växlar inte ut fullt

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Ritade ett sträck på primären på min 500ss- 04, sen for jag ut och körde, när jag kom tillbaka igen så var det ca 1.5-2.0cm kvar av sträcket. Ska remmen inte högre upp än så lr vad kan det vara för fel?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Så om jag byter till tyngre vikter i primären så växlar den ut mer? Är det dyrt att köpa nya vikter då?
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Vilken siffra är TRA:n inställd på? Ju lägre ju bättre såvida du uppnår maxvarv.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
tra:n är inställd på nr 3 tror jag. Hur mkt ska den varva då? den varvar runt 8000rpm, men när jag kört en stund så blir primären skitvarm och jag tappar ca 200-600rpm.

edit: kollade och det var 3 på TRA:n
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Enl. brochyren -04 så ska den varva 8000 rpm. Har du en org. rem? Jag har varit med om andra fabrikat som inte håller måttet när dom blir varma. Är remmen för smal (gammal och nött)? Då går den för djupt ner i sek.variatorn och då får du "för hög" växel och motorn orkar inte. Var ligger remmen på sek.variatorn när du står stilla? Jämns med kanten eller max ett par mm ovanför. Ligger den under kanten startar du på "tvåans växel" och ligger den mycket ovanför blir remmen för kort och motorn orkar inte växla den längst ut på prim.variatorn. Har du kännt på skivorna på sek.variatorn så dom går lätt att vrida isär och att dom går tillbaka när du släpper av. Kärvar dom så får du inte den "back-skift", nerväxling som du ska när du släpper gasen efter ett gaspådrag, då blir remmen "för lång" och när du gasar igen så har du en för "hög växel".
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej, tack för det bra svaret. Ska kolla det nästa gång jag kör en sväng. Har inte originalremm på den nu då jag fick byta eftersom det blev en midja på den. Men har köpt en som jag har i reserv och det är original bombardier. Jag tycker det känns ungefär som du säger, känns som om den har dålig backshift enligt mig.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Du kan också kolla så att inte "mothållet" till motorn är borta (så att inte motorn vrider sig vid gaspådrag).
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
mothållet? vars sitter det och hur ser man om det är borta ifall de inte syns?
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
På vänster sida ungefär mitt mellan variatorerna sitter det ett justerbart stag från chassit och mot motorn. En gummi/plastkloss håller mot motorn från att vrida sig så att variatorerna kommer närmare varandra och "taskig" växling uppstår.
Gummi/plastytan är limmad och kan släppa.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej, men jag gick ut o kollade och variatorremmen låg ca 2 mm under kanten på sekundären. Remmen är der inge fel på, den är fin.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej, men hur ställer man det då? måste man lös med skivorna och upp med dom lr? har det nån betydelse om skotern är varm lr inte hur högt remmen ligger på sekundären?

edit: tror ni verkligen de där 3 mm kan göra så mkt? fast det blir kanske ganska mkt när man räknar ut hut stor area det blir av det. Tror ni det kan ha nån betydelse för hur hårt man drar bulten som går in i axeln vid primären? för det står ju 10.9 Nm lr nåt på den? Gör det nåt om man drar den flör hårt. var nämligen lös med den då jag bytte fjäder i primären.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Vet inte hur det ser ut som på din sekundär, men det brukar vara en skruv eller liknande på utsidan sekundären som man ställer remtrycket på.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Om det ser ut som på min så har du 3st M6 (10mm skalle) skruvar på sek.variatorn. Lossar du dom släpper ringen som dom håller. Justera åt något håll, skruva fast skruvarna och dra runt variatorn och se om det blir bra annars fortsätt och justera. Bulten som sitter i mitten (10.9) håller bara fast variatorn.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Jag gick ut o kollade på sekundären. Det var 1 stor bult i mitten, men sen var det som MLt sa, fast inte riktigt. Det var som 3 st "gängstavar" med muttrar på ist för bultar. iaf vad jag kunde se. Är det dom 3 man justerar på? jag tror att det är hur mkt man skurvar in muttrarna som justerar hur långt in/ut skivorna ska stå. lr har jag fel?
 

Ulven borti?

Medlem
15 jan 2007
18
0
1
Västerbotten
De tre skruvarna håller ju bara fast justerplattan. Lossa alla 3 och vrid plattan till önskad siffra. Det är markerat 1-6. På Ski-Doo och lynx är högre nr = mer remspänning, dvs remmen hamnar högre upp på sekundären. På polarisarna är det tvärtom.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
måste man lös med den stora bulten i mitten också? kollade på sekundären och den var numrerad 1-12 inte 1-6, men hur ser man vilket nummer man har lr vilket nummer man vrider inn är man vrider?