SX-R 700 -01 köpa?

Hajakz

Välkänd medlem
1 jan 2000
166
1
18
Östersund Sverige
Har en på G, men har aldrig kört nån sån förutom en kort provkörning av en SX-R 500 i snöfattig terräng. Vad säger ni som äger såna, ska jag slå till? Hur är dem i lössnö, är dom lika dåliga som SRX? Hur är soppaförbrukningen? Kan nämna att jag kört ZR 600 innan. Jag tyckte 500 var rapp o lättkörd men lite stötig, iofs var stenhårda spår. Hänger man på polarnas 700-800 twinnar?

 

mattio

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Min MountainCat 600:a (efi, APV, -02:a) känns rappare än en kompis MountainMax 700:a -02:a (den 700:a snurran är ju samma som i SX-R). Har sett bänkningar på SX-R 700:an där den ligger på runt 105hk orginal så du lär få svårt att haka på nyare 700-800 twinnar. Men det går ju att klämma på trippelpipor på Yamman, då får du upp hk-antalet rejält!
Ha´de
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Sxr har runt 110 hk och de kan hända att de i accelerationen inte blir lika snabb som en 700 twin. Ganska förståeligt. Men istället får du en underbar trippelmotor me vrid genom hela registret. Har en sxr500 -01 själv och tycker att den är superskön att köra. Går att köra riktigt hårt efter led faktiskt och är mkt välbalanserad och lätt att hoppa med och hantera. I snön går den väl sådär, skulle tro att den går bättre än srx:arna (inte för att de faktiskt är så satans dåliga i snö..fattar inte var de kommer ifrån) Kastar du på en hk-matta så går de nog superbt. SXR 700 tar inte mkt soppa alls.. Under två liter kan du köra dom på å tror nog inte att de nånsin går att uppnå 3 l / mil. Köp en sxr å du blir supernöjd. Det blev jag iallafall.
 

Sigge

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Har en Vmax -99 i stort sett samma skoter som SX-r en mycket skön maskin, det är inte samma klipp i motorn som en twin men ett underbart ljud. Motorn ligger på 115 Hk.
Jag har en 32mm matta på min och den är inte nå sämre än någon annan kortbandare..konforten är helt underbar på led men kan bli lite svajjig när det går rikigt fort. Drar lite soppa och håller skidorna på marken. Jag är mycket nöjd med maskinen...

/Sigge
 

Wattis1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Örnsköldsvik
Ja det är defenitivt en skoter att köpa har en sxr 500 -00 och jag hänger med en srx 600 till 120 och den ligger på 133 hp så nog tror jag att du kan hänga på dom andra twinarna annars får du väl köpa ett v-kit eller pipor. Sxr är förövrigt en jävulst skön modell att köra otroligt lättkörd så om du blir ifrånkörd på sjön så tar du defenitivt igen det i skogen.

Full gas inge knas
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Jag har en Vmax sx 600-97...Det är istort sett samma maskin...och jag lovar dig du blir inte missnöjd...Den är hur skön som helst att köra...Man önskar bara lite mer hk då är det nästan dröm skotern för mig iaf..
 

leffe_idre

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Idre Sverige
hade en SX-R 700 -00'a, den va grym! speciellt på dåliga leder. SATBRA fjädring!
acc'et va väl inte det bästa, pga mattan säkert, men den va skoj att köra. man åker liksom "rally" i kurvorna med den. duktiga bromsar trots den låga kamhöjden. bytte den mot en RAVE 800'a, och DET vart ovant. som att köra F1 eller nåt istället för rally... men fjädringen på RAVE'n suger jämfört med SX-R'en! den drar halvmycket soppa kan ja minnas... å så kan dom äta stift om man inte aktar sig. i snön gick den 1100ggr bättre än SRX, går INTE att jämföra! jag vet en gång, då fick jag spåra åt en polare som åkte MM700... :) men den skoter gick inte bra.
7-800 twinnar kan bli jobbiga, iaf i acc. utnyttja fjädringen, så går nog det bra ändå.
ja tror du blir nöjd med köpet. lycka till!!
 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
Har en SX600 -99. Det är i stortsett samma maskin som sxr:en. Det märks väl att det är en trippel i lössnö, men det funkar ganska bra ändå! På leden är den skön att köra! Klart värt att köpa sxr ;D.
 

leffe_idre

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Idre Sverige
sx600 samma som sx-r700????

nä men nu får du väl kamma till dig?
att jämföra sx600 med sx-r 700 är ju inte genomförbart! i så fall har du inte kört sx-r'en.....den saken e ju iaf klar...
Leffe@Idre
 

Rayden82

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
RE: sx600 samma som sx-r700????

att jämföra Sxr med långslagiga dämpare och Sx modeller med kortslagiga dämpare är lite som att gämföra en gocart med en vanlig bil. Sx och Srx modellerna är speciellt framtagna för att ge väg/ledhållning för att du ska kunna åka fort på led. men tro mej Sx-srx e ingen höjdare i djupsnö om man jämför med SxR. har haft alla tre modeller och dom är bra alla tre beroende på vad man ska använda den till... KÖP säger ja bara. Finns även kitt att köpa till motorn som ökar hk antalet till samma som 700ans. www.knracing.se har endel...
 

Hajakz

Välkänd medlem
1 jan 2000
166
1
18
Östersund Sverige
RE: sx600 samma som sx-r700????

Ja då har man sålt SX-R:en då! Köpte en Rave 800 -01 istället. Tröttnade på att ha en skoter som inte går att köra i lössnö! Plus att fjädringen sög, stenhård vid låg fart genomslag vid hög fart. Fördelar SX-R: Bra finish Nackdelar: Går taskigt i lössnö, taskig fjädring, seg motor.
Fördelar Lynx: Underbart klipp i motorn, kanon fjädring, går bra i lössnö Nackdelar: Har inte hittat dom än, skulle vara bränsleförbrukningen då. Det är skoj o se hur olika uppfattning folk har om skotrar. Typ han ovan som tyckte Rave:ens fjädring var dålig :)