Vad är Spirit för motor?

Kangaz

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Uppsala Sverige
Jag har en gammal El Tigré 5000 som inte har orginalmotor utan en 2 cyl Spirit motor med en förgasare, jag undrar hur gammal den är och hur stor cyl volym. Kan man få den lite starkare om man byter kolvar på den? den går ganska fort men är lite slö och accsar dåligt.
eller beror det på variatorn? vet ej om den är orginal.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Spirit-motorerna satt i gamla Arcticar o. vissa Aktiv m.fl. Fanns i olika storlekar, vet iaf att det fanns 340, 440 & 500 (alla fläktkylda).

Ditt problem med dåligt acc skulle jag tro beror på variatorerna, när servade du dom sist?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Spirit --- Suzuki

Hej !!

"Spirit" och "Suzuki" är samma motor.

I mitten av 80 talet gick Arctic Cat fabriken i konkurs.
Motorerna som satt i deras maskiner hette bla. "Spirit" och köptes av SUZUKI !
( även Kawasaki etc etc har förekommit ! )

För att rädda fabriken köpte SUZUKI en stor aktie post i företaget tror det var 60 %

När fabriken sedan startades om så sitter det sedan dess bara SUZUKI motorer i Arctic Cat !!

 

johnnyj

Medlem
6 jan 2011
6
0
1
härnösand
Sv: Spirit --- Suzuki

Hej !!

"Spirit" och "Suzuki" är samma motor.

I mitten av 80 talet gick Arctic Cat fabriken i konkurs.
Motorerna som satt i deras maskiner hette bla. "Spirit" och köptes av SUZUKI !
( även Kawasaki etc etc har förekommit ! )

För att rädda fabriken köpte SUZUKI en stor aktie post i företaget tror det var 60 %

När fabriken sedan startades om så sitter det sedan dess bara SUZUKI motorer i Arctic Cat !!
Kawasaki är det som köpte in sig, vart har du fått suzuki från???? har en 87:a orginalmotor står Kawasakipå den suzuki hade aldrig med A-C att göra
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Först hette det polas manufacoty company (eller liknande), sedan arctic enterprises. Konkursen innebar namnbyte till "Arctco", för att sedan byta till Arcitc Cat 1996.

Arctic Enterprices första maskin var "Arctic Cat 100" och var den första (tror jag) sportskotern med frontmonterad motor.

Från början användes flera olika typer av motorer. Men 72 så hoppas kawsaki på tåget och sedan dess har arctic sin gröna färg.

76 började kawasaki bygga egna skotrar, medans suzuki slutat bygga skotrar. Så då börja arctic cat annvända sig utav suzuki motorer. Och spirit motorn, är suzukis egna motor.

Av någon anledning så satt det kawasaki motorer, i suzukis senaste snöskotrar...