Variatorproblem?

Freeman

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Luleå Sverige
Tja!
Jag kör en mxz 440 x -97 och den går inte som den ska. När jag köpte den var den pigg upp till ca: 130 och toppade 140-150 km/h. Men nu känns den pigg bara upp till 70-80 där den tappar drivet och toppar nu 120 km/h.

Jag tycker det käns att den inte växlar som den ska, det känns som att den varvar upp alldeles för lätt och växlar för lite. Vad är fel då?

Om jag tex.. ligger och kör i 30 km/h och trycker fullt så smäller den upp i 8500 rpm direkt och växlar hyfsat till 70-80 km/h.. sen händer det inte mycket mer.


Jag har bytt rem och kört in den noggrannt, men nu när jag kört ca: 30 mil med den så har remmen redan börjat fransa sig i kanten och det har bildats en kant med gummiavlagringar från remmen på variatorskivorna. På den ytte skivan är det dessutom bara avlagringar runt halva skivan. Detta kanske kan vara en ledtråd till er som är kunniga inom området.

Bilder på variatorskivorna...

ftp://skoterleden:net@freeman.campus.luth.se/bilder/variator_1.jpg

ftp://skoterleden:net@freeman.campus.luth.se/bilder/variator_2.jpg


Jag tycker det ser ut som att variatorerna inte ligger riktigt i linje, men kan det göra så mycket? Sen undrar man ju isåfall hur de har kunnat flytta på sig av sig själva?

Jag har kollat att armarna i primären rör sig bra och det gör dom. Så de är inte det som kärvar.

Jag kommer inte längre på det här problemet och hoppas att någon här kan hjälpa mig..


Tack på förhand... // Johannes
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Apr-04 kl 09:16 AM (CET)]kan inte så mycket om variatorer men det skulle kunna vara motorkuddarna som är slitna.
vilket gör att motorn ställer sig lite snett när man drar på. och då står inte variatorern rakt i förhåll till varandra.