Tunnelväska på Freeride 2014?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Nån som har ett tips på en vettig tunnelväska på freeride 2014?
Bör väl ha sett likadant ut på Freeride 2012an jag hade men satte aldrig dit nån väska. Blir riktigt avundsjuk på polarna som kör switchback och har den där väskan bakom dynan.

Kanon bra få med sig extra kläder & lite frukt samt nån vattenflaska, börjar vara less på köra runt med ryggsäck, den känns mest i vägen.

Frågade min åf & han tipsade om nån tunnelväska Skidoo som är rundad i framkant så den stämmer bättre mot dynan, men kostade 1895 kr med fästen....

Ingen som har gjort nått hemmasnickrat? Satt dit ryggsäck eller likande?
Bör väl egentligen inte vara så svårt tycker man, borra två hål i tunneln sen dra nå spännare baköver mot lyftbågen så man har fyra fästpunkter totalt.

Tips mottages tacksamt!

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Jag har original väskan som går att använda som vanlig ryggsäck eller spänna fast på skotern med linq fästena. Den har även plats för spade. Bör väl gå att spänna dit valfri ryggsäck på liknande sätt utan problem.

Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Köpte denna till min BCX-12 och tänker använda den nu på min freeride -14.
Den rymmer mycket+ att den går att dra ihop till halva strl med en dragkedja, tyvärr är den inte vattentät.
Speciellt tråkigt med tanke på att den sitter på den varma kylaren som smälter snö,men för mig har det inte varit ett problem.

Det finns även denna slim:

Vill du ha ett vattentätt alternativ får du gå på de mindre väskorna med Linq fästen.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag hadde den stora väskan på Freeriden men den är som du säger allt annat än vattentät och spad fickan och skaft hållaren är kass.

Jag kör Summit ryggan som Trooper postade och är bara nöjd. hittills bra vattenavstötande och mkt bra spad fack till ett bättre pris

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag kör med BRP's Slim Tunnel bag på min Freeride som fästs i LINQ (bild ovan i tråden), den är "halvhård" kan man säga. Styvare än ryggsäcken som man kan sätta där (känns nästan sladdrig) och mjukare än de andra tunnelväskorna. Jag gillar den, kommer köra den även nästa år.

Den är inte vattentät men resistent kan man väl säga. Kläder och sånt lägger jag i plastpåsar för att vara säker på att det är torrt. En fördel att ha grejer på tunneln rent generellt kontra rygga är (förutom vikten som försvinner från ryggen) att det blir varmt från kylaren (vilket även gör att det kan bli lite fuktigt i väskan). Har märkt att t.ex. batterier i kamerorna räcker längre om jag förvarar dem på tunneln.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ingen som har bild på sin väska monterad på skotern? Gärna freeride 137 tum då det är en sån jag har.

Har fortfarande inte bestämt vilken jag ska köpa ännu. En vattentät vore ju det bästa..

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vill se lite uppdateringar av den här tråden, är skitless på spadjäveln som lossnar från fästet vid varje rullning ellet vid ledåkning.

Vilken tunnelväska är bäst?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Jag köpte 19+3 liters linq varianten och en vattentät påse från clas ohlsson funkar kanon bra ☺ Fast pröva inte ha en banan med dig i väskan de hade jag hehe

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Slim tunnel bag är förjävla fin. Liten och smidig. En del fack inne i väskan om man vill ha småskit med sig.
Får ändå plats en hel del grejer i den.
Fäste för spade på utsidan också.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Nå har det kommit några nyheter på linq brp väsk fronten till i år?

Köpte mig en 19+3 liters linq väska i fjol, men ska sälja den nu. Vill ha spadfäste på utsidan väskan. Blev riktigt drygt behöva tömma väskan å ha spade längst ner i väskan. Men annars funkar den bra.

Det lutar åt en Tunnel backpack with linq soft strap för mig. Art nr 860200921 eller så blir det nog bygga om så man kan ha en Polaris Burandt väska på skidoon fast de kommer se fördjävla konstigt ut =/

Men Polarisväskan har vattentäta fack och totalt 41 liter. Skidoo väskan med spadfäste är bara på 28 liter.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Ett tips.

Clipsen som man sätter fast väskan med likt tex väskan från sledsolution blir fulla med snö som packas vilket gör det svårt att lossa eller ibland omöjligt (man får hälla på varmvatten).

Därför ska jag modda min och köra linQ istället, jag hoppas det ska funka bättre. Sen kommer jag modda så att väskan vilar på fästena och inte på tunneln så man slipper att det ligger och skaver.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Ett tips.

Clipsen som man sätter fast väskan med likt tex väskan från sledsolution blir fulla med snö som packas vilket gör det svårt att lossa eller ibland omöjligt (man får hälla på varmvatten).

Därför ska jag modda min och köra linQ istället, jag hoppas det ska funka bättre. Sen kommer jag modda så att väskan vilar på fästena och inte på tunneln så man slipper att det ligger och skaver.
Vart köpte du väskan från? Direkt från sledsolutions eller någon butik/webshop som har dem i Sverige? Bra sugen på den där då den har hård botten samt kit för att sätta i LinQ numer.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag köpte direkt från sledsolutions, dom var bra att ha och göra med... :)

Ja väskan är riktigt trevlig, jag har den minsta. Har införskattat 20x20mm alu för min anpassning. Jag har läst att väskan kan vicka lite eftersom linQ är fjäderbelastade så jag kommer sätta min väska i 4st, vill inte ha den mot tunneln.

Det blir nånting likt denna lösning. Säg till om ni vill ha projektbilder.

http://www.dootalk.com/forums/topic/615033-diy-sled-solutions-tunnel-bag-adapted-to-the-linq-system/