Yamaha (1992) - service och underhåll

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tänkte börja gå igenom och serva/underhålla vår Yamaha.
Har nyligen plockat lös och rengjort förgasarna samt bytt tändstift och batteri.

Kommer slänga in blandade frågor i denna tråd löpande.

Instruktionsbok

Lyckas inte hitta någon sida där man kan ladda ned instruktionsböcker för äldre Yamaha. Finns det?

Byte växellådsolja
Det finns ingen bottenplugg eller nivåplugg i växellådan, dock en sticka med markering för "min"/"max".
Om jag förstått rätt kan man tömma växellådan på oljan via en av bultarna som håller kåpan på plats, längs ned på sidan.
Finns någon som har erfarenhet av detta moment?

Genomgång variatorn
Hur kontrollerar jag variatorn och remmen så allt är OK samt att den har rätt inställningar?
Vilka verktyg behövs?
 
Last edited:

trixa

Prospect sledder
13 dec 2017
3
2
3
Skellefteå
Det finns "TSS" bussnings sats och shims sats på Skoterdelen, även kulleder om dom är slut. Finns säkert hos andra också.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Enligt instruktion skall min Yamaha venture ha växellådsolja API SAE GL 3 #75.

Vet inte om "#" (hastag) motsvarar viskositeten men utgår från det.

Yamaha-återförsäljaren rekommenderade mig köpa Yamalube gear oil 10W-40 och sa att de kör den i alla maskiner idag.

Köpte oljan men börjar nu grunna på om det gick lite för fort i butiken. Har inte stenkoll på viskositeten och grunnar på om jag bör byta till rak 75 istället?
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar Vituraz!

Är 10W-40 likvärdig med 75W?
Har försökt läsa i mig på multigrade och singelgrade samt SAE systemet men har inte riktigt fått kläm på saken.

Yamaha skriver såhär om oljan:

"API GL-4 10W40 halvsyntetisk olja.

Scooter Gear Oil är framtagen för extremt hög arbetsförhållanden.

Utmärkt korrosionsskydd, anti-oxidation, anti-skum och anti-slitage tillsatser som ökar transmissionens livslängd samtidigt som den ger optimal prestanda.

Även lämplig dom kedjehusolja för alla snöskotrar
."

Motul skriver såhär om sin 10W-40 transoil:

"Lämplig när tillverkare kräver en SAE 10W-40 motorolja eller SAE 90 växellådsolja för transmissionen."
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Skoterväxellådor är inte känsliga, det är inte raketteknologi det handlar om trots allt. Häll i något "halkigt" och byt den en gång om året så kommer det funka. (Kör du flera hundra mil om året så byt en gång mitt på säsongen också) Vet folk som kört med tvåtaktsolja i kedjehuset när inget annat funnits att ta till...
Personligen tippar jag i vad jag råkar ha, oftast 80/90 växellådsolja köpt på lösvikt på traktorverkstaden i byn men det blir inte helt sällan motoroljan jag använder i bilen.

Om växellådan är hög och har kugghjul ända upp, alltså inte bara två drev och en kedja utan uppbyggd mer som en bilväxellåda, kan man sikta på något lite segare än hydraulolja/ATF i alla fall, (ATF var inte ovanligt förr i tiden av någon outgrundlig anledning), för att vara säker på att dreven högt ovan oljenivån ska få lite smörj även de. Sen så exempelvis på gamla 5900Syncro-lådorna där brukar man i regel överfylla rätt ordentligt just för att säkerställa smörjningen högre upp i lådan.

Bytesintervallet är betydligt viktigare än oljekvaliteten, dyr specialolja blir skitig precis lika fort som 20kr/L motorolja och det är skiten som nöter.
 
Reactions: Conpros och Vituraz

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar JAAG.

Då kör jag på den olja Yamaha butiken föreslog.

Idag är det kraftigt överfullt med olja i växellådan. Nivån ligger långt högre än nivåstrecket för max. Hur känsligt är det att överfylla?
Tänkte om lådan tagit skada samt om det gör något om man råkar hälla på över maxstrecket.
(detta är inte en syncrolåda som du nämnde).
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Till skillnad mot en motor med oljepump så påverkas inget oljetryck av hög nivå, nedre tätningen ligger under oljenivån även vid rätt volym, Växellådan på en skoter ska inte bli särskilt varm och den har avluftning.
Allt som allt ska detta betyda att den inte är särskilt känslig alls. På "gammelfemniorna" är det inte helt ovanligt att dom fylls helt fulla. Fylla fullt behöver du ju inte göra men du behöver inte heller oroa dig för några cm över nivån heller.
 
Reactions: Conpros