Variator problem (AKUT HJÄLP)

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
jag vill lös med muttern som sitter på variator korset. o jag hörde att de skulle sitta hårt o så.
hur får man upp muttern ??
ska man värma ?
nån som har tagit upp korset själv hemma ?
 

ssnd

Aktiv medlem
26 dec 2005
90
0
6
50
Älvsbyn
Jag har aldrig tagit isär själv, men den lokala skoterpularen här säger att man brukar få värma loss denna eftersom det ofta sitter typ loctite eller nån annan gegga där som låser muttern.

Lycka till...
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Testa med en luftdriven mutter dragare då brukar de gå att få lös skruven till variatorn
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hej du måste ha en spec hylsa med piggar (pinnar som sitter inåt) för att släppa på muttern den är som en km mutter fast med greppet uppåt, sen måste du ha en spec till korset också muttern låser bara korset.

Ja dom sitter med loctite (270) med andra ord du måste värma.
Sen ska du ha en fixtur som håller variatorn på plats fästes i skruvstycket när du jobbar med variatorn, allt går att fixa själv lite svarvning och svets om man är händig.
Lycka till, maila mig så kan då få momenten till allt.
Mvh/
Bola............
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
Hej du måste ha en spec hylsa med piggar (pinnar som sitter inåt) för att släppa på muttern den är som en km mutter fast med greppet uppåt, sen måste du ha en spec till korset också muttern låser bara korset.

Ja dom sitter med loctite (270) med andra ord du måste värma.
Sen ska du ha en fixtur som håller variatorn på plats fästes i skruvstycket när du jobbar med variatorn, allt går att fixa själv lite svarvning och svets om man är händig.
Lycka till, maila mig så kan då få momenten till allt.
Mvh/
Bola............
tack för svaret men jag tror jag kommer att lämna in den Pga jag har ingen gas så jag kan värma men de andra skulle jag ju kunna göra :rolleyes: men jag lämnar in den på måndag ist
 
Hej
jag har bara att påpeka.. bulten är väll inte hela världen att få lös.. brukar värma med värme pistol.. inte gas.. så att locktiten släpper.. sedan vet jag dom som har bara tagit en skruvmejsel å slage loss muttern.. det går.. men det är klart mkt oproffisgare å storchans att förstöra muttern.. å om man har svets .. å lite fantasi.. går det att göra egen mutter öppnare å äve´n en till korset :)


men det är ju enkelt att lämna till handlare med :)