SNABBT! Orginal tändstift till 600 rs -10

xonz

Medlem
12 feb 2009
40
0
1
piteå
Först vill jag be om ursäkt för att jag lyckats tabort 2 trådar i rad. Är nybörjare på detta forum och tydligen lite smått efterbliven!

Jag undrar om det spelar någon roll om det sitter hårdhet 5 och 9 på skotern, 5an sitter närmast kylarslangen. Men samtidigt om stiften är gamla kanske dom inte håller måttet och gör att skotern går dåligt när den blivit varm och i dom lägre registrerna? Jag föredrar att ha samma stift på båda cylindrarna, är jag långt ute och cyklar eller?

Och är det någon som vet vad det sitter för stift orginal på en rs -10?
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Tjena!

Jag letade lite på BRP's hemsida och fann där manual för din skoter (tror jag).

Vad gäller tändstiftsrekommendationer så säger BRP (sid. 115):

RAVE 600 / NGK - BR10ECS (Ej justerbart, 0.75mm +/- 0.05mm)

Jag kan ha fel, men det var denna manual jag hittade.
Länk - Manual
(kan hända att du måste logga in som medlem på BRP's hemsida för att se denna manual)

Hoppas det kan vara till hjälp.


MVH
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Så du har alltså två olika stift, en femma och en nia? Det låter helt åt skogen.

I princip alla Serie III'or m. förgasare brukar ha BR9ECS-5 (0,45-0,50mm), men vanliga BR9ECS funkar i de flesta fallen, och även BR9EYA brukar funka (kostar även hälften så mkt som ECS stiften)

Så kalla stift som 10'or vet jag inte om det behövs ifall du inte tävlingsåker, risken är stor att dom slår igen på löpande band. Eller har dom ändrat så pass i programvaran till -10 att det krävs 10'or även för vanlig ledåka? Åker själv på 9'or i min -09 för led/friåkning och det funkar klockrent.