XLT motorfråga

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Jag undrar över XLT motorerna, hört att det ska finnas tre varjanter av motorerna som kom olika år.. första motorn = rena skiten, veven är klen som fan.. andra och tredje modellen hade starkare vev o höll bättre..

nån som kan bekräfta hur det ligger till ?. skriv med årtal också om ni vet.

tacksam för svar!
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Så vitt jag vet så har de felsta Polaris tripplar under 90-talet en förmåga att skära på variator-sidan. Har även hört att veven är smått klen som du sa, eller inte veven men lagrerna. /Jimmy
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Allmänt har de haft lite problem med att dra tjuvluft och.......men det gäller inte alla. Varning för XCR med pipa...alltför många experimenterar för mycket.
 

Rednek

Välkänd medlem
29 aug 2006
138
1
6
Den senare xlt motorn(597) som kom 95 el 96 är riktigt bra och hållbar så länge man inte trimmar den, men det är nog den enda polaris trippeln från 90-talet som är något att ha
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
okej tack för alla svar! har också letat lite, och hittat en annan motor med exakt 600cc.. XCR 600 SP -96.. är det också en XLT motor i dom också?

verka som att 579ans XLT motor tillverkades ända fram till -96.. men bara 1 modell per år med den motorn.
var mer av 597an i fler chassien från -94.

har också hört att lagrerna är klena när jag tänker efter.. en bekant satte ett feting rull lager på PTO sidan o har gått bra ända sen dess..