Välja släp

22 okt 2020
11
4
3
42
Boden
Hej!

Behöver lasta en Commander 600 årsmodell 2013 och en brännapulka.

Vilken släpstorlek är minimum för detta??

Är 380x185cm för litet?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Nja, jag rymde inte en 2004's Renegade och en Hajkpulka på ett släp med dom måtten. Pulkor tar oväntat med plats. Är det inte ett kåpsläp så går det.Men ställ dom i garaget tätt ihop och mät, då vet du.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Släpar är som avlöningar, dom blir aldrig för stora.

Jag skulle gissa att det blir trångt, pulkan och skotern ryms knappast bredvid varandra och frågan är om vagnen är tillräckligt lång för att den ena ska gå skjuta efter tillräckligt.
 

GT1

Prospect sledder
1 jan 2000
5
2
3
Jag körde en Freeride 146 -12 och brännapulka på en vagn med kåpa som är 380x188cm, men det är precis så att det går. Jag fick skruva av pakethållaren och böja upp plasten på skidorna lite på pulkan och lägga något mjukt mellan pulkan och fotsteget på skotern så dom inte nötte mot varandra.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Hej!

Behöver lasta en Commander 600 årsmodell 2013 och en brännapulka.

Vilken släpstorlek är minimum för detta??

Är 380x185cm för litet?
Jag hade ett 4P twin XL förut med dom måtten. Lastade en Nila och en SKS 155" utan problem. Men commandern har väl lite bredare spårvidd så säkrast är väl att ställa ihop dom "om lott" och mäta som nån skrev här tidigare. Du ska ha tur om nån på forumet har exakt samma kombination av skoter, pulka och vagn...
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Jag hade ett 4P twin XL förut med dom måtten. Lastade en Nila och en SKS 155" utan problem. Men commandern har väl lite bredare spårvidd så säkrast är väl att ställa ihop dom "om lott" och mäta som nån skrev här tidigare. Du ska ha tur om nån på forumet har exakt samma kombination av skoter, pulka och vagn...
Commandern är som sagt bredare.
Sen tror jag även chassit på Brännapulkan är bredare än Nila, tar som mer plats.
Ytterst tveksamt till att det går på 185x380.

Kör precis denna kombo på mitt släp, 152x500
är tvungen att köra upp skotern på en liten "pall" så att bakre delen av mattan är i luften.
Då kan man dra in chassit på pulkan under mattan och tjänar ett par decimeter på längden.
Pakethållaren måste också bort såklart.

Skulle välja en vagn med ca 180x450 flak om jag skulle köpa idag.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja man kan aldrig ha en för stor vagn, köpte en Fogelsta s1945 med kåpa som har måttet 188x450, ryms skapligt bra med allt men skulle inte ha nåt emot en ännu större vagn faktiskt
 
22 okt 2020
11
4
3
42
Boden
Tack för era svar, vill ha ett släp där man slipper skruva av delar från pulkan eller maskinen. Det blir för krävande. Nu blev det inte en brännapulka utan en Nila 4sits som ska hämtas ikväll, med hyrsläp:)

Ska placera ihop dem bredvid varandra och mäta, det finns nog inget annat sätt att ta reda på vika mått som krävs.

Eftersom att släpet ska förvaras på tomten året runt vill jag inte ha större än vad som krävs, även om jag håller med om att ett släp sällan blir för stort, när det väl lastas.
 
Reactions: mattgojohn

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Förstår inte riktigt hur 4P tänk med deras skotervagnar angående utformning av invändiga hjulhusen i plast dom lär ju vara besvärliga att köra över och framförallt att backa över och har man ski glide i vagnen är det inte så lätt att flytta skotern i sidled. Tar man tex Fogelsta så har ju dom en lösning anpassad för skoter transport i deras skotervagn.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Eftersom att släpet ska förvaras på tomten året runt vill jag inte ha större än vad som krävs, även om jag håller med om att ett släp sällan blir för stort, när det väl lastas.
Ett par decimeter på en tomt är inte mycket, det märks desto mera då man lastar....
 
22 okt 2020
11
4
3
42
Boden
Ett par decimeter på en tomt är inte mycket, det märks desto mera då man lastar....
Helt sant iofs!

Frågan är hur mkt man törs förskjuta lasten framåt/bakåt på ett släp utan kåpa, borde skapa en hel del plats.

Vi hade snö men så regnade allt bort (Boden) så har inte kunnat ställa dem bredvid varandra då skotern står på baksidan av huset och pulkan i garaget..
 
22 okt 2020
11
4
3
42
Boden
Nedan ser ni 190cm bredd och 220cm bredd. Skoterns står med mattan emot ”lemmen”.

Innebär att ett 190cm brett släp kräver 430cm i längd, även då måste bakre lemmen fällas ned och pulkan sticker ut lite utanför släpet.

Ett 220cm brett släp gör att pulkan i princip kan flyttas fram såpass mycket att den ryms inom skoterns längd.

Ett kåpsläp kräver såklart större yta än ett öppet släp.
 

Attachments

Reactions: Lundbergarn

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Köp en ordentlig släp, skulle inte kåpan rymmas i budgeten så köp den senare.

Sen så efter att jag sett skillnaden mellan hur min gummitorsionsfjädrade 4P och min bladfjädrade båtvagn beter sig efter bilen så hade jag definitivt gått på en bladfjädrad släpvagn!!!
 
22 okt 2020
11
4
3
42
Boden
Hittade ett Larssons släp från 2012 på Blocket idag som jag köpte.

Flakmått: 4520x2470cm

Släpvagnen räcker och blir över, blev faktiskt lite förvånad över hur stort det var när jag väl såg det på plats. Vi har dock en blind spot på gården där släpet kan stå så det kvittar.

Tyvärr är det inte bladfjädring men det får gå ändå.
 
Reactions: patric70

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Det är ett par tomtekliv uppåt från måtten du funderade på i början =)

Blir viktigt att vänster främre positionsljus fungerar med sån bredd =)