Skoterhjälm, sant?

11 jan 2017
11
0
1
Söderhamn
Var in till 24mx affären idag och skulle kolla på skoterhjälm, han tipsade då om fxr och jt racing för att dem höll värmen. Resten blev man bara kall utav osv, vad är era erfarenheter? Måste det vara en specifik hjälm för skoter eller är alla crosshjälmar varma? :) finns så mycket mer att välja om man kan ta lite av dem andra märkena med :)
 

Lindkvist

Medlem
16 okt 2010
42
1
1
Jag kör med en fox v3 hjälm och jag upplever inte alls att den är kall. Och då har jag rakad skalle och kör inte med nån balaklava om det inte är jäkligt kallt!
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag har inte upplevt någon hjälm jag haft som kall, även jag har rakad skalle och köra utan huva. Beroende på hur gogglesarna passar, kan det dra i pannan lite, men lirar glajjorna med hjälmen funkar det finfint för min del. Kör 509 just nu, tror hjälmen var i 2500 - 3000 kronorsklassen, men köpte den på fjolårsrea för 1500kr
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Trams...kört med crosshjälm i flera år och är det varmare än typ -10-15 grader så kör jag utan hjälmluva och oftast även utan goggles (har jag märkt...). Även jag har rakad skalle då man begåvats med lata hårstrån på skallen. Jag har en Stealth kolfiberhjälm och dr zipe mistress goggles. Hjälmluvan brukar jag mest ha för att det blir kallt om hakan, inte huvet. Den ställer dock oftast till att det blir en massa imma på gogglesarna så jag undviker den i största möjliga mån.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Min fxr carbon fryser ja sönder öronen i när det är kallt :D (kallar än -25), får tejpa igen luftintagen för att inte få frostskador då, men i övrigt håller den värmen. Nästan för varm när man kör aktivt..
 
Reactions: trixa

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tycker det beror på vilken typ av vilken körning man sysslar med. Kör du bara led i högt tempo och det är kallt så tycker inte jag en crosshjälm är det bästa. Men är det varmare än -15 så tycker jag min Airoh terminator funkar bra. Är som någon skrev här ovan hakan man kan frysa lite om ifall man inte har en buff eller "rånarluva"
Ska du köra led och de är kallt så har tex BRP en dyr fin hjälm med visir och utandningsskydd.
 
Reactions: trixa

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Näsan är det största problemet oavsett märke på crosshjälm. Kör goggles med nässkydd, det var ett lyft
 

cassandra

Medlem
24 feb 2013
14
0
1
Har inte direkt upplevt problem med kyla i någon av mina tidigare hjälmar. Förutom just där hjälmen inte täcker det vill säga själva ansiktet. Har en FXR hjälm nu, det positiva med den är att det är inbyggd snömask vilket faktiskt är galet skönt. Dessutom har jag kombinerat FXR hjälmen med ett par 509 goggles som också har snömask som täcker till extra just där hjälmens mask inte täcker.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Är det någon som hittar en kall hjälm så är jag mycket nyfiken, hjälmarna är alltid dyngsura i svett när dom åker av!

Enda gången dom är kalla är när man stannat och pausat och ska ta på sej den blöta hjälmen igen, brainfreeze av fjärde graden!!