Avgasbandage ?

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Som rubriken lyder, vad vet ni om avgasbandage, påverkar det effekten som vissa säger ? Pipan behåller ju värmen bättre och jag har hört att motoreffekten höjs lite (marginellt ?).. Ger det nåt på skotrar, jag vet ingenting förutom att det ser riktigt riktigt räääjsigt ut :)
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
det är märkbart på alla avgassystem eftersom den släpper ej ut värmnen utan bibehåller den inne i avgassystemet vilket gör att avgaserna flödar fortare inuti röret och därmed blir effekten högre eftersom motorn slipper jobba hårdare för att trycka ut samma mängd avgaser ut ur avgasröret har sj detta på usa bilen med orginal avgassystem och hade även på crossen och ska även mont på skotrarna där av vet jag att det fungerar
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Vad kostar bandage och vart finns det vettiga priser på ex nätet?
finns hos www.hansenracing.se www.persaker.se
dessa priser är ca eftersom katalogen jag har skrivit detta från är från 06
1" kostar 350 :- längd 15,24 m beige eller svart
2" kostar 550:- längd 15,24 m färg beige eller svart
6" kostar 2000:-längd 30,48 m färg beige
1" kostar 100:- längd 4,57 m färg beige eller svart
2" kostar 180:- längd 4,57 m färg beige eller svart
dessa priser är från persåker speedshop
men hos dom flesta som säljer usa delar har dessa avgasband:ciao::ciao::rock::rock:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
finns hos www.hansenracing.se www.persaker.se
dessa priser är ca eftersom katalogen jag har skrivit detta från är från 06
1" kostar 350 :- längd 15,24 m beige eller svart
2" kostar 550:- längd 15,24 m färg beige eller svart
6" kostar 2000:-längd 30,48 m färg beige
1" kostar 100:- längd 4,57 m färg beige eller svart
2" kostar 180:- längd 4,57 m färg beige eller svart
dessa priser är från persåker speedshop
men hos dom flesta som säljer usa delar har dessa avgasband:ciao::ciao::rock::rock:
Från Hansen genom Laitis i Boden har man:
550:- för 15 m svart 2" (samma pris på 1", märkligt...)
18:- för kort band i rostfritt
28:- för långt band i rostfritt
150:- på frakt som tillkommer då de inte har någonting hemma och beställer knappt något från Hansen

Då jag ringde som privatperson förutsätter jag ju att det är priser inkl. moms.

Tips när man håller på med avgasbandage:
- Handskar på!
- Blöt bandaget innan montering
- Dra hårt som fasen
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Jag lindade på 50mm bandage på mina pipor å de va ett rent helvete. Skulle jag gjort om de så skulle ja köpt 25mm istället.
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Från Hansen genom Laitis i Boden har man:
550:- för 15 m svart 2" (samma pris på 1", märkligt...)
18:- för kort band i rostfritt
28:- för långt band i rostfritt
150:- på frakt som tillkommer då de inte har någonting hemma och beställer knappt något från Hansen

Då jag ringde som privatperson förutsätter jag ju att det är priser inkl. moms.

Tips när man håller på med avgasbandage:
- Handskar på!
- Blöt bandaget innan montering
- Dra hårt som fasen
jo det är samma pris på både svarta o beige hos persåker kan kopiera sidan:stupid::stupid:
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Original pipor har ju som en "filt" sen en skyddsplåt. Iaf på en del Rotax och Polaris maskiner.. är de typ samma sak eller ger bandaget mer?
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
det är nästan samma sak men avgas bandage ger mer och svalare motor =högre effekt o bättre avgasflöde eftersom motorn slipper jobba mer för att pressa ut samma mängd avgaser ut i ljudämparen eftersom du bibehåller värmen inne i avgasröret istället för att det ska försvinna genom plåten och därigenom så får du bättreflöde o mer hk ur motorn med avgas band och motorn blir svalare och man kan lägga handen på röret utan att bli bränd sj har jag det på avgassystemet på usa bilen även grenrören och kan lägga handen på dessa när motor är genomvarm utan att brännamej dom blir lite mer än ljummen
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Låter lockande att byta till avgasbandage då. Fanns ju bara fördelar :)
App, app, app!

Nackdelen är att det inte ser lika cleant ut samt att det lätt samlar fukt där som till slut blir till rost - säkerligen enbart ringa grad, men ändå!
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
enda nackdelen jag har erfarenhet av är att det blir ett riktigt sölgöra eftersom man måste blöta upp vid mont av dessa och att man spänner eftersom man lindar dessa avgasband som camata säger och enl camata att det blir rost under men avgasrören är ju lackad och är man smart så lägger man på ett nytt lager värmebeständig färg innan man applicerar dessa avgasband
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nu vart jag intresserad oxå för skyddsplåten som sitter där standard är nästintill löst p.g.a sönderrostade fästen så det skramlar å har sig...man borde väl klara sig med 15 meter på en enkelpipa?
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
det gör du garanterat hellboy jag klarade mej på 2st 1" 15 m till avgassystemet på usa bilen och fick ändå en bit över så du klarar dej garanterat på 15 m hls wildcat 1000 triple
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
wildcat 700-92 eller nån som vet ge en mer exaktare beskrivning om hur man monterar dit avgasbandaget ? Typ hur mkt man ska blöta osv :)
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Jag blötte inte å de funkade de me. De ja tyckte va drygast var att fästa det när man var klar. Och att de "dammade" som tusan, men de kommer man ju ifrån ifall man blöter.
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
enklast är att du har avgas systemet löst på en bänk så det blir lättare att linda det runt och sedan tar en stor hink med ljummet vatten och blöt lägg ej utan bara fukta avgasbanden och se till att dom är bara fuktigaoch mont vilket inte tar så lång tid på en skoter och lägg dom omlopp på ca 2-4 mm så dom bränds fast i varandra och mindre risk att dom lossnar och när du har kommit på sista varvet så ta nått trubbigt och peta under stumpen som blir på slutet när du har kommit fram till röret som går ner till slut ljudämparen så är det ingen risk att det lossnar sen när allt är klart starta motorn och låt den gå på tomgång o.b.s gör det ute för det ryker av banden när dom är blöta eftersom dom börjar torka av värmen och drar åt sig lite själv av värmen som blir från avgasröret och blir en liten unken lukt och det sitter sen som berg och kan ej lossna utan vill man ta bort det senare så får man ta en kniv och skära bort det hoppas detta är till ert nöje denna beskriving har utgått hur jag gjorde på usa bilen hls wildcat 1000triple
 
Last edited:
Reactions: rasmusb