Vad är skillnaden på en HO och en SDI?

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
Hej jag planerar att köpa en ski-doo mxz rev 600/800 -05 eller något liknande. Men jag undrar vad är skillnaden på en H.O och en SDI?
Någon som vet?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
H.O ha lite mer effekt, och har förgasare(har jag för mig, rätta mig om ja har fel).

SDI ha lite mindre effekt och har insprut. Den har lite lägre förbrukning, ingen choke.

Om du använde SÖK funktionen så hittar du MASSOR med info om skillnaden mellan H.O och SDI
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
ställer båda om förgasarna automatiskt om man far till fjällen tex? min summit 600 -01 som jag nyss sålde den behövde man inte ställa om men det behöver man tex med en polaris rmk 500 -00
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
det beror på förgasarna, på lynx/ ski doo har jag för mig som körde med nån typ av luftstyrt ställbara munstycken variant.
Istället för soppaskruv som polaris har du en luftskruv.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
SDI = Semi Direct Injektion
HO = Hight Output

Sdi'n har även HO så enda skillnaden är att Sdi'n har insprutning istället för förgasare
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
det beror på förgasarna, på lynx/ ski doo har jag för mig som körde med nån typ av luftstyrt ställbara munstycken variant.
Istället för soppaskruv som polaris har du en luftskruv.
Låter skumt! Grannens Ski-doo REV 440 måste bestyckas och är väldigt känslig för det. Visst, det är en 440 men det jag vill säga är att det inte endast är Polaris som har så. Min Snopro XC 600 är också känslig.
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
SDI = Semi Direct Injektion
HO = Hight Output

Sdi'n har även HO så enda skillnaden är att Sdi'n har insprutning istället för förgasare
Alltså ska det inte vara någon effektskillnad på HO och SDI om SDIn också har HO?
Om jag nu köper en mxz 600 -05 ska jag då köpa en sdi eller en ho? Jag vet inte vad som rekomenderas. Jag är även intresserad av 800 powertek som verkar ha mera effekt, men jag har hört att den har kolvrings problem osv.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Alltså ska det inte vara någon effektskillnad på HO och SDI om SDIn också har HO?
Om jag nu köper en mxz 600 -05 ska jag då köpa en sdi eller en ho? Jag vet inte vad som rekomenderas. Jag är även intresserad av 800 powertek som verkar ha mera effekt, men jag har hört att den har kolvrings problem osv.
Alla rev sportmodeller i 600- och 800-klassen har väl HO från 04 om jag inte ha fel? är bara 500ss'en som inte har det. Så köper du en 600 från -04 och uppåt så är det HO på alla. Men en del modeller har förgasare, dock är det sdi på nästan alla. Iaf blair morgan editionen 600 -04 var det förgasare på, men det är väl enda modellen. Nu kör dom väl bara på sdi på 600?
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Alltså ska det inte vara någon effektskillnad på HO och SDI om SDIn också har HO?
Om jag nu köper en mxz 600 -05 ska jag då köpa en sdi eller en ho? Jag vet inte vad som rekomenderas. Jag är även intresserad av 800 powertek som verkar ha mera effekt, men jag har hört att den har kolvrings problem osv.

En SDI kanske inte har fler hästkrafter än en H.O. men eftersom att det är insprutning så kan den upplevas lite rappare och samt att den går renare.

Skulle jag ha varit påväg att köpa en mxz 600 -05 så hade jag valt H.O. modellen eftersom att SDI'n hade så mycket problem på de tidigare årsmodellerna. Tycker dessutom att H.O. motorn, 600cc, går riktigt bra och har en bra soppaförbrukning..

Edit:

Finns att köpa b¨de Rev 600 H.o och SDI ända till 07 sen är det 500ss eller 600 SDI(E-tec-09) som gäller..

600 H.O. finns ju att köpa även nu -09, fanns ju även -08 i MXZ TNT.. Motorn sitter i år i Summit "TNT"