Q&A med Chris Wolf

President – Snowmobiles Polaris Industries

Abirs hade besök av Polaris ledningen, både den skandinaviska och amerikanska!

På Skoterns Dag fick vi möjligheten att ställa lite frågor till Chris Wolf som är President – Snowmobiles på Polaris Industries. De amerikaner från Polaris som var på besök i Sverige hade hört talas om Skoterns Dag och äntligen fick de möjlighet att se detta event med egna ögon, hoppas att vi inte avskräckte dem från att komma till Sverige igen…

Text & Foto Stefan Sund

Har du haft möjligheten att besöka Sverige tidigare?

Christopher G. Wolf President – Snowmobiles på Polaris Industries inc. sedan 2017.

– Absolut jag har till och med kört skoter här några gånger! Det var uppe i Arvidsjaur och nära Arjeplog, säger Chris Wolf.

Nu har ni inte varit på Skoterns dag så länge men vad tycker du om konceptet?
– Jag har hört talas om det här eventet i många år och jag har alltid velat åka på det. Jag är ju en skoteråkare i hjärtat och har hållit på med det sedan nio års ålder så det har alltid varit en del av mitt liv. I Sverige känns det som att skoteråkning är en del av eran kultur, vilket tar sig i uttryck att alla handlare i landet ställer ut sina skotrar på en given dag vilket känns väldigt lockande för mig och är något som jag gillar. Att se att så många av den lokala befolkningen komma ner till handlarna för att titta på skotrar och fira snöskotern är nästa magiskt! säger Chris.

 

Vad är eran motsvarighet till Skotens dag?
– Hay days är ett sådant event, men vi har också shower på hösten runt om i landet men de är långt mellan alla dessa event. Jag kan nog tycka att Skoterns Dag är en bättre modell där det blir mycket enklare att nå de som är intresserade och folket behöver inte resa lika långt, säger Chris.

Vad har ni gjort under detta besök i Sverige?
– Vi har besökt handlare och haft möten med teamet från Polaris Scandinavia och diskuterat framtida produkter. Det är viktigt för vår produktutveckling att vi ger oss ut på marknaden för att se vad det är kunderna vill ha, säger Chris.

Så ni tar hänsyn till om den Svenska marknaden vill ha andra saker än den amerikanska?

– Ja, det finns stora likheter mellan våra marknader men också stora skillnader. Det skiljer lite vad man använder sin skoter till här i Skandinavien jämfört med USA och det är faktiskt mer likt Kanada i det avseendet. Mountain-åkningen är ganska lik vart man än tittar men skillnaden är större om vi tar Utility-segmentet. Där tror vi att en modell som Titan är viktig där vi har en skoter som kan göra så mycket mer än bara åka på leden. Inspirationen till Titan kommer faktiskt från Skandinavien där man ville ha en skoter som man kunde arbeta med men som även skulle vara rolig att köra. Titan blev Polaris sätt att få fram en skoter som kunde göra mer än bara en sak och det även under extrema förhållanden, säger Chris. 

På ATV- & UTV-sidan kanske skillnaderna är ännu större?

– Ja den största skillnaden är nog att vi har en större UTV-marknad än för ATV och här är det tvärtom. Även om ATV-sidan fortfarande säljer bra i Amerika så är den mycket mindre än tidigare och UTV med RZR och Ranger växer betydligt. Mycket av detta beror nog på att våran terräng är lite annorlunda jämfört med den här i Sverige, här är det lite tightare och man behöver smidigheten hos en ATV. Där Polaris håller till har ju många Skandinaver slagit sig ner under åren, kanske mycket beroende på att det är väldigt likt Sverige. Trots det så använder bönderna där betydligt mer UTV:er än ATV:er, säger Chris. 

Hur långt i förväg ligger ni när det gäller utvecklingen av nya snöskotrar?

– Vi tittar alltid fem år framåt. Det är en föränderlig process där vi tittar på hur kunderna kommer förändras, hur industrin kommer förändras och vilket teknologi vi måste komma med. Sedan gör vi en produktplanering för varje år som förhoppningsvis håller kunderna nöjda. Sedan gör man samma sak året där på och så vidare. Naturligtvis håller vi även ett öga på vad våra konkurrenter gör bra, vad vi gör bra och vilka möjligheter det finns att fylla olika luckor i utbudet. Där vi har varit mest lyckosamma så har det ändå påverkats mest av att vi har lyssnat på vad kunderna vill ha och sedan kommit med egna lösningar, konstaterar Chris.

Hur ser du på att Textron är tillbaka i snöskoterindustrin, men inte med Polaris som tidigare på 80-talet utan med Arctic Cat?

– Jag tycket det är spännande och tror att det är bra för snöskoterindustin att ha starka aktörer och jag tror Textron hjälper Arctic Cat att bli just starkare. Det verkar som att Arctic Cat och deras handlare är nöjda med sina nya ägare och jag önskar dom all lycka. 

I USA kan man bara få den nya Patriot 850-motorn som Snow Check, är det stor efterfrågan?

Ja det är en riktigt stor efterfrågan och vi har haft den största Snow Check-beställningen som vi har haft på 17 år! Våra Snow Check-kunder vill verkligen ha en produkt som är unik och det är den största anledningen till att de beställer så pass tidigt. Vi ger dessa kunder två saker, dels får dom den nya motorn men de kan också anpassa och utrusta sina maskiner precis som de önskar, säger Chris och fortsätter. Det är något som även skulle kunna komma till er i Sverige då vi i år erbjöd detta för både den amerikanska och den ryska marknaden!

Är det något som skulle underlättas om ni hade tillverkningen i Europa som ni har på ATV-sidan?

– Det kanske skulle vara lättare men skoterfolket gör ofta sina beställningar så fort de vet vad som kommer nästa år vilket ger oss gott om tid att både tillverka och skeppa över skotrarna hit precis som vi gjorde i Ryssland, avslutar Chris Wolf President – Snowmobiles på Polaris Industries.

 

Abirs hade besök av Polaris ledningen, både den skandinaviska och amerikanska!

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer