Till alla!!

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-Dec-03 kl 06:30 PM (CET)]Jag skrev det här som ett inlägg i tråden milantal eftersom dom flesta verkar köra relativt långt per sässong,men det är nog bättre som ett eget inlägg?

Jag antar att ni som skriver här är ett genomsnitt på vad en en vanlig skoterförare
kör på ett år.
Hur kan det då komma sig att alla skotrar knappt har gått nånting alls.
Då borde en ganska stor mängd mätare vara fifflade,jag säger inte att ni gör så men det borde vara en hel del som gör så.
Jag förstår inte att det ska vara så skämmigt att ha en skoter som gått långt,
servar man och byter kolvar och sånt så är det väl inga större fel.
Jag har skruvat isär och ihop flera med lågt milantal och man brukar få byta en hel del slitgrejor.
Men så länge de som fifflar med mätarställningen får vi nog dras med att det är fult med en ny skoter med x-antal mil på!
Se på bilar idag nu kan dom ha gåt rättså långt och ingen bryr sig skillnad var det
förr eller? ;)


Mvh: Bola.....

 

CyanLotus

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Arjeplog Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-Dec-03 kl 06:40 PM (CET)]Vi gör så att vi köper skotrar men vi säljer dom aldrig. Våra skotrar är riktiga långmilare. Så jag behöver ta åt mig för att vara fifflare. Det skulle ju bara vara onödigt att ställa om mätaren på våra skotrar om vi aldrig säljer dom.
Men för de som fifflar så är det väldigt korkat.
Ljuga leder ingen stans.

PS finns det nån som säljer en SXViper MM med back o drag!!

SES

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
För det första: Personligen har mätarställningen väldigt lågt "inflytande" på mina skoterköp.

Sen så finns det faktiskt skotrar som inte alls går speciellt långt per år, även om ägarna bor i Norr- o. Västerbotten.
I familjen är det i stort sett bara jag o. brorsan som kör skoter "hemmavid", de andra står stationerade i stugan och används en vecka eller två på våren. (Kan nämna Phazer -89 700 mil, GL3900 -88 600 mil osv. dessa mil kan garanteras) så det finns faktiskt "lågmilare" (även om vissa människor vägrar att tro på det).

Med självfallet förekommer det fusk, som med allt annat...
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Man ska aldirg och åter aldrig bry sig om vad mätaren står på eftersom de allra flesta är omskruvade. Som Keihin säger finns det undantag. I familjen har vi en Supertrack -91 som vi köpte ny. Den har gått garanterade 470 mil.
Men snittet ligger på 150 mil per år, och därmed har nästan alla -95, -96:eek:r gått över 1000 mil.
Skicket och renoveringar är det man ska gå efter. En välservad och påkostad skoter som gått över 1500 mil och långt däröver är det inga problem med. Bara det itne finns allvarliga chassieskador.
Jag köpte nyligen en GLS 3600lc -91 och den har gått garanterade 992 mil. De flesta skotrar från -91 tycker jag verkar stå på 500-600 mil (många kan vara skabbiga därtill)
Dock är det rätt svårt att kunna garantera miltalen på en skoter...
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Dom nyare rotaxmotorerna ska tydligen vara chippsade, så om man åker till närmaste skidoo & lynx återfösäljare så kan do ta reda på exact hur långt skotern har gått.
Men om hastighetsmätaren vi så fel som dom flästa gör, så blir det missvisande ändå...
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Så länge sktrarna är i fint skick och servade och väl underhållna så spelar det nog ingen större roll.
Men jag har hört att man ska sträva efter att köpa en skoter som är orginal. För det är nog jävligt svårt att få en skoter som man har bytt kolvar på att gå lika bra som en skoter som är orginal.

Så miltalet spelar nog ingen större roll.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
>Så länge sktrarna är i fint
>skick och servade och väl
>underhållna så spelar det
>nog ingen större roll.
>Men jag har hört att man ska
>sträva efter att köpa en
>skoter som är orginal. För
>det är nog jävligt svårt att
>få en skoter som man har
>bytt kolvar på att gå lika
>bra som en skoter som är
>orginal.
>
>Så miltalet spelar nog ingen
>större roll.

Jag kanske missuppfattade, men varför skulle inte motorn gå lika bra om man t.ex. bytt kolvar? Kolvar är en "slitdetalj", dock med ganska långt intervall om inget oförutsett händer...
Jag förstår liksom inte dom som tror att det är bra att köpa en 10 år gammal maskin som är "oskruvad", då måste man ju förmodligen börja med att göra "allting"!
Om man nu menar att oskruvad är att man verkligen inte skruvat nåt i den...
 

Magnus1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
71
0
0
Hejsan!!

funderar på att köpa en mxz 440F 97,den har gått 725 mil och ser bra ut,dock ganska många ägare den näst sista ägaren hade renoverat motorn,vet inte exakt vad ??
annars då?är det en bra skoter??
chassie,fjädring ,motor
tacksam för svar!!
//Magnus