Variator setup Summit G4 850

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Lika bra att få det gjort:ciao:
Låt oss snacka om variator setup på G4orna 2017.
Det sitter alltså höghöjds kalibrering i från leverans.
Övervarv som följd, max effekt är vid 7900 (8000 som max).
Har lagt på 5g på pivot bulten, ger en viss förbättring, men vikten sitter så långt in att det ger mest upp kanske 7000rpm.
Nuvarande på 600-900meter var 8200 på lös led, 8100 myr, 8000 i massor av snö uppåt.
Vore skoj att veta vad alla gör för att få mera matning på toppen. Byta ramper till tyngre spets är ett måste antar jag. Hårdare sekundär, eller progressiv helix, mjukare primär, ja det finns många vägar att gå.
Intressant hur BRP kommer att reagera, har ni fått någon feedback tex.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Känns som att brp sweden eller vem fan nu bestämt att vi ska ha nuvarande variatorkalibrering får lov att ta smällen.

Jag har betalat dyra pengar för en ny skoter då ska den fan växla som den ska.

Min åf säger att det inte sitter höghöjdskalibrering i sverigemaskinerna. Är det någon som har tagit isär och kollat?
 

8fiddy

Medlem
23 jan 2017
20
0
1
GÄLLIVARE
Känns som att brp sweden eller vem fan nu bestämt att vi ska ha nuvarande variatorkalibrering får lov att ta smällen.

Jag har betalat dyra pengar för en ny skoter då ska den fan växla som den ska.

Min åf säger att det inte sitter höghöjdskalibrering i sverigemaskinerna. Är det någon som har tagit isär och kollat?
Kan bekräfta att det sitter höghöjdskalibrering i dom, man ser primärfjäderns nr utan att öppna variatorn. Har löst det med 6g extra på pivoten och läge 2 på clickern .Idag med tyngre snö och plusgrader såg jag för första gången undervarv och kunde gå på läge 3. Ska även testa en mjukare fjäder som jag tror ger ett ännu bättre resultat genom hela växlingskurvan.
Visa bifogad bild Summit G4 High Altitude Specs.pdf
 
Last edited:

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Var in idag hos Åf de anser att den går som den skall. Det är en lössnömaskin som är extreme. (Slut citat).

Jag däremot anser att tillslagen ligger på 300-400 för högt samt även toppvarven ligger för högt. Blir att köra på clicker 1 tillsvidare. De (ÅF) trodde inte på en recall av brp dvs att de inte gör något. (Speccs tillslag 3800) på high elevation kitttet så något stämmer inte min har ett tillslag med ca 4100-4200. Ungefär samma för höga siffra på toppvarven enligt datorn som "skall" visa för mycket med 200 varv. Men oavsett det så varvar den fortfarande 200 varv för mycket eftersom som datorn visar över 8400. (Kör skoter på ca 500 m ö h)

De dynos man sett så börjar man tappa hk vid 8000. Vilket gör att man inte får nyttan av de extra 50cc...enligt speccs som är +-100 och 7900.

Läst lite på vad Dynamo Joe skriver om detta och att varva över 8000 är inget han rekommenderar varken för rem eller hk. Här är det min åsikter går isär med min ÅF att den går mer extremt genom höga tillslag samt varv högt över 8000 rpm.

"The engagement speed is too high at 3600 for the 967 ramp and im running enough pivot weight with tungsten down here to allow the use of that ramp." Källa Dynamo Joes sida.

H. elevation kittet har ju 967 rampen. Så för själva livslängden på remmen ligger jag iallafall över 600 varv för höga tillslag. Även om skotern blir rappare så känns det lite väl för mycket.

Kan väl tillägga att skotern inte är inkörd och den kommer förmodligen inte att varva mindre när den är inkörd.


Feedbacken är att skotern funkar klockrent och skall "övervarva" för den är extreme enligt ÅF. Man kan dreva, lägga vikter, byta fjädrar samt byta skoter om man vill ha en annan karaktär.

Trodde man kunde få en skoter levererad i tid och enligt specifikation. :eyebrows:
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hur många fjäll i sverige är runt 1800meter? och hur många procent av förarna spenderar den mesta av tiden på den höjden?

Så det är bara för BRP sverige eller ÅF att fixa....
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Tyvärr är det nog så att det är bara skotrar som går på de riktigt höga höjderna i nordamerika som håller rätt varv. Alla jag läser om här och på dootalk har 850 som varvar för mycket, endast dom runt 3000möh verkar nöjda. Antingen så går 850 hårdare än förproduktionsmaskinerna eller så har Ski-Doo total kalibrerat bort sig. Så detta är verkligen inte ett problem som bara gäller hos oss i Skandinavien. Klen tröst dock...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Få har vart på 1800m på skoter i Sverige. Skulle tro att 1600 är det högsta jag vart på, kan finnas platser i Jokkmokk's kommun där någon enstaka same har rätt att färdas och kommer upp på högre höjder, tror allt i Kiruna kommun är förbjudet att köra på. Det kommer med andra ord att vara problem att bero på ingenting
 
Last edited:

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Har ni alla problem med glödheta variatorer? Min och Dom jag kör med går på tok för varm så här måste det till en åtgärd för remmarna ryker efter 10-15 mil i branterna och pudret.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja det löste sig!

Inge mer puder i norrbotten kvar så nu lär den inte ta rem!
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Jag gillar titeln på denna tråd. Har alltid hakat upp mig på ordet remproblem, när vi alla vet, att förmodligen är det inget fel på remmarna, däremot på variatorsetupen.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Citat Dynamo Joe:

"Clicker position is NOT for changing engine speed at full throttle

(NOTE - I will post force diagrams of different clicker positions to show what the positions do on the upshift and "Track speed" (shift ratio) AND engine speed change)

The clicker only changes the way the clutch pushes off the very bottom end.

You can make the clutch feel "revvy" or "less revvy" being more aggressive.

You must change engine speed with pivot bolt weight - THEE END

The clickers are NOT there to change engine speed like the older TRA.

If you put the clicker down to #1 it will be the most revvy....and still 7900-8000

If you put the clicker up to #5 it will be the least revvy, most aggressive...and still 7900-8000

If you are running say 8100 with 14.7 grams pivot then no matter what clicker you are on, you must add 1 full gram and go to 15.7 grams pivot to push the engine speed down to 7900



QUOTE BRP MANUAL

In position 1 and 2 the engine will reach its peak power rpm very quickly with some overshoot. This means that the drive clutch will apply less pressure on the belt in its transition between engagement speed and peak rpms. This could be desirable in fluffy snow conditions that offer little traction.

Position 3 represents a good all-around position where there is only minimal rpm overshoot. This position should give good vehicle acceleration in the normal snow conditions.

In position 4 and 5 the clutch will clamp the belt very early after engagement, slowing down the climb in rpm. This can be beneficial in wet snow where a lot of traction is available.

...end



Line upon line...

In position 1 and 2 the engine will reach its peak power rpm very quickly with some overshoot. This means that the drive clutch will apply less pressure on the belt in its transition between engagement speed and peak rpms.
Position 3 represents a good all-around position where there is only minimal rpm overshoot.
In position 4 and 5 the clutch will clamp the belt very early after engagement, slowing down the climb in rpm.
end...."
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Fast vart står det i manualen?

Har bara den engelska till hands och där står det att varje klick motsvarar 200 varv.

Dynamo joe är en kunnig man men jag hittar inte hans quote i manualen.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Har ingen 850 själv, men har testat den och läst lite om övervarven.
Verkar var lite svårt att få tag på delar än så länge till primären. Så varför inte testa en annan helix.
Sitter idag en 40xt på som ski doo envisats med senaste 5-6åren. Prova en 44/42 matar mer i början och sänker toppvarven med ca 200.
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Hm läste igenom lite information på nätet. Någon som har kollat vi vad vi har för fjädrar i våra skandinaviska hög höjds kitt? Back in the days så fick vi väl oftast sea level kitt till Sverige?


http://cdnmedia.endeavorsuite.com/images/organizations/3286118f-3d8f-4b85-821c-0564a405117f/2017 High Altitude Specs.pdf


Blir lite misstänksam att vi har ett hög höjdskitt med optimal inställning för 1800 m ö h det hade förklarat att de flesta här i Sverige har problem med att den är lite övervarvande.
 

8fiddy

Medlem
23 jan 2017
20
0
1
GÄLLIVARE
Hm läste igenom lite information på nätet. Någon som har kollat vi vad vi har för fjädrar i våra skandinaviska hög höjds kitt? Back in the days så fick vi väl oftast sea level kitt till Sverige?


http://cdnmedia.endeavorsuite.com/images/organizations/3286118f-3d8f-4b85-821c-0564a405117f/2017 High Altitude Specs.pdf


Blir lite misstänksam att vi har ett hög höjdskitt med optimal inställning för 1800 m ö h det hade förklarat att de flesta här i Sverige har problem med att den är lite övervarvande.
Är redan bekräftat tidigare i tråden att det är som du misstänker okeido
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Jo, men att den skall vara optimerad för 1800 möh. Måste blivit en rejäl tankevurvpa. Ok att den varit optimerad för 800 möh. Då hade man kunnat använt klickern när man kört på våra egna höjder osv. Nu blir det ju helt fel spann för 99% av åkningen. Tror jag varit på 1600 möh som högst i Sverige vid körning.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
Om det sitter fel saker i variatorerna.. är det ingen som varit till sin handlare och fått variator setupen ändrad till havsnivå? Det är väl det ni har betalat 160k för en fel tunad skoter... det är ju galenskap.
 
Last edited: