LYNX BoonDocker RE 3900

Är längre bättre?

Förra säsongen hade vi en grymt underhållande skoter som långtestare vilken vi la många roliga mil på. Nu har Lynx tagit fram en ”storebror” till BoonDocker RE 3700, nämligen RE 3900!

Text & Foto Stefan Sund 

Foto: BRP Lynx
Med den snömängd som var förra vintern kunde vi ibland känna att en längre matta än den på 3700:an hade varit på sin plats och nu finns alltså det alternativet direkt från Lynx. Den stora frågan blir då om en längre maskin tar bort lite av busigheten och det som är så underhållande med RE 3700? Men vi börjar med att kolla på vad man gjort när man tagit fram 3900:an och vad som är nytt för i år.
RE betyder på Lynxspråk att skotern har riktigt tuffa stötdämpare som ska klara av att prestera lika bra på leden och i hopp som i lössnön. Visst får man kompromissa både här och där då denna kombination är svår att behärska till 100%. Med andra ord är detta Lynx svar på Ski-Doo:s Freeride, Polaris Assault, Yamahas B-TX eller Arctics High Country / Hardcore. I denna tuffa klass som borde passa Svenskarna som handen i handsken är konkurrenssen riktigt hård och det gäller att sticka ut ordentligt för att synas. Det tycker vi verkligen att Lynx gjorde förra året när Radien-platformen kom med en stark Rotax 850-motor under huven. Tyvärr kanske motorn var lite för stark för att remmen skulle må riktigt bra och detta är något man verkligen försökt att råda bot på till 2019!

 

Uppdateringar för remmen
Det man gör till 2019 är att se till att kylningen av remmen förbättras avsevärt genom att ha ett större luftintag i variatorskyddet och att sekundärvariatorn är försedd med fenor för att på så sätt suga in kall luft som kyler remmen och variatorerna. Dessutom har man bytt motorfästen och använder sig av en bricka från RS-maskinerna på PTO-sidan och så har man även gjort om främre infästningen för variatorskyddet där remmen annars kan ta i.

Sedan vi körde denna maskin har Lynx även arbetat vidare med andra saker och optimerat skotern ytterligare innan produktion. Lynx BoonDocker RE kommer att vara utrustade med PPS²-3900-boggin och inte DS-boggin som var tänkt från början. Den största skillnaden jämfört med PPS²-DS boggin är kopplingen i främre svingen och den bakre upphängningen är densamma som användes på 2018-års BoonDocker RE 3700. Den nya fjädringsuppsättningen är gjord för aggressiv åkning på knöliga skandinaviska leder. Justeringsmånen för fjädringen är nu större, vilket ska innebära bättre körupplevelse under de flesta körförhållanden.

 

Dynan har fått hårdare stoppning.
Boggin kommer inte från DS vilket var den första tanken.

 

 

 

 

 

 

 

Dessutom har alla Lynx-snöskotrar med RADIEN-chassi får ny fastare stoppning i dynan. Det ska både ge bättre stöd och en längre livslängd åt dynan. Det ska också förbättra ergonomin genom att ge mer stöd som möjliggör mindre sagging och bättre knävinkel. Den nya stoppningen ökar dessutom stötdämpningsförmågan hos dynan.
Alla Radien-modeller med 996 mm i spårvidd, precis som RE 3900 har, kommer att ha en förnyad framfjädring. Det ska innebära bättre riktningsstabilitet, mer exakt styrning och mindre dartning. Det som ändrats är spindlarna och den övre A-armen. Den exaktare styrning är summan av två saker: Spindlarna har mer ”trail” (MY18: -5 mm, MY19: 6 mm, skillnad 11 mm) och brantare (mer vertikal) castervinkel.
”Orsaken till den senaste förändringen var att den gamla konfigurationen fortfarande var en bättre lösning. Vi var inte 100% nöjda med PPS²-DS i kombination med KYB 46 HLCR-dämparna. Beslutet att gå vidare med den redan beprövade bakfjädringen gjordes för att säkerställa en konsekvent körupplevelse.” säger Lynx.

 

Gott om luft i fotbrädorna.
Lite lägre styrhöjare.

 

 

 

 

 

 

De guldiga KYB Kashima coated-dämparna sitter nu standard på alla Lynx utrustade med RE-paket. RE 3900 har bestyckats med KYB 36 CR i framvagnen med justering av kompression och retur, bak i boggin sitter det två fullt justerbara KYB 46 HLCR PB. Kashima coateing är en anodisering av metallen som minskar friktion och är hållbarare, vilket bland annat ger längre hållbarhet på oljan i dämparna. Om vi jämför med fjolårets RE 3700 har man även skruvat dit ordentliga stöd för foten. I alla fall på den tidigare boggin hade man också stoppat dit små hjul längs fram på boggiskenorna för att få mindre vibrationer och ge ett längre liv åt mattan. Återstår att se om de sitter kvar nu när man bytt boggi. Man har också följt grupptrycket och satt dit en lägre styrhöjare på 14cm för att gynna teknisk åkning. Lynx har även stoppat ditt ett praktiskt 12V-uttag på RE 3900.

Att köra
Vi var ju lite rädda för att en längre RE skulle ta bort lite av det roliga som den kortare 3700:an bjöd på. Tyvärr besannades också våra farhågor. Den saknade den där roliga viktförskjutningen/skidlyftet som RE 3700 och DS 3900 samt Freeride 146/154 har. Med andra ord upplevde också Lynx tekniker just detta då man valde att byta boggin sedan våran provkörning. Förhoppningsvis är den ack så viktiga nöjesfaktorn återställd hos BoonDocker RE tack vare dessa åtgärder. Men det får kommande tester under vintern utvisa! I övrigt tycker vi att det är en fin maskin, den är ju såklart något tyngre att hantera och kasta från sida till sida jämfört med både Freeride och DS 3900 mycket på grund av sin bredare framvagn. Men det är i våra ögon ingen nackdel då det får den att skilja sig ännu mer mot DS-modellen. Här har ju istället Freeride praktiskt taget blivit en Summit med kraftigare fjädring och lite förstärkningar, vilket alltså inte är fallet med

BoonDocker RE. Den har istället blivit ett bra komplementet till en renodlad lössnömaskin, precis som Freeride var när den kom, perfekt för hopp och hårdare lek samtidigt som den är lite stabilare i övrigt tack vare en bredare framvagn. Då ska ju visserligen nämnas att vi inte alltid förstår den här hetsen med att ALLA lössnömaskiner måste ha 36″ framvagnar, framförallt inte denna typ av maskin. Ta tillexempel Polaris som länge körde med 39″ på sina renodlade lössnömaskiner (och ännu bredare på Assault) och de ansågs ju vara hur bra som helst! Om vi fortsätter att jämföra med Freeride tycker vi nog att 3900 RE är snäppet vassare fjädringsmässigt. Att Lynx anpassar sina skotrar efter våra förhållanden är verkligen något som fortfarande märks tydligt. Nya BoonDocker RE 3900 är vad Freeriden en gång var, en stabilare lössnömaskin för hårdare tag som samtidigt, tack vare sin bredare framvagn och kraftiga fjädring, får ett bredare användningsområde och därmed också blir helt ok på led, tillskillnad mot DS:en. Om den bara i och med ändringarna av boggin får lite kraftigare viktförskjutning/skidlyft så fyller den sin roll i Lynx modellprogram helt perfekt!

FAKTA LYNX BoonDocker RE 3900 -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 849cc, 2-takt, c:a 160 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning + insugsspridare.
Chassi: RADIEN
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: LFS, KYB 36 CR Kashima.
Skidor: Blade DS
Spårvidd: 996 +/- 21 mm
Boggi: PPS2-3900, KYB 46 HLCR Kashima.
Matta (BxL): PowderMax FlexEdge, 400×3912 mm.
Kamhöjd: 64 mm.
Torrvikt: – kg.
Bränsletank: 37 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, BD
Elstart: Tillval.
Backvxl: Ja.
Pris: 162 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.brplynx.com