XC 600 Vs allt annat

olle

Välkänd medlem
1 jan 2000
117
0
6
Hej.

Visst är det barnsligt men åtminstone vissa av oss män är ju så skapade att vi vill mäta oss med varandra.

Jag kör en XC 600 årsm 99. Bara i mina fantasier fanns den styrka jag funnit under huven. Den går grönjävligt bra - helt oskruvad.

Twinnar och tripplar som vill leka har blivit efter - på is och i skogen (svarta, blåa och röda).

Men varför har Polaris utrustat oss med en matta slät som ett gummiband...?

Förutom mattan - vilka problem har denna modell haft? Är det någon som fått trevliga överraskningar - eller är den så jäkla bra som reklamen och jag hävdar?

Hälsn/O
 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Hej Olle

Du får så dålig respons så jag tänkte ge dig ett svar på en fråga i alla fall, nämligen angående mattan.

Polaris och de andra amerikanska skotrarna (inkl. Ski-Doo och Yamaha) kommer med ganska lågkammade mattor på sina performancemaskiner därför att nästan all körning sker på led i USA. De flesta dubbar även sina mattor, vilket är på gränsen till omöjligt med hk-mattor. Om man ser på bergsmaskinerna kan man väl inte klaga på kamhöjden, upp till 2" på vissa. Det visar att man sätter på de mattor som efterfrågas av flertalet för just den maskintypen.

En fördel med lågkammade mattor är att skotern blir följsam i kurvorna, man slipper vara rädd att det styr in i ett olämpligt placerat träd. En annan fördel är att toppfarten är betydligt högre med lågkammade mattor - trevligt ibland...
 

Patte___

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
xc 600

Sätt på ett par Delta V-Force 2 så kör du jämt
med xc/rmk 700ror.
Har själv en 700 och kompisens 600dra gick lika
bra som 700dran med V-force,men det är åtgärdat
nu så han blir efter igen.
 

Homer1

Rookie sledder
1 jan 2000
18
0
0
xc 600

uh, inte fan går den hårt iaf...har kört en ganska mycket och efter det jag hade läst om den trodde jag den skulle gå hårdare rent sakt, men polaris..ojooj..
 

Benz

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
600 med VES

Går 600 med VES lika som 700:an eller hur stor skillnad är det?
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
-99:an har jag oxå

och den går jättefint! Har inte haft några som helst problem. Mattan visste jag redan på förhand att jag inte skulle tycka om så jag lät min åf leverera den med en 30 mm bombardier-matta direkt. En klar förbättring jämfört med standardmattan. -02:eek:rna kommer ju med 32 mm mattor till Sverige nästa år.

Någon undrade om 6ves gick lika hårt som 7 - svaret kan du hitta i american snowmobilers tester. Av -01:eek:rna så går 6ves edge nästan lika hårt som edge 700. Skillnaden är alltså hårfin, men kubiken kommer nog till sin rätt på långa raksträckor. Nästa år kommer även 700:eek:rna med VES så då lär det nog bli större skillnad.