Thundercat 1000 frågor.

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Tjenna.
Är sugen på nån Thundercat 1000 och har lite frågor ang dem. Hur mycket tror ni man kan få en i hyffsatt skick för? 25000kr-40000kr har jag väl råd med. Jag undrar också hur dom är att köra? Tål mindre hopp osv? Kända problem? Fungerar den som lekskoter? Kör väl 70%lössnö-30%led. Jag förstår att dom inte är så jätte bra utanför leden men nog borde det gå att köra upp en och annan myr med en sån utan att få ryggskott?

Tacksam för svar

Mvh / summit800ho
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Körde mkt med en thundercat 1000 -99 i vinter, går hårt som fan!
Det exemplar som jag körde med var svårstartad som tusan, lekskoter funkar den som rolig som fan pga så j*vla mkt motor!
ska man utanför leden så vill den gärna gräva så man får gasa uta helvete, men allt går ju. Högre kammar är nog inte fel
Men satan du gör res med den å då äre inge Rev res utan power-res ;):bootyshake:
mindre hopp, nå ska dom väl tåla det
soppa vill den då ha, mkt av. Men vilken skoter vill inte det?

undra om jag har missat nått ?
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Hållbarheten då?
Låter ju annars jävligt bra:)
Hur höga kammar kan man ha? Det skulle inte skada med t.ex 44mm matta
Någon annan som har erfarenhet utav dessa?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Nå verkade dom hålla ihop, lika mkt som en annan skoter =)
det satt en 35mm matta men mer går fint, motorn orkar allt!
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Tack vem nu det var som flyttade tråden:)
Vet någon hur höga kammar man kan ha på en Thundercat? Skulle vara fint med en 44mm. Sedan har jag hör att vevarna inte brukar vara alltför bra, är det så eller?

Tack för svar:)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
vad jag vet så är det bara vevarna i trippel 600 motorn som hade lite problem. är det en lång elr kort du är intreserad av? dom korta vet ja inte om de e lika på men dom långa ska de inte vara nåra problem med iaf 38/40mm kammar. Powder Sp har ju 40mm org å chassiet är väl igrunden samma fast thunder är lite med förstärkt å så.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Det är en kort jag är ute efter. Skulle vara jävligt härligt med en sån bara man visste hur hållbara dom är. Skulle inte vara så roligt med motorhaveri på en sådan:)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
en släkting har en kort -99 som har gått strax över 3400 mil och den har de aldrig varit nåra porblem med den. visst han har fått bytt lite delar men de får man ju göra på alla maskiner då dom har gått så långt då dom slits. går riktigt bra i lössnön med en 32mm matta. :)

den han har är i skitfint skick, men jag har sett flera som har gått 4-500 mil å ser ut som skit. allt beror ju på skicket å hur dom har blivit omhändertagna.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
helt fel maskin för lek o hopp men köp vad du vill , meningen korvgrillar maskin brukar användas om thunder 1000 ganska ofta .... måste finnas mycket bättre och mer lämpliga maskiner för 70 % puder och 30 % ledåkning än en thundercat anser jag
har dock ägt en lång 900:a vilken racklade något brutalt tack vare balansaxeln , en 1000 skulle då jag söka efter med facit på hand
provkörde en tikka trimmad thunder 1000 med en wow.faktor på minst 500 ! upp till 80 km/h fladdrade skidorna en meter upp i luften men vilken praktisk nytta ska man ha av den sortens maskin ?
värdelös att dra med då den surar fort , är inte snabbast trots sina 190 hp , tar sig knappt fram i djup snö och mest troligt är hållbarheten inte den bästa heller på motorpaketet ..... men rolig som ett as att köra om man nöjer sig att vara på en sjö

tror mer på en f6/f7 i ditt specifika fall !
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
helt fel maskin för lek o hopp men köp vad du vill , meningen korvgrillar maskin brukar användas om thunder 1000 ganska ofta .... måste finnas mycket bättre och mer lämpliga maskiner för 70 % puder och 30 % ledåkning än en thundercat anser jag
har dock ägt en lång 900:a vilken racklade något brutalt tack vare balansaxeln , en 1000 skulle då jag söka efter med facit på hand
provkörde en tikka trimmad thunder 1000 med en wow.faktor på minst 500 ! upp till 80 km/h fladdrade skidorna en meter upp i luften men vilken praktisk nytta ska man ha av den sortens maskin ?
värdelös att dra med då den surar fort , är inte snabbast trots sina 190 hp , tar sig knappt fram i djup snö och mest troligt är hållbarheten inte den bästa heller på motorpaketet ..... men rolig som ett as att köra om man nöjer sig att vara på en sjö

tror mer på en f6/f7 i ditt specifika fall !
Okey tror du jag kan få lös en sån för 40k till vintern?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
som 800_x säger så är den inte de bästa att hoppa med då denär ganska tung. en Zr skulle nog vara bättre för dig, men eftersom du kör mest puder så skulle jag rekomendera en Mountain cat 600 -02. 345 lång matta gör att du tar dig bättre i pudret än med en kort, 110hk.

inga problem att hoppa med, hoppade ca. 15 meter långt å 2,5 meter högt med min å landade på hårt underlag å de va inga problem. mattlängden är inte begränsande på led, den kliver inte ner i alla gropar så de blir inte lika skumpigt. inga problem att hänga på korta maskiner med mer motor.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
en släkting har en kort -99 som har gått strax över 3400 mil och den har de aldrig varit nåra porblem med den. visst han har fått bytt lite delar men de får man ju göra på alla maskiner då dom har gått så långt då dom slits. går riktigt bra i lössnön med en 32mm matta. :)

den han har är i skitfint skick, men jag har sett flera som har gått 4-500 mil å ser ut som skit. allt beror ju på skicket å hur dom har blivit omhändertagna.
Kanske en del tror detta är lögn. Men jag kan faktiskt backa upp n_s story.
Skotern har gått över 3400mil utan motorskador.
Tror han bytt två variatorer mm.
Var faktiskt jag som monterade ihop den när den var ny.