Ta lös sekundären?

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Ja, det ska det väl vara...

Får du inte lös den så kan den ha oxiderat fast, det hade min gjort!
Jag fick slipa ned en avdragare så att den passade och sedan stå och skruva i nästan en timme, den gick tungt hela vägen ut, på gränsen att gängorna i avdragaren skulle palla med...

Men med lite övervåld går det mesta! }>
 

No Fear

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Om den har kärvat fast så kan man ta bort bulten till sek.variatorn och sedan fara ut å köra en sväng.Sedan får man lös den.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
... eller så får man inte det...

Min lossnade inte det minsta för att jag körde utan bult, det blir ju egentligen ingen kraft som får den att lossna även om man kör utan bult så det är nog avdragare som gäller!


Har du fått lös variatorn Mach_Z Trippel?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Senast jag skulle ta loss en sekundärvariator (gammal John Deere) så slutade det med att jag fick bygga en specialavdragare.
En 10 mm tjock järnplåt, borrade 3 st 8 mm hål i den så man kunde skruva fast den på variatorn med fästskruvarna för helixen, ett 12 mm hål mitt i och M12 mutter fastsvetsad på insidan. Svetsfogarna och hörnen på muttern nerputsade så alltihopa går in i variatornavet. Sedan var det bara att fetta in gängorna ordentligt och skruva in en lång M12-skruv för att dra ut variatorn från axeln. Den gick tungt hela vägen så man fick ta loss avdragaren och stoppa in mellanlägg (diverse muttrar + avkapad 1/2" hylsnyckelförlängare) allteftersom.