Veckans elfel Polaris RMK 800 -09

TStenberg

Medlem
1 okt 2010
21
1
3
Arvidsjaur
El är inte min starka sida och jag har kört fast i felsökningen. Behöver lite input från folk som har mer koll.

Jag har alltså en Polaris 800 med CFI-4 motorn. Köpte den och visste från förra ägaren att den fick för sig att släcka bland annat displayen ibland. Eftersom jag redan haft en Polaris med CFI-motorn så tänkte jag att det är voltregulatorn som gått sönder, så jag köpte en ny innan något värre skulle hända. Körde sedan ca 5 mil med den nya regulatorn och på väg hem så släckte skotern först displayen samt lyset och några sekunder senare så dog den. Fick ej igång den och bärgade hem den.

Efter ett antal drag så går den igång, men utan varken lyse eller display. Därefter går den i mindre än en minut och dör sedan. Följande är vad jag har kollat/gjort:

- Skickat in både ny och gammal voltregulator samt stator till Timrå Elbyggnad (kan varmt rekommendera er att höra av er till dem om ni någon gång har problem med elkomponenter, riktigt bra service) men det var inte fel på någon av dem.
- Bytt relät som reglerar ström till lyse, display, handtagsvärmare etc.
- Gått igenom i princip hela kabelhärvan och letat efter trasiga kablar men kammat noll.
- Mätt jord mellan jordpunkten och motorblocket, visade ca 0,2 ohm.
- Matat bränslepumpen externt med ett bilbatteri via "Prime fuel pump"-kontakten och mätt strömåtgång.

Det lustiga när jag gjorde det sista var att lyset och displayen fick ström då också (vet inte om det ska hända) och den drog då ca 14,5 Ampere, vilket jag tycker känns mycket.

Vad tror ni kan vara fel? Kabeln till "Prime fuel pump"-kontakten är helt intakt och likaså huvudkabeln till bränslepumpen. Är DC-motorn i bränslepumpen kass och drar så mycket ström att statorn inte kan leverera nog eller är det mer troligt att någonting annat kan dra all ström?
Påverkas elsystemet någonting om man kopplar från kontaktstycket till huven eller spelar det ingen roll?
 

Simonk

Ny medlem
18 mar 2019
1
0
1
32
Umeå
Har en polaris 800 med liknande fel som du beskriver och beter sig på det viset, fick du till det och vad var lösningen/problemet?
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
 
Reactions: TStenberg

TStenberg

Medlem
1 okt 2010
21
1
3
Arvidsjaur
Har en polaris 800 med liknande fel som du beskriver och beter sig på det viset, fick du till det och vad var lösningen/problemet?
När jag inte lyckades hitta felet så drog jag isär samtliga kontakter hela elsystemet, satte därefter tillbaka de enda som är kritiska för att skotern ska starta (tror det var voltregulator, kondensator, tändspolar, ECU, bränslepump).

Startade skotern och lät den gå i över 1 minut på tomgång utan att röra något för att se om den fortfarande dog. När den inte gjorde det började jag koppla in en sak i taget med ungefär 1 minuts mellanrum för att se vilken komponent som skulle döda motorn. När jag satt ihop hela kablaget så fungerade den felfritt..

Så egentligen vet jag inte vad som var fel, men min bästa gissning är dålig kontakt i kabeln till bränslepumpen, eftersom den drog så mycket ström när man körde den externt. Men har kvar skotern än, och den har varit fri från elfel ända sedan dess.

Vanligaste boven på CFI-4 motorerna (2007-2010) är annars just voltregulatorn, det var därför jag tog för givet att det var den som var kass. Med det sagt är det ju smartare att istället kontrollera kablage och kontakter först, eftersom det är billigast.

Edit: Såg först nu att SevenEight hittat svaret jag postat på Snowest 👍
 
Last edited: