venture 600-98 smart carb

pelley

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
hej!
min venture bluddrar väldigt mycket när jag
håller jämn gas,jag vet att de brukar bluddra
vid 5-6000 varv men min bluddrar jämt på jämn gas.
kan man flytta ned nålen eller? i och med att det är en smart carb skall den ju ställa in sig själv.
Någon som har liknande problem, tacksam för svar!

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Smart och smart...

Vad jag vet så är Yamahas elektroniska förgasare ett s k öppet system, dvs styrdonet får en massa olika indata (varvtal, spjälläge, lufttryck, lufttemp, motortemp osv), räknar ut vad det borde behöva göra för att ge rätt bränsleblandning i det läget och styr sedan ställdonen i förgasaren (magnetventiler eller hur det nu är gjort) så att det kanske blir rätt.

Men det finns ingen lambdasond eller liknande så att styrdonet kan få reda på om det verkligen blev rätt blandning.

Alltså: fel i förgasarna (fel flottörnivå, sliten nål eller vad som helst), mindre fel i någon givare, dålig kontakt i nån kabelstam mm kan mycket väl leda till fel bränsleblandning utan att styrdonet upptäcker att något är fel. Motorfel som påverkar bränsleblandningen (tjuvluft, läckande reedventiler, läckande vevaxeltätningar t ex) kan ju också ställa till problem.

Ett vanligt fel på bilar med elektronisk förgasare (bl a Peugeot och Lada från ca 1988) är att magnetventilerna gängar ur sig ur förgasarhuset så att bränsle kan läcka förbi dem. Resultatet blir för fet bränsleblandning. Ibland finns det också o-ringar som tätningar där, de bör också kollas.
Det verkligt farliga är att en halvt urgängad magnetventil som ligger och skramlar förstör gängorna i förgasarhuset ganska fort.

Kolla i första hand att allt ser rätt ut kring förgasarna, inget sitter löst, förgasargummin och ev. vakuumslangar är i gott skick. Titta på tändstiften för att se om båda cylindrarna verkar gå lika eller inte. Ett förgasarfel bör ju rimligtvis bara påverka ena cylindern, ett fel i givare eller liknande bör påverka båda.

Kolla att ev. gasspjällpotentiometer fungerar bra (utspänningen från den ska ändras lugnt och jämnt när man rör på gasen, den får inte verka "raspig") och att den är justerad enligt verkstadshandbok. Tempgivarna kan också vara värda att kolla, det är vanligt att de får för hög resistans med tiden (så att styrdonet tror att det är kallare än det verkligen är).
Jag vet inte vilken karaktäristik Yamaha har på sina tempgivare men det är mycket vanligt att 20 grader motsvarar ca 2500 ohm, 80 grader 320 ohm, 0 grader ca 5900 ohm. Normalt har alla tempgivare i systemet samma data, man kan alltså jämföra dem med varandra.
 

pelley

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
hittat felet

hej! tack för att du svarade!jag tror att jag har hittat felet,det var en vacumslang som låg klämd.Det blev ett veck i den så att den inte fyllde sin funktion.jag fick också problem med kallstart,jag fick ingen tomgång förrän den kom upp i arbetstemp men detta fungerar bra nu också!