Variator problem på 440.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Som rubriken säger så har jag problem med att den växlar på sen hinner den inte tillbaka på en gång händer inte alltid men i vissa fall, hörde med en kompis som haft en likadan fast -02 han trodde det beror på rullarna i sekundärn ?

Någon som haft liknade problem ?
Och vilka rullar i sekundär menar han ?

Fick med på ett videoklipp vad jag menar, håller fullt ända tills den tappar varv vilket den inte borde göra.

http://www.youtube.com/watch?v=Xh5HG228xRc

Tack på förhand.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Växlar den alltså inte ner när du släpper gasen? Hur spänd är sek.variatorn?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jo det gör den, men den växlar inte ner när det börjar gå tungt som du ser på filmen, bara ibland den gör det så förmodar att det är något som är slitet eller så ? Har ju funkat perfekt tidigare så hur spänd fjädern är ska nog inte spela någon roll tycker jag.

På filmen om du lyssnar så hör du hur den tappar varv när mattan får grepp, den borde ju växla ner och hålla 8500 men tappar ist : /
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Hur är fjäderspänningen i sekundären ? Kan vara fjäderna som e sliten och på så sätt växlar på sej ? Eller kanske nå strul med helixen ? ta isär den och kolla.
Tänkte köra nu när det är högsäsong här och riva sedan eftersom den går perfekt i övrigt och detta senarium bara händer ibland. Återkommer väll senare isf om det inte dyker upp fler förslag :)
 

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Hej.

Har en polare som har vunnit sm med en likadan maskin som din, har en likadan mxz jag med. Hursomhelst så kolla rullarna i sekundärvariatorn, och ta isär och rengör variatorn noggrant. Det är original variator du har va? själv köpte jag en Team-sekundär till min då gick den som ett skott, men skar istället:(
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Hej.

Har en polare som har vunnit sm med en likadan maskin som din, har en likadan mxz jag med. Hursomhelst så kolla rullarna i sekundärvariatorn, och ta isär och rengör variatorn noggrant. Det är original variator du har va? själv köpte jag en Team-sekundär till min då gick den som ett skott, men skar istället:(
Jo förmodar att det sitter orginal i den, min verkar vara väldigt oskruvad men hade gått cross iaf, fast syns inte på den, grymt fin i chassi osv :) Ska ta och kika på dom där rullarna senare men är det enkelt att riva och plocka ihop dom där sekundärerna ? bara kika hur fjädern sitter som och sen bara isär med allt eller ?
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Öppnade och rengjorde sekundären på min Lynx 440 -03. Jag vet inte vilken typ av variator som sitter i den, möjligtvis en TRA(?) men är osäker. Operationen var inte speciellt svår. Däremot måste du ha en gängstång så du kan pressa ihop fjädern. Det är tungt att göra det enbart för hand. Jag hade liknande problem som dig, att motorn tappade varv då det gick tungt. Nu upplevs den lite piggare i hela registret.
Är det nåt mer du undrar över så är det bara fråga.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Öppnade och rengjorde sekundären på min Lynx 440 -03. Jag vet inte vilken typ av variator som sitter i den, möjligtvis en TRA(?) men är osäker. Operationen var inte speciellt svår. Däremot måste du ha en gängstång så du kan pressa ihop fjädern. Det är tungt att göra det enbart för hand. Jag hade liknande problem som dig, att motorn tappade varv då det gick tungt. Nu upplevs den lite piggare i hela registret.
Är det nåt mer du undrar över så är det bara fråga.
Har dig på msn tror jag så frågar där om jag får problem när jag väll tar upp och kikar :)
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Det kan nog vara så att sekundären kärvar så att den inte växlar tillbaka.
Men det kan oxå bli som enl.filmen pga. att du har lite för brant helix el. svag fjäder så att den växlar på lite för hårt och sen när det går tungt (skidor i luften) el. tungt före så orkar inte motorn längre och korkar in.
Och när motorn har tappat varven är det ju redan för sent för sek. att växla ner.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ska ta upp och rengöra och byta alla delar som är sliten när jag får tid senare framöver återkommer med resultat efter operationen :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tog in idag för tvättning och när lix var inne så rev jag sekundären också.

Bussningen som går mot helix var halvdålig så ska se vad en sånn kostar, någon som vet ungefär ?


Man tager vad man haver :)


Ett stycke trasigt fel, alla rullar var spruckna och en hade stått stilla. Ska kolla om åf har hemma imorgon.


Så nu ligger alla delar nytvättade och väntar på ihopplockning :)


Står inne och mår :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Över 600:- för alla tre :afraid: sen hade dom inte dom hemma heller : / Ingen som vet av pirat eller ersättare ???
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ja 2000:- sa en polare att han gav för sina med, ska höra med ytterligare en åf imorgon men 600:- var ju billigt om du gav 2000:- :p