Sprickor rev 440 -04

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Hej! Tror ni det är så farligt med lite prickor fram i chassiet om man svetsar dem? Killen som har den hade kört in i nåt järnskrot. Det är en rev 440 -04. Ska fara och kolla på den till helgen. Tycker ni 48k är ett schysst pris? Första ägaren körde cross med den, fast med en 800 motor i. Den har gått ca 300 mil, med 440 motorn, och det är ganska nybytta kolvar, fin matta. Original frontbågen är bytt mot en svart och den har inga sidodekaler, sen är det några fler dekaler som är bortplockade. En reva i dynan som är limmad. Inga servicepapper. Vad tror ni?
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Det låter som att den är ganska tuktad.. men du kan ju säkert pruta ner den ganska mkt, med tanke på alla defekter...
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Okej men vad är du ute efter för skoter?? Lek ? Led ? Is ? Lössnö? Tänk på att det blir mkt underhåll med en 440..
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Ska leka och hoppa i fjällen med polarna, just därför som jag vill ha en 440, rapp och starkt chassie med bra dämpare. Sen blir det väl någon långtur med familjen. Har ganska svår beslutsångest, vill gärna ha med nya chassiet men då finns ju bara 440 och 550 fläkt i den prisklass jag befinner mig. och en 550 håller ju inte lika bra och har sämre dämpare, och en 440 blir det ju som sagt mer mek med. Har även lite funderingar på en summit 600 -99 och förstärka den och sätta på zx 440 dämpare om dom passar. någon som vet om dom gör det? Eller någon som har något förslag eller annat som kan hjälpa mig få lättare att välja.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Finns som inte så många rev 440 för runt 50 förutom den och en -03:a som är på ett företag, men den ska dom ha hutlösa 53900kr för!!!! 03:eek:rna gick ju på runt 45 förra året så aldrig att jag betalar det för den.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jo jag tycker oxå det är ett bra pris, och sen så skulle han ju svetsa sprickorna. Är så ***** sugen på att köpa den! vet inte om jag kan vänta tills nästa helg :p Men fortsätt komma med förslag och synpunkter!
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Det beror ju på vart sprickorna är egentligen. Men hittar du en som kan lägga en vettig svets så bör det ju inte vara nån fara.
Har en kompis förövrigt som frontade sin -03:a.. Resultatet vart två sprickor, en Stor till vänster om motorfästet och en mindre (2cm) vid en 90graders vinkel i botten.. Men efter att han svetsade dom så är det inget som märkts på något sätt o den körs rätt hårt så..
Men som sagt det är ju inte säkert att dom sitter så bra till på den du ska titta på..
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
ja, manfår väl se när man kommer dit. Ser det allt för jävligt ut så får det väl vara. Men som sagt så fick jag ju ett bra pris endå.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Det är ett helvete att svetsa sprucken aluminium, brukar oftast spricka igen bredvid svetsen efter ett tag. Fast om det är på ett ställe där det inte är så mkt påkänningar håller det förstås bättre.

Ser det inte alltför jävligt ut är det väl ett bra pris, men syna den noga för det kan bli mycket jobb med den..
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
37
kiruna
går att fixa till alla sprickor om du kännar någon som är kunnig svetsare.
han ska då kunna TIG svetsning annars värmer du sönder matrialet så det spricker igen efter första turen.

känner du ingen TIG svetsare så kan det bli en DYR investering.
rekomenderar inte skotern annars.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej. En TIG svetsare, vad är det? Vad är TIG bra för och vad är det för skillnad mot en vanlig?
 

x_joman

Medlem
12 jan 2006
44
0
1
Lövånger
Okej. En TIG svetsare, vad är det? Vad är TIG bra för och vad är det för skillnad mot en vanlig?
Helt seriöst... köp den inte.. eftersom du uppenbarligen inte vet vad du ger dig in på! Lägg till några lappar och köp en vettig eller dra bort några och köp en fräsch äldre så kanske du slipper skruva så mycket!
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Hej! Tror ni det är så farligt med lite prickor fram i chassiet om man svetsar dem? Killen som har den hade kört in i nåt järnskrot. Det är en rev 440 -04. Ska fara och kolla på den till helgen. Tycker ni 48k är ett schysst pris? Första ägaren körde cross med den, fast med en 800 motor i. Den har gått ca 300 mil, med 440 motorn, och det är ganska nybytta kolvar, fin matta. Original frontbågen är bytt mot en svart och den har inga sidodekaler, sen är det några fler dekaler som är bortplockade. En reva i dynan som är limmad. Inga servicepapper. Vad tror ni?
Nybytta kolvar och fin matta är mycket värt. Fördelen men revarna är att chassidelarna är relativt billiga till dem. Jag bytte flera delar förra säsongen utan att del blev allt för dyrt, det är bara det att det tar lite tid att byta vissa delar. Den del som spricker på i princip alla revar är "flying nun" eller "front crossmember" dvs den den som A-armarna sitter i. Den kostar ca 2000:-. Främre delen i pyramiden kan också drabbas av mindre sprickbildningar och den kostar drygt 1500:-. De flesta andra delar i främre delen av maskinen (där går de oftast sönder) kostar bara några hundringar för varje del.
Är det någon speciell chassidel du undrar pris på så är det bara att fråga då jag har tagit reda på de flesta priserna :)
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Har nu frågat vem han ska låta svetsa sprickorna och ifall dom skulle tig svetsas. Han sa då att det var en duktig svetsare som skulle svetsa de värsta sprickorna. sen fick jag inte veta mer. Så jag frågade varför bara de värsta sprickorna skulle svetsas och inte dom små med, och det verkade vara för att det var för svårt att svetsa de små. Då undrar jag ifall man kan köpa förstärkningar och sätta där sprickorna är? tycker personligen att det är lite konstigt att en duktig svetsare inte ska kunna svetsa små sprickor...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Kanske svårt att komma åt? Annars går det att ta lämplig alu platta och pop nita den över sprickan i värsta fall..