Variatorkit till edge 500 (från USA)?

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Har nu i sommar kommit fram till att jag ska skaffa ett variatorkitt till min Edge 500 -01. Den växlar på för mycket och eftersom att jag inte vet exakt vilka prylar som sitter i variatorerna så tänkte jag att det är lika bra att byta allt mot något som man vet fungerar...
Förre ägaren sa att han bytt till ett EPI-kitt men det är något som inte lirar, den är pigg och bra i starten men när hastigheten ökar så sjunker varven. (Sommarens tyngre före gjorde att det märktes tydligare än i vinterns snö, därför kom jag på det nu i somras...)

Så nu är frågan, vad rekommenderar ni?
Och kan det vara läge att köpa från USA, någon som har några bra sidor att beställa ifrån?
 

rmk 700

Medlem
2 dec 2006
14
0
1
Jag tror att du ska testa spänna upp sekundär variatorn lite de borde ju göra så att den inte växlar på för mycket.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jo, visst kan man börja experimentera själv men det känns inte som att jag orkar göra det, dessutom vet man aldrig hur resultatet blir om man bara ska testa sig fram.
Jag tänkte köpa nått som man vet fungerar och som bara är att bulta dit…

Men frågan är då vad man ska satsa på och om det är idé att beställa från andra sidan atlanten?
 

rmk 700

Medlem
2 dec 2006
14
0
1
men du va ja har för erfarenhet av variatorkit så finns de inget kit som bara är att bulta på, eftersom du kan ställa om sekudärvariator hur hårt den ska växla på eller om den ska "hålla emot". men du kan ju leta men ja tror inte de finns "bara bulta på kit" till edge 500an.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Det kit du köper är ju inte alls säkert det passar just din körstil...köpte själv ett Goodwin-kit till min MXZ, monterade och justerade enl. anvisningar men tyckte inte det funkade 100 (dock betydligt bättre än orginal)...laborerade lite mer och tycker mig nu ha en maskin som funkar bra som jag använder den. Mitt tips är att du börjar justera sekundären lite...snabbt och enkelt och kostar ingenting :)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Har blivit att jag tagit den enkla vägen och följt keihins tips, hoppas att det räcker att spänna åt...
Man får hoppas på lite snö så man kan testa!