V-max 97 frågor

deddo

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Umeå
<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den May-28-02 Kl 04:45 PM (GMT)</font></center>

Tjenare!
Jag har hittat en yamaha Vmax 600 sx -97 som har gått runt 300 mil til salu, han begär 30 tusen för den men jag tänker bjuda lite lägre än det...
Frågan är om det finns något speciellt som jag ska kolla efter på den, förutom alla "vanliga" grejjer, finns det några standard fel på dom? Vad kostar försäkringen ungeffär? Lämpligt pris? Och almäna åsikter om skotern är av stort intresse!




 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
600:a

har en 97:as xtc själv,gick bra hela vintern tills sista resan i april då den skar(ena kolvringen verkar ha gått av och har tagit med sig en bit av cyllen också).
när jag skulle hitta en annan cylle på skroten så visade det sig att dom var hårdvaluta(dom hade sålt sista cyllen dan innan och jag var den andra som sökte en den dan!)
förutom det så är den ganska problemfri,startar jämnt och går relativt hårt-men drar för mycket soppa(ca 2,5-3 liter milen)och tar nåt fruktansvärt med olja,tydligen ska det vara så men dom skotrar jag har haft innan(ski-doo)har inte ens tagit hälften(olja alltså).
priset är nog rätt men fjädringen är nog inte så komfortabel på sx:en(kortare fjädringsväg både fram och bak-men du får ju ioförsig öhlinare i framvagnen!)
försäkringen varierar kraftigt-jag betalar ca 3000 per år helförsäkring,men det finns både dyrare och billigare alternativ.
mitt tips är att noga lyssna efter missljud på motor och variatorer kedjehus,du lär inte kunna provköra nu så fjädring och prestanda får du chansa lite på men stora fel brukar höras och synas.