Vmax 500 -94 bara gnista en gång sen dött?

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Har en vmax 500 som jag tagit över och den har stått i en massa år. Nu när jag försökt få igång den så tycker jag att den bara ger gnista en gång när man drar i snöret och sen kommer inga fler gnistor? Någon som har någon tanke om vad det kan vara för fel?:confused:
Mvh David
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
I och med att skotern har stått länge så skulle jag i första hand gissa på dålig kontakt, t ex pga ärg, i något kontaktdon som har med tändsystemet att göra. T ex mellan spolarna på tändplattan och CDI-modulen. Det kan också vara bekymmer med någon av strömbrytarna för "gashängsförreglingen", det sitter en strömbrytare vid gashandtaget och en någonstans vid förgasarna. Man kan också tänka sig kabelbrott i kabelstammen som går upp till styret.

Kommer det en gnista men inget mer även om du har tändningen avstängd / stoppknappen intryckt när du drar i snöret, eller är den helt gnistlös då?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Pratade med han som gett mig skotern och han sa att det var något elfel när den ställdes undan för många år sedan...
Jag har testat att byta tändspole men den beter sig likadant.
Med nyckeln på on så ger den bara en gnista när man drar vid varje stift. Slår man av nyckeln, nödstoppen eller dödmansgreppet så ger den en gnista vid varje stift första gången man drar i snöret men sen inget.
Någon som har någon tanke om vad det kan vara?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har du kollat alla kontaktdon och kablage så du kan utesluta den typen av fel?
Det kan underlätta att ha ett elschema för skotern till hands (finns i instruktionsboken om den är kvar och du inte ids ladda ner en verkstadshandbok).
Ohmmät spolarna på tändplattan också, även om det är sällsynt med fel på dem hos Yamaha.
Om du har tillgång till en annan liknande skoter, så prova att byta CDI-box med den och se om felet följer med.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Sitter det t.o.r.s på den??
Isf kan det sitta en microbrytare vid förgasaren som ställskruven kan vara utskruvad. Bara en tanke!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om du behöver provlåna delar tillfälligt så har jag en Vmax 500 '96 som står rätt nära Burträsk för närvarande.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De kan va allt från dödarfunktioner till felande stator cdi box. Tjuvkoppla i första kopplingsplint ut från stator endera drar man bara isär plinten så ska motorn gå eller så byglar man ihop två kablar. Open or closed lope som de kallas. Om du lyckas med den har du tagit bort alla felkällor på hela skotern dvs alla dödare mm. Ger den fortfarande bara svag gnista då så äör de troligen statorsploe som är väck och i andra hand cdi box eller picuppspolen/triggerspolen som sitter utvändig svänghjul och räknar tändpulser på svänghjulet.
 

jagjohan

Medlem
30 okt 2019
5
0
1
60
Umeå
De kan va allt från dödarfunktioner till felande stator cdi box. Tjuvkoppla i första kopplingsplint ut från stator endera drar man bara isär plinten så ska motorn gå eller så byglar man ihop två kablar. Open or closed lope som de kallas. Om du lyckas med den har du tagit bort alla felkällor på hela skotern dvs alla dödare mm. Ger den fortfarande bara svag gnista då så äör de troligen statorsploe som är väck och i andra hand cdi box eller picuppspolen/triggerspolen som sitter utvändig svänghjul och räknar tändpulser på svänghjulet.
Tack för engagemanget och tipsen! Är dock inte riktigt säker jag förstår vad du menar. Tar jag isär kopplingen från statorn så blir det väl svårt att få nån gnista överhuvudtaget? Har bytt tändspolen men utan lycka och även mätt upp plinten för dödarknappen och funktionen verkar OK på den. Kan man mäta statorn på något sätt utan att skriva isär allt för mycket?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De kan finnas video på Youtube hur man tjuvkopplar första plint ut från stator de finns till Arctic cat ivf. Jag vet tyvärr inte hur de ser ut på din maskin men på många AC från 90talet va de bara rycka ur ena kontakten ut från stator eller bygla två kablar. De kan bara va en kontakt på Yamaha och då funkar de inte dra ur plinten. Sök på stator och skotermodellen så kan du hitta filmer på hur man mäter stator och hur man tjuvkopplar den. De går bra att mäta statorn monterad i motorn de är bara mäta i första kopplingsplint.