(Gärna källor TACK)

Sen finns det inge snack om saken. Ska du köpa en yamaha 2-taktare i dagsläget ska du köpa en viper!
Srx rekomenderar jag inte efter dina behov. Visst grym efter isen men i snön är de som ryska ubåtar. sjunker som sten i vatten.

Om du inte vill modda den kolla tex som skoter_freak här på forumet har gjort.

//Rasmus
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
jag har ägt båda modellerna två gånger dessutom dvs. 2xsrx 700 01 , 2xviper 02 !
min erfarenhet den dyra vägen är att många puckade små slednecks slänger på trippelrör på en viper utan att göra ett skit .... klart det i bästa fall ryker en kolv vilket man ersätter och ev. senare bara säljer den vidare
båda blocken vattenpumpen en cyl. ett topplock mm senare var jag som dåvarande ägare mindre glad på den föregående vill jag lova .... och något vingel med kolvarna i en viper är det för granberg åkte med srx kolvar i sin viper ( jag köpte en kolv av han ) och på en srxkolv finns det ett litet hål som inte finns på en viperkolv
men en orginal viper är i mina ögon snudd på perfekt ...går i snö går ypperligt fint jäkligt trevlig att köra .... srx är en mer lakeracer utan fjädring fast den går brutalt fort och racklar väldigt sällan

min erfarenhet iaf.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
har dock hört att srx är blytung i lössnö och det vill jag inte att skotern ska va...
Srx är en fin skoter ingen tvekan om det och går efter vissa modifikationer även rätt bra i snön. Tycker min klarar sig bra nu efter jag byggt om den nästan bättre än en Sxr pga jag har mer pulver under huven. Men hade jag haft pengar så hade jag köpt en bättre maskin för just lössnöbus.

Men för dig så säger jag att bör välja viper. Mer pulver, bra höjd, snygg skoter etc. Viper skiljer ju sig lite iaf mot sxr, annan motor, andra spindlar osv helt enkelt bättre.
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Kul med så snabb respons. Om pengarna (max 35K) inte räcker till en Viper - är SXR det bästa alternativet som Yamaha kan erbjuda för att täcka mina behov? Är det stor skillnad på SXR 600 och 700?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
japp sxr är rätt maskin om du inte har råd till viper.
och även så tror jag inte att sxr är sämre än vipern.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
tror en 01:as sxr 700 är en klar vinnare för många , sök efter ett fint ex. o sköt om den så åker du ledigt 1500 problemfria mil
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Köp en viper mountain, dom går riktgit bra på led och är helt ok i lösssnö! Är helnöjd med min iaf :rock:
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Lägg hellre på några tusenlappar o köp en Viper, allt är bättre på Vipern, motorn, chassiet, fjädringen är väl iof samma, men det är stor skillnad när man kör dom! Hade själv en Viper tidigare, helt klart kanonfina maskiner! Motorn i den o SRX:en är helt klart de bästa 2-takts maskiner som nånsin suttit i en skoter!
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
jag är verkligen ett viperfan. i alla lägen men jag är även ärlig ... avgasportarna i kombination med orginalkolvarna är ingen höjdare om man ska ha trippelrör , bara är så ... en sxr är snudd på skottfast i orginalutförande motormässigt , jag vet om maskiner som gått i runda tal 2000 mil med endast slitagesaker bytta .. bussningar rullar i variatorn etc. men jag tror jag har sett en eller max 2 viprar som gått över 1000 mil och en massa till salu runt 7-800 mil ... ska jag köpa en beg. viper med ex.vis 700 mil på mätaren rev jag motorn handlöst och skådade innanmätet väldigt noga , en sxr med lika mil fyller jag på olja och drar i snöret
men det är som sagt jag det !
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Fylla på olja o dra i snöret det är min melodi även om vipern är lite modernare så känns det tryggare med en sxr om förra inlägget stämmer. Då gäller det bara att bli av med GT:n o hitta ett fint X så snabbt som möjligt.
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Du gör ju som du vill, men Viper motorn är INTE klenare byggd än SXR motorn. Tex har du breda rulllager på variatorsidan på vipern, medans på SXR har du ett helt vanligt infettat kullager, som inte tar del av motorns övriga smörjning. Kör du Vipern original så går den garanterat lika långt som en SXR. Åker faktiskt hellre en std. Viper än en SXR med pipor, Vipern har så mye finare vridmoment, går lugnt o tyst, billigare, men är ändå rivig om du vill det
 

ZeRo

Aktiv medlem
30 sept 2007
54
0
1
Erikslund
avgasportarna i kombination med orginalkolvarna är ingen höjdare om man ska ha trippelrör , bara är så


Kan du förklar lite närmare vad som är den dåliga kombinationen med avgasportarna och orginalkolvarn när man har pipor..

Jag har pipor och det funkar bra..