Yamaha MP XE 600 TRANSPORTER

mångsidig armekniv!

En Yamaha med tilläggsnamnet transporter var faktiskt den allra första snöskotern som jag körde i mitt liv någon gång på 80-talet. Det var en vinröd skapelse vid namn ET 340 T/R, trots att den med både dåtidens och dagens mått mätt inte var speciellt kraftfull hade vi fruktansvärt roligt när vi tolkade med snowboard bakom och for kors och tvärs över myrarna.

Text & Foto: Stefan Sund 

2-taktare!
Den nya och väldigt överraskande modellen från Yamaha MP XE 600 TRANSPORTER är betydligt piggare och det kanske är dags att ta fram och damma av snowboarden! Till skillnad mot ET 340:in är dock nykomlingen tillräckligt underhållande i sig själv utan att man behöver offra liv och lem på en snowboard. Det som var så överraskande med just denna modell är att den har en 2-taktare under huven! Ja visst det har Vikingen alltid haft men här handlar det om en riktigt kraftfull vätskekyld skapelse på 125 hästar med Dual Stage Injection hämtad från Arctic Cats hyllor. Även variatorerna är av samma snitt som hos Arctic med TEAM Rapid Reaction. Detta med en 2-taktare är något vi aldrig trodde att Arctic Cat skulle gå med på, nu gäller detta dock bara Europa då modellen inte finns i staterna eller Kanada. Vi antar att man gjort ett undantag här borta då man kanske kände att man hade ett stort behov utav en lätt och mångsidig utility-skoter i sitt sortiment.
Arctic Cat lanserar till 2019 en X-modell av sin X-plorer och det är den som omarbetats och stoppats ner i Yamaha-kläder. Väldigt fina kläder måste tilläggas då skotern känns lite mer premium än vad den gör som Arctic Cat. Detta kan bero på saker som färgsättning och att man får en lackerad tunnel och boggiskenor på Yamahan. Både snyggt och funktionellt då en lackerad yta inte samlar på sig lika mycket snö. Även Yamahas Gen 2-kåpor känns väl utformade med bra passform och tilltalande utseende. Hela skotern är en blandning av mountain och utility.
Bakom den höga touringrutan sitter styret högt på en 16,51cm hög styrhöjare och styret är försett med burkrem. Övriga mountainattribut är dynan samt skidorna som är hämtade direkt från bergsklättrarna, precis som mattan. Just skidorna är en fördel enligt oss jämfört med Arctics modell som har riktigt breda arbetsskidor. Yamahan blir enklare att lägga ner och hålla på skrå, naturligtvis på bekostnad av att man förlorar lite i bärighet när man kör saktare och smyger fram. Då det är en Transporter har den naturligtvis även ett lastrack bak på tunneln med förstärkningar runt tunneln för att klara av mer last, här sitter även draganordningen stabilt monterad. Även fotbrädorna är stabilt konstruerade med gott om fäste för fötterna. Bakom dynan hittar vi också en förvaringsväska som inte tar alls mycket plats från lastutrymmet på tunneln och ändå rymmer en del. Man får även med sig hela 51,9 liter bränsle i tanken vilket i kombination med 600:an ger en bra aktionsradie.

 

Stabila fotbrädor med bra grepp.
Ledad bakdel på boggiskenorna.
Mountaindyna med förvaring under.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Högt placerat styre med burkrem och nya reglage.
Gott om plats bak på tunneln.
57,2mm kammar!
Förutom motorn så är det mattan som ser till att man tar sig precis dit man vill åka på sitt äventyr med Transportern. Den har nämligen begåvats med en 153” lång PowerClaw-matta försedd med 57 mm höga kammar, rena mountainmaskinen med andra ord. Om man vill att skotern ska kännas lite kortare eller om man ska backa i djupare snö är boggin bekvämt nog ledad och det är bara att lösgöra bakdelen av boggiskenorna. Tack vare skidorna kan man justera spårvidden efter behovet för stunden och antingen förvandla den till en smidig bergsklättrare eller lite bredare arbetsmaskin.
Som många andra modeller från Yamaha och Arctic har även TR fått nya reglage, vilka är betydligt smidigare och smärtare än tidigare. Det mesta man behöver sitter på vänster sida av styret och har en bra enkel utformning, sedan har man separerat nödstoppet och placerat det på höger sida. Tycker man att nödstoppet sitter olägligt är det alltså bara att vrida bort och flytta det. Även bromshandtaget är nytt och skönt utformat, tillverkat i plast blir det inte heller lika kallt som ett i metall. Instrumenteringen känner vi igen sedan tidigare med sina två digitala fönster där man kan välja lite hur man vill vad som ska visas och vart.
Vi har alltid gillat det här segmentet av mångsidiga och smidiga arbetsmaskiner, kanske för att man blir så pass överraskad av vad de är kapabla att utföra och hur man kan åka med dem. Yamaha placerar denna skoter i Crossoversegmentet vilket passar perfekt då det är en blandning av arbete och lössnöåkning, ett riktigt multiverktyg!

 

 

 

 

 

 

 

 

FAKTA Yamaha MP XE 600 TRANSPORTER -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 599cc, 2-takt, c:a 125 hk.
Bränslesystem: Ctek-2 Elektronisk bränsleinsprutning.
Chassi: SRV
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: SRV 38″, Gas HPG 1,5 Coil Over. Fjädringsväg 241,3 mm.
Skidor: Mountain.
Spårvidd: 96,5 -99 cm.
Boggi: Dual Shock SR 153 Torsion, Gas HPG 1,5. Fjädringsväg 342,9 mm.
Matta (BxL): PowerClaw, 381×3886 mm.
Kamhöjd: 57,2 mm.
Torrvikt: – kg.
Bränsletank: 51,9 liter.
Oljetank: 3,6 liter.
Dyna: 1 up, Mountain.
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 128 900 kronor.
Generalagent: Yamaha Motor, www.yamaha-motor.eu