Skotta snö med atv?

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Ni som har monterat plog på Atv:en, hur går dessa att skotta snö med?
Är dom jämförbara med en snöslunga? traktor?
All info om skottning med Atv mottages gärna :)
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Sv: Skotta snö med atv?

beror på hur mkt snö du ska skotta, spinner mest om du inte har kedjor,dubbar eller liknande.
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Sv: Skotta snö med atv?

vi har gjort en plog till våran atv och det fungerar klockrent går både snabbare och är roligare att ploga:biggrin1:

Självklart måste man ha snökedjor annars spinner de bara.
Vi har gjort så att man höjer/sänker plogen med vinschen så när det går lite tungt så höjer man bara lite och de som far under plugen tar man nästa vända:clap2:
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Sv: Skotta snö med atv?

Har plogat ett par vintrar med min och klarat mig utmärkt utan kedjor än så länge, kommer ju iofs sällan så väldiga mängder åt gången här nere men 30-40 cm har då funkat fint!

Har en Grizzly 700 med blad från Lejab.

/p
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Skotta snö med atv?

beror på hur mkt snö du ska skotta, spinner mest om du inte har kedjor,dubbar eller liknande.
För min del spinner det inte alls, har inte tagit stopp hittills trots otroliga "rular" framför plogen. Ända behovet jag kan känna efter snökedjor är när plogen är snedställd allt som går och då skulle det vara fint med snökedjor på framhjulen, för då vill fronten gjärna knuffas lite i sidled.

Jag har en gårdsplan på 40x20m och det går riktigt undan med fyrhjulingen.
känner inget behov av snökedjor själv, inte ens när jag styrdeblötsnö.
Har testat fyrhjuling med piggkedjor bak, men då blev den bara otroligt understyrd, då det är diffat bak. Om man behöver kedjor, så tror jag i de flesta fall det räcker med kedjor fram, men vad vet jag, själv kör jag utan.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Sv: Skotta snö med atv?

För min del spinner det inte alls, har inte tagit stopp hittills trots otroliga "rular" framför plogen. Ända behovet jag kan känna efter snökedjor är när plogen är snedställd allt som går och då skulle det vara fint med snökedjor på framhjulen, för då vill fronten gjärna knuffas lite i sidled.

Jag har en gårdsplan på 40x20m och det går riktigt undan med fyrhjulingen.
känner inget behov av snökedjor själv, inte ens när jag styrdeblötsnö.
Har testat fyrhjuling med piggkedjor bak, men då blev den bara otroligt understyrd, då det är diffat bak. Om man behöver kedjor, så tror jag i de flesta fall det räcker med kedjor fram, men vad vet jag, själv kör jag utan.
Min far har haft liknande och för han spann det bara, det beror nog på fart och snömängd om det spinner eller inte
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Skotta snö med atv?

Min far har haft liknande och för han spann det bara, det beror nog på fart och snömängd om det spinner eller inte
det kan ju även bero på vikten på maskinen och föraren.

Jag har då styrt undan blötsnöknular lika stora som hjulingen utan hjulspinn, inte så stor fart heller, då man kör på lågen, men jag har inte behövt styra snö på blankis än. Ska prova det i vinter då jag ska ploga en liten skridskobana åt syrrans familj och en liten isracinbana åt mig själv =D
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Sv: Skotta snö med atv?

Jag tycker det fungerar fint att ploga med fyrhjuling och kör med kedjor bak, men ska även ha fram i vinter då det styr dåligt ibland med lite snö framför bladet och hårt underlag. :eek:
Har plogat 20-30cm blötsnö utna problem. Men som någon sa så gör tyngden på maskinen och hjulmönstret en väldig stor skillnad på om det spinner elr driver. Jag plogar cirka 250-300m väg med mycke uppför och en stor gårdsplan och det tar runt 1,5-2 timmar vid skapligt underlag och inte allt för tung snö. :hello:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Skotta snö med atv?

Jag tycker det fungerar fint att ploga med fyrhjuling och kör med kedjor bak, men ska även ha fram i vinter då det styr dåligt ibland med lite snö framför bladet och hårt underlag. :eek:
Har plogat 20-30cm blötsnö utna problem. Men som någon sa så gör tyngden på maskinen och hjulmönstret en väldig stor skillnad på om det spinner elr driver. Jag plogar cirka 250-300m väg med mycke uppför och en stor gårdsplan och det tar runt 1,5-2 timmar vid skapligt underlag och inte allt för tung snö. :hello:
Snöröjning av väg använder jag traktor med slunga till, fyrhjulingen blir på gården där det känns smidigare samt hos min mor och syster där traktorn inte kommer in på gården vintertid.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Sv: Skotta snö med atv?

Okey, ja det vore inte fel med en traktor med slunga, fast här neråt är det tyvärr sällan det behövs.... :sad2:
Men det fungerar fint med fyrhjulingen på väg oxå, fast när det är en bra vinter tenderar vägen till att bli lite smal mot slutet av vintern då man inte kan trycka ut kanterna så illa mycket.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Skotta snö med atv?

Okey, ja det vore inte fel med en traktor med slunga, fast här neråt är det tyvärr sällan det behövs.... :sad2:
Men det fungerar fint med fyrhjulingen på väg oxå, fast när det är en bra vinter tenderar vägen till att bli lite smal mot slutet av vintern då man inte kan trycka ut kanterna så illa mycket.
Nej, jag har funderat på att sätta frontlastare på traktorn också, så man kan lyfta undan snön, som det är nu måste jag använda bakskopa, vilket iof går bra, men innebär redskapsbyte, vilket man ofta är för lat för.

Gårdsplogningen med fyrhjulingen funkar ändå, jag börjar med att styra snön ända fram till hygget börjar, i början på vintern, då har jag gott om "krympyta" på gården. Ca 15 meter =D

Dock funderar jag på att göra en vält, eller kladdplatta, så man kan dra efter i början och packa ihop första snön, så man får lite hårt å släppa ned plogen på =D
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Sv: Skotta snö med atv?

Låter ju som att det fungerar hyfsat bra iaf! :D
Hur många kubik ska man satsa på? vilka märken är bra?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Skotta snö med atv?

Tjae, jag har ju en Goes 520, samma som CFMOTO, en bättre kines, morbror kör en Arctic 650 twin, båda funkar bra.

Min är en 500, på 34hk, väger ca 340kg blir 450kg med mig på och full tank.
Man kör ju på lågen för att skona rem, så man klarar sig nog med vilken maskin som helst tror jag. Dock är nog tyngre lite bättre.

Många jag sett kör Canam 400 med plog, är väl brps motsvarighet till min, men lite dyrare och lite bättre. =D

Så länge du har fyrhjulsdrift så kan du nog styra snö.

Edit: För att återgå till första frågan. jämfört med handstyrd motorsnöslunga, fyrhjulingen är bättre med hästlängder. går inte jämföra.
Det du kan få bättre med slungan är ju att du får lite finare kanter enligt mig, och att gården inte behöver krympa som den kan göra efter en hel vinters plogande. (men tryck ut snön extra långt i början om det går.)

Traktorn i mitt fall med enbart slunga tar vägar bättre då den kastar ut snön, men på gården blir den klumpig istället, hade jag haft frontlastare så hade traktorn vunnit utan problem, men nu vinner fyrhjulingen.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Sv: Skotta snö med atv?

en canam 400 eller 500 skulle jag rekomendera men arctic cat maskinerna är också fina. ploga med dom fungerar utmärkt. känner en som har en -08 arctic cat 400, den plogar han med och det går hur bra som helst, kedjor har han heller aldrig behövt. bilden nedan är bild på arcticen och canam:en ja åkte på.

 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Skotta snö med atv?

För själva plogningens skull så är nog inte märket speciellt av görande, de flesta med fyrhjulsdrift funkar nog finfint. Tyngd på maskinen gör nog mer skillnad, men det går ju ordna med lite last på räckena.

Där märkena gör skillnad är väl på kvalitet, hållbarhet, och pris.

Kymco känner jag inte till något om, så där kan jag varken säga bu eller bä.
Mitt tips är väl att du ser till att ha en hjuling som har åf eller service-verkstad i närheten.

Jag köpte min Goes, just för att jag har 1 mil till åf och service och för att den var vägreggad och låg 25000kr under närmast likvärdiga can am i pris. (med samma utrustning)
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Sv: Skotta snö med atv?

Okej.
Dessa två är intressanta för tillfället:
Kymcom Mxu 500 79996:-
can-am 500 104000:-

Bägge är Lv-reggade och inkl plogpaket... frågan är vilken?

 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Skotta snö med atv?

Canam känns ju mer prisvärt där, dock så sa canams åf här på orten till mig att de vägreggade canam'arna hade konstant 4x4 dvs det går inte koppla ur till rwd på dem vilket låter helt sjukt och suger, då de går klart tyngre vid landsvägskörning med 4x4 ikopplad. Kolla ifall detta stämmer först.

canams viskodiff på framhjulen är ju riktigt fin, iaf efter -08 då den blev förbättrad så den slog i mjukare.

Fick samma pris på canam själv här, men köpte goes 520 för 66000kr inkl warn plogpaket, vägreggad och valbar diff/rwd/4wd.


och oreggad canam för 75 000kr tror jag det var.
 
Last edited:

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Sv: Skotta snö med atv?

Jag säger som dhenniz, köp en maskin som du har nära till service och sånt, guldvärt. Men jag har provat en yamaha grizzly 660, arctic cat 650 och polaris 500, och av dom tycker jag polarisen fungerar bäst till plogning, då den är lite tyngre än yamahan och sköter diffen i framaxeln själv, vilket jag tycker är helt suveränt. :biggrin1:
arcticen tkr jag är slö, klumpig och spärren till framdiffen är helt totalt idiotiskt placerad, men jag tror det är fixat till i år på vissa modeller. :hmmmm:
Men satsa på en maskin minst 500kubik och med riktig lågväxel och diffspärr till framaxeln. det är ett måste för att kunna köra med vagn i skogen elr trycka lite större mängder snö. Men det är vad jag tycker iaf. :hello:
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Sv: Skotta snö med atv?

Canam känns ju mer prisvärt där, dock så sa canams åf här på orten till mig att de vägreggade canam'arna hade konstant 4x4 dvs det går inte koppla ur till rwd på dem vilket låter helt sjukt och suger, då de går klart tyngre vid landsvägskörning med 4x4 ikopplad. Kolla ifall detta stämmer först.

canams viskodiff på framhjulen är ju riktigt fin, iaf efter -08 då den blev förbättrad så den slog i mjukare.

Fick samma pris på canam själv här, men köpte goes 520 för 66000kr inkl warn plogpaket, vägreggad och valbar diff/rwd/4wd.


och oreggad canam för 75 000kr tror jag det var.
Varför tycker du att can-am är mer prisvärd? Ska även vara servostyrning på -10 :D