Skidoo GTX 600 HO SDI startar inte

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Värden på statorkablarna utan startmotor: 0,3 ohm nästan helt konstant. Du skriver 0,5 ohm, men allt mellan 0,2 och 0,9 är okej vad jag kan läsa mig fram till?

Jag fick tillslut upp (vad jag är nästan säker på) är triggerkontakten.
Enda läsningen jag fick var 189 MOhm (bifogar bild eftersom jag tycker det är svårt med multimeter, så många inställningar....)
Kontakten hade bara 2 kontakter, men enl sprängskissen är det bara 2 faser. Bifogar även bild på den. Har jag fått tag på fel kabel? Den kommer ut på helt rätt ställe.

Du råkar inte köra igenom Umeå snart? 😌😌
 

Attachments

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
18.9 M ohm (18 900 000) har du mätt till och det är helt fel om du är på rätt ställe

Du ska ha runt 200 Ohm, ställ den på 2000 läget och mät.
Ibland lite lurigt att få in piggarna i hålen i dom där DT kontakterna, den plattan längst ut på kontaktstycket kan man knäppa lös med en mejsel eller kniv för att komma åt.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Ja jag knäppte lös den plattan, men fick ändå inget värde i något annat läge än 20M och 200M. Jag kan prova imorgon kväll igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
0,3ohm på statorn är för lågt men som jag skrev tidigare så funkade maskinen jag höll på med utmärkt med ibland så lågt som 0,2ohm. Och om de va va kallare än + 20c då du mätte så sjunker värdet en hel del.
189ohm på triggern är lite för lågt också men frågan är hur kallt de va när du mätte? De ska va 250 ohm + - 20% visd + 20c. De blir 200ohm som lägst vid + 20c men är de bara runt 0c så kan de förmodligen sjunka till 189ohm.de gula kablarna och jord.De finns film på det på youtube hur mycket volt de ska ge, men obs man måste ställa multimetern i växelströmsläge AC om den inte känner av de själv. Jag mins inte om jag länkat till youtubefilmen där man mäter både ohm och volt men de finns film på tubemn där de står volten och hur man mäter.
De va synd inget va helt off men statorer kan visa helt ok värden men va väck ändå. De gäller triggerspolar också så de är svårt att hitta fel om de inte mäter totalt fel.
Nästa felsökning man gör på statorn är att mäta hur mycket volt man får ur de gula kablarna när man drar i startsnöre eller startmotor. Då mäter man mellan
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Jag håller till i en verkstad som håller kring 10-15 grader.
Statorkablarna svänger mellan 9,6-9,6V mellan varandra.
Jag får faktiskt inga värden om jag har multimetern i något annat läge än MOhm. Värdet på triggern(?) svänger väldigt mycket, allt mellan 14-20 MOhm.
Anmärkningsvärt är att värdet blir kring 3MOhm lägre när jag byter läge från 200M till 20M. Men det kanske är kvalitén på Julas multimeter.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Jag håller till i en verkstad som håller kring 10-15 grader.
Statorkablarna svänger mellan 9,6-9,6V mellan varandra.
Jag får faktiskt inga värden om jag har multimetern i något annat läge än MOhm. Värdet på triggern(?) svänger väldigt mycket, allt mellan 14-20 MOhm.
Anmärkningsvärt är att värdet blir kring 3MOhm lägre när jag byter läge från 200M till 20M. Men det kanske är kvalitén på Julas multimeter.
9,4-9,6V ska det stå
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Enligt manualen på filmen nedan så ska statorns gula kablar ge 3,5-7,5 volt när man drar i startsnöre. De kan ev va bra med 9,4v med startmotor för den snurrar ju fortare. Nu när jag kollade filmen så ska även den gröna kabeln som är i samma kontakt som de gula inte jorda heller dvs samma som de gula mot jord. Ang ohmvärdet ut från trigger så låter de misstänkt för de ska gå utmärkt att mäta med 200 ohm inställt på multimetern. Och att de fladdrar är än mer misstänkt fel.
Om de är 10-15c i garaget kan de hända 189ohm är ok men inte så lågt som 140 och absolut ing fladder mellan 140-190.
Triggern är billigast och enklast att byta, den är mest misstänkt hitintills.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Ja sen är det MegaOhm den visar, så något är väl rejält off?
Jag kollade in länken från RinAB du skickade tidigare, och får inte den triggern att passa. Nästbästa trigger kostar lite mer, och med tanke på att jag har bokat verkstadstid på tisdag, ska jag ev låta northbike bekräfta det. Om det inte är det kan det annars bli besvärligt att hitta en ny tid.
En till fråga. När jag lossade insugsgummina såg jag att de är sopor. Tydligen går gummit bara att köpa komplett med reedkorg, i alla fall det som finns i lager just nu. Är det någon som har kunnat lösa det ändå, ta ett gummi från en annan modell eller så? Jag är osugen att panga ut 1600kr/gummi.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oj ska du lämna in på Norhtbike, du vet väl att de tar 2000kr timmen! De drariväg 4-8 timmar fort om de ska fixa allt, jag tänker att maskinen i fråga är bara värd 15-20k så då är de nog bäst man endera säljer den i delar eller fixar den själv.
Ang insugsgummin så köp inte piratgummi för de håller bedrövligt dåligt man får va glad om de håller en Säsong.Om dina gummin såg ut som de kunde läcka in luft så kan motorn ha tagit skada typ halvskurit ta ett kompprov!
Leta bättre beg på blocket eller skrotar för nya är dyr.
Triggern jag länkade till passa ändå enligt de gamla art hos brp så stämmer det. De första nr här nyaste ersättnings nr för ett äldre nr. Här är de nya ersättnings nr 420966835 och här de äldre 410922963. Enda skillnad man ser på triggarna är längden på kabeln.
Men de är såklart säkrast att köpa en med nyaste nr.
 
Last edited:

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Okej, det här blev virrigt.
Jag ser nu, när jag kollar på sprängskissarna du länkade tidigare, att dom är till en GSX 600 SDI HO.
Dom jag kollar på är till en GTX SDI HO. Ser nu att jag skrev fel i rubriken också.
Som grädde på mosen tror jag att det står fel i sprängskissen, nr6 är inte Pick-up, utan stator plate. Det är därför jag inte får ihop det...



Northbike tar 1300kr för felsökningen, sen kan jag ju ev fixa själv när de har hittat felet, om de nu gör det. Den pengen tar jag fort igen om jag måste köpa delar i hopp om att det är dom som är fel tänker jag. Men om triggern nu kostar 300kr testar jag byta den först.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Jag hat skjutit på felsökningen och senaste veckan försökt bryta mig in i statorhuset. Ikväll har jag fått loss svänghjulet, och givaren är rostig. Så det verkar ju lovande. Statorn är lite fettig också, se bilder. Ska det se ut så? Lika bra att byta stator också?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oj du har mer allvarigare problem med motorn ser jag. Fettet som trängt ut kommer från de fettfyllda ramlagret, . Om fettet åkt ut på den sidan som är ovanligt så har de garanterat åkt ut på variatorsidan också!. Men på den sidan är de lätt att pilla lös packboxen och fylla på fett. På statorsidan (magsida) måste man tyvärr klyva motorn för att byta packbox. Köp iså fall Airoshell 22 300 eller 400ml patron för de kostar bara typ 400kr på nätet och räcker till flera motorer samt att fetta boggi styrspindlar mm. BRP fettet isoflex kostar multum bara för 50gr och de är inge bättre än Aeroshell 22. Inget annat fett funkar bara så du vet!
Byt bara picuppen för statorn är nog helt ok. Du måste såklart lös med stator för att komma åt packboxen.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nej du kan inte köra en meter tyvärr, de kan redan va för sent, lagren kan ha skurit redan och snurrat på veven eller i blocket. Jag kollade filmen nedan men de går tyvärr inte fuskbryta lös packboxen för byte. Den måste tyvärr klyvas.


 
Last edited:
Reactions: mas

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Nej du kan inte köra en meter tyvärr, de kan redan va för sent, lagren kan ha skurit redan och snurrat på veven eller i blocket. Jag kollade filmen nedan men de går tyvärr inte fuskbryta lös packboxen för byte. Den måste tyvärr klyvas.
Vid en rivning så måste du även lämna in veven för koll om den är rak för de är bräckliga vevar på just 800an.

gissar han har en 600
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
gissar han har en 600
Ja just de va ju en 600a men de är samma montering av packboxen på 600an. Fördelen med att de är en 600a är att vevaxeln mest troligt är rak, jag ändrade tidigare text om att han måste kolla om veven är rak även om de är bra att kolla upp en 600a vev också.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Där gick ju luften ur lite faktiskt.
Tillbaka till gnistan, kan problemet vara att det blir kortslutning på statorn pga fettet? En kollega påstår det, och han skulle köpa en ny snarare än rengöra den gamla.