Snöskoter för ca 40.000

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Hej!

Tja! Nu har jag stått ut med min Phazer från 1988 i hela 3 år (ja - det är sant). Tänkte skaffa mig något mer modernt och har funderingar på följande maskiner i 40.000 kronors klassen... Vilken rekommenderar ni av dessa? :confused:

Enduro 500 från 2003, 2004 (Med RER-back - Rotaxmotorer - kräver tydligen en del olja... Ialla fall 550 F som ska ta 4 %..?)

Edge X 600 från 2001 -> (Amerikanskt kvalitet, eller håller grejerna?)

ZR 600 från 2001 -> (de är ju så snygga!!!! - Fast håller motorerna?)

Yamaha SXR 600, eller en SRX 600 - (Tja - de håller ju ialla fall - Min Phazer har gått i 1400 mil nu och den verkar bara tuffa på... Fast ryggen sliter ont när man försöker dra på över lederna med den boggien)

Ge mig gärna tips på BRA sportskotrar som HÅLLER. Jag vill inte behöva byta kolvar efter 300 mil... Vad ska jag köpa? Min budget lyder på ca 40 laxar.

Mvh

RacerP
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Hej!

Det så klart... Jag kommer att använda skotern för ledkörning. Det är mestadels smala och ojämna leder. Vi brukar ändå köra ungefär 15 mil per dag när vi är ute. Väldigt sällan lössnökörning.

/RacerP
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Jag tycker du ska köpa en X Edge 600 ! En sån har jag och är mkt nöjd !
Motorn är rapp och pigg och drar inte allt för mkt soppa ... Köp den om du kan..
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Jag tycker du ska köpa en X Edge 600 ! En sån har jag och är mkt nöjd !
Motorn är rapp och pigg och drar inte allt för mkt soppa ... Köp den om du kan..
Håller med!Edge är en mycket bra ledskoter..min bror har en -02:a och den är ju grymmt fin o motorn e pigg o rapp:DEn fördel med -02:erna är att det sitter fox klicker i boggien:) -01 är det ju pps dämpare men den går att shimsa om!
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Tack,

för era inlägg. Jag börjar luta mot två alternativ.

1. Enduro 500 från 2003 (med de breda och förstärkta fotstegen). Dessutom RER-back (såååååååå j-kla bra!!!)

2. Edge X 600. Kompisen har en Edge 800 från 03. Den går BRA!!! Jag funderar på en 600, 01:a. De verkar vara i min typ av budget ( < 45.000). Dessutom går de braaaa! Trist att de inte har back dock... (och vad gäller rödfärgen - allvarligt, hur tänkte de egentligen?)

Snyggast är dock ZR 600. Men inte vill man väl bara hålla på att laga skotern hela tiden. Är det verkligen så, att Arctic (och Suzuki) fortfarande håller undermålig kvalitet? (Fasiken, de är ju såååååå snygga... Men jag vill ju köra - inte laga hela tiden...)

Tack på förhand (nu ska ni som gillar Arctic inte ta illa upp - de gör SNYGGA skotrar, absolut. Har ni nåt att invända, låt mig veta det. Jag köper gärna en Arctic, bara jag vet att de håller... :)

/RacerP
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Köp en Yamaha om du ska ligga och pressa efter leden!
Yamaha tripplarna med pipor har skönt ljud och de håller!

Arctic Crap och Skrotax :D
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Snyggast är dock ZR 600. Men inte vill man väl bara hålla på att laga skotern hela tiden. Är det verkligen så, att Arctic (och Suzuki) fortfarande håller undermålig kvalitet? (Fasiken, de är ju såååååå snygga... Men jag vill ju köra - inte laga hela tiden...)

Tack på förhand (nu ska ni som gillar Arctic inte ta illa upp - de gör SNYGGA skotrar, absolut. Har ni nåt att invända, låt mig veta det. Jag köper gärna en Arctic, bara jag vet att de håller... :)

/RacerP

Jag äger personligen ingen ZR, som sagt, men har vänner som haft både 6 och 700a.

De håller inte undermålig kvalité (skulle vara boggien som verkar vara gjord av papp), men eftersom AC tar ur mer effekt ur motorerna kräver de mer omvårdnad än andra skotrar. Så serverar du grejorna och byter ut något som gått sönder direkt och mot en originaldel så håller det. Men ogillar du "täta" kolvbyten och att se över grejorna lite oftare så kanske det vore lämpligare att titta på en polaris eller yamma (nog för att de också kräver service).
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Okej - Nu kanske detta blir uttjatat...

MEN - det finns (i dagsläget) som alla vet, 5 stora...

Arctic
Lynx
Polaris
Ski-Doo
Yamaha

En svensk är på gång oxå (Wolverine...) - Få se vad det blir av det...

Min nidbild av dessa är följande (jag är skoterintresserad, har alltid gillat snöskoter och varit intresserad - men jag är på inga sätt nåt proffs):

Arctic - Snygga skotrar - MEN dålig kvalite. Hade själv en Pantera för typ 1000 år sedan... En fläktkyld Pantera 5000 som skar på vänstercylindern (fläktkyld så klart...). Men visst vill man väl ha en skoter som är snygg? (Och kom igen - en ZR med snygg grön ruta - vad är snyggare än det?)

Lynx - Ska vara en finländsk pansarvagn i boggie och alltid hålla mekaniskt. Kompisars Lynxar har skurit och inte givit nåt större förtroende. Dessutom har jag hört att de ska dra olja nåt grymt. Nya 550 fläktkylda ska dra 4%... Är de bekväma?

Polaris - Blir inte klok på detta märke. Det är nordamerikanskt. Men, håller eländet? En kompis har köpt en Edge 800 från 03. Han är helt lyrisk. Jag måste tillstå att jag är skeptisk mot Amerikansk kvalite... Ni som har Polaris - har ni stött på problem med skurna motorer och kraschade Boggies?

Ski-Doo - Hur stora som helst. Snöskoter heter t o m Ski-Doo där borta i USA... Samma Rotax som i Lynx. Har ingen större erfarenhet av dessa. Håller de? Törs man köpa en MXZ från 2000?

Yamaha - All min erfarenhet säger mig att detta märke håller. Har både haft motorcyklar och snöskotrar av detta märke. Min PZ har gått hela 1.400 mil. Den bara går och går. R1 och R6 är något som man som MC-ägare bara VILL HA...

Yamaha håller motormässigt. Och (enligt min erfarenhet) även chassimässigt. MEN - de är som en Volvo - lite tråkiga (ialla fall min PZ:a). Kanske är de det mest kloka valet ändå...

45.000 är min budget - VAD SKA JAG KÖPA???
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
V-Max XTC 700/SXR 700 med högre kammar, variatorkit och trippelpipor är nog en fullvärdig konkurrent till de du nämnt. Att du sedan har bra erfarenheter av Yamaha sen tidigare gör väl valet lätt. Motorerna sägs ju även vara så gott som skottsäkra. Lycka till med skoterletandet.

EDIT: Lite mer motiveringar: Sägs vara en riktigt bra ledskoter, och med högkamsmatta vågar du dig även utanför leden utan att dra på dig ett dagsgöra av grävande och slitande (iaf med XTC/SXR). Funkar även bra på vatten om det lockar.
Ca. 115 hk original, runt 130-140 med bra pipor och sedan ett variatorkit på det blir nog fint.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Ja skulle nog säga så här om en yamaha.. Dom har grymt fina motorer men ack så dumt byggt med chassiet.. Vill man över huvudtaget komma utanför leden så är det till att höja o fläska på med en hk.matta.. viktördelningen är en stor orsak till detta.. Ne nog skulle jag hellre satsa på en mxz då. Anledningen är att de är snyggare, bättre alroundskoter, bättre efter led, (bättre dämpning) och de håller också motormässigt så länge du inte köper en 440. Dom kan ha en tendens till att skära lätt förhållande till andra 440:s
Det är min åsikt.
Sen är ju som sagt Edgen en väääldigt fin ledskoter.. Uteslut inte den
 
Last edited:

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Varför inte en Mountain Lite 00-01 en sådan kan du få för ca:30 000:- + att du har samma trotjänare till motor som i Phazer med bättre boggie å 345 matta å tror det är 38 kammar. :)
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Jag är inne på min tredje polaris nu och har ALDRIG haft några som hälst problem.....Yamaha är mkt bra motor mässigt men dom går absolut inte bra i snö....
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Min farbror äger en polaris xc 500 -01 som jag brukar vara ute o köra med, cirka 110 hk , går ruskigt fint, rent, osv... men tyvär är det bara 22MM:s MATTA på den så jag spinner bara vart jag än far! :( men den är fin o går bra, fox dämpare äre ju oxÅ :)