Liberty 800 motor ( 2004 ) Stora bekymmer....

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
Var ute idag och körde "seriöst" för första gången på sesongen. Allt flöt på ganska fint tills det att jag stannade och skulle säga några ord till min kompis. Skotern står på tomgång då den plötsligt börjar klinga lite metaillskt för att sedan slå tvärstopp. OJ! Tog då av remmen och kände på vevaxeln, den var lös och gick röra åt båda hållen, dock inte helt runt utan det tar tvärstopp åt båda hållen efter ca 3/4 varv. Har ingen aning om vad det kan vara, säkert dyrt dock. Någon som har ngt förslag?
Skotern är för övrigt en Pro xr 800 -04
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ves

* Kanske någon av VES ventilerna som pajat ( inte ovanligt på dessa motorer ! ).

* PTO lagret ( inte heller speciellt ovanligt på denna motor ).

* Kolvbultslagret
 

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
det är inte så att den sitter löst, kanske formulerade mig lite dåligt förrut. Den går att snurra, inte "rucka" eller ngt liknande! My bad. Ska ringa verkstad imorgon och höra vad dom säger!
 

jajje

Medlem
19 dec 2005
20
0
1
Jag håller med "konan"..sätter en peng på VES-ventilerna. Om det går att vrida runt ca 3/4 dels varv sen tar det tvtärstop, låter som att kolven styper i VES-ventil. Men det brukar gå bra om den ramlar ner då motorn går på tomgång. Gå bra menar jag med att det inte blir så mycke skador på kolv eller cyl. Lycka till i alla fall änn vad det är.
 

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
jo det känns som om det skulle vara ngt sådant, kolven tar i något av metall strax innan ödp. Funderar på att gå ut och skriva lös den och se. Meddelar senare vad som inträffat!
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
hittade lite om 800 Ves

Durability of the VES (power valves) found in the big block Liberty 800 engines has been an issue for a number of Polaris riders. The 800 mill does not have the same water jackets as the smaller bore 700, and thus the valves are subjected to higher operating temperatures due to the greater amount of heat being generated with the bigger displacement engine.

Polaris has discontinued the sale of the (accessory) titanium valves, and now offers a relieved stainless steel valve as a premium accessory part. This is the valve of choice for replacement of the original cast valves that seem to be more prone to deformation. Order Polaris part #2202838 for the Stainless Steel VES Kit that includes two SS valves and a set of springs with instructions.
 

jajje

Medlem
19 dec 2005
20
0
1
Som jag sa..det luktar avgasventil (VES)..Har en bild på hur min såg ut..



Hör av dej om det var VES ventilen som var pajj på din..det är lätt att kolla. Skruva bara bort ventilen(VES) o titta om du får ut hela paketet...jag fick inte det kan jag säga. Då jag tog bort den högra (på bilden) så fick jag bara huset till ventilen. Själva ventilen satt fast i cyl. Jag fick lyfta på toppen vrida kolven till nedersta läget o knacka ventilen innåt och ta ut den via loppet.
Lycka till.
 
Last edited:

jajje

Medlem
19 dec 2005
20
0
1
Black Dragon..hur går det? Blir det nån skotekörning i år? Vad var det för fel..?
 

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
Tja! Firman som jag ska lämna in maskinen till har inte öppet förren på måndag, ska kolla med dom då! Har inte hunnit kolla själv än om det var avgasventilen som dog, men jag spekulerar iaf i det! Hör av mig så fort jag har fått mer kött på benen! Tack för alla svar!
 

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
Jepp, avgasventilen hade haft en lätt argumentation med sin kära granne kolven. Kan meddela att dom inte kom överens. Som tur var så hade jag garanti kvar så nya delar ska vara beställda. Får se hur länge det tar innan jag får tillbaka den! Längtar redan!