Skidoo GTX 600 HO SDI startar inte

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Tack för svar! Jag öppnar upp statorn igen och säkerställer att allt sitter bra ikväll, sen åker den på plats (y)
Det lär vara bensin i slangarna som inte får i sig någon oljeblandning, är det ett eventuellt bekymmer?
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Jag tog fram statorn nu och gjorde samma test som utförs i videon. Multimetern visar 0.0 ohm, bara att köpa en ny stator??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Jag tog fram statorn nu och gjorde samma test som utförs i videon. Multimetern visar 0.0 ohm, bara att köpa en ny stator??
Ja då jordar lindningen i gods vilket är vanligt när en stator går sönder. Ang ställa upp oljepump så måste man det för att få ur luftfickor. Och som jag skrev så häller du i 2% oja i bensinen också så gör de inget om denb blir utan olja via separatsmörjningen ett tag. Fotrtsätt köra 2% o bränset tills du ser att den drar olja ur separat oljetanken, de kommer ryka en hel del men de är normat speciellt från första start då både pumparmen är låpst på fullt och 2 % i bensinen.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Nu har jag bytt stator, och satt tillbaka svänghjulet. Något är tokigt, det låter enligt klippet i länken.
Jag har kollat av magneterna innan jag satte svänghjulet på plats, de såg bra ut tycker jag. Hela och fasta i sin skena.
Vad kan det vara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Ja de lät underligt, kolla att triggerspolarna inte tar i svänghjulet de ska ha ca 030.0,40mm spel mot svänghjulets upphöjnader de läser mot. Men de lät inte som triggarna tog i för de borde va längre mellan raspljuden. De Kan ev va någ i variatorn som skramlar för TRA är känd för att låta typ sådär. Snurra på vrariatorns sida så lär du här de där ljudet från den hoppas vi.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Variatorn är inte monterat än. Jag ska dit ikväll och kontrollera triggern.
Tanken har slagit mig att vevaxeln är sned, hade ju varit lite ironiskt :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Variatorn är inte monterat än. Jag ska dit ikväll och kontrollera triggern.
Tanken har slagit mig att vevaxeln är sned, hade ju varit lite ironiskt :D
De va synd de inte va bara variatoirn. Då blir jag mer oroilig att de är typ vattenpumpen drev som är söndert. Kollade du att drevet på axeln till pumpen såg bra ut? Men de är lätt att utesluta drevfel ,dra runt motiorn utan svänghjul helt enkel, motorn ska va knäpptyst förutom lit klonck då kolvarna vänder i topp och botten. Testa att magneterna sitter fast i svänghjulet för de är vanligt de lossnar och då kan en mag suga fast i statorn, de kan stämma med ljudet. Ta bara en större stålbit eller stor magnet som suger fast så bra som möjligt i maget för magnet och testa dra loss magneterna från svänghjulet.
Om den går tyst utan svänghjul och magneterna sitter fast däör de ska sitta så är de endera felmonterad stator ,typ att något tar i på baksidan så den skruvades fast snett. Pirat statorer kan va lite sisodär i passform men jag har aldrig haft problem att få dit dem utan att de tar i. Du kan spraya på färg eller tushpenna på magneter och statorpolpar och dra runt motorn så ser du om de tar i. Du kan ha köpt fel stator också...................
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Jag ser även att isoleringen delvis hat släppt på dem nya statorn. Är det ett problem?
De gör inget att limskyddet släpt. Magneterna limmar du fast med JB weld 24 min torktid vers. De finns på vissa Mekonomen affärer annars köper du JB av Navex för de är snabba att skicka. Obs jag har varit med om att magneter tappat kraft då de varit lösa och skallrat så om den inte går perfekt efter fastlimning så köp ny Beg stator. De går inte bedömma styrkan i dem genom att känna hur stark de är, de är bara provkörning som gäller.Du hat 90% chans att de funkar med limning. Tvätta noga med förtunning eller likn och slipa ytorna med grovt sandpapper typ 80 korns papper.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Svängjhul limmat och monterat, gnister finns!
Nästan allt är ihopsatt. Några småsaker bara.
Vajern till oljepumpen har brutit vid någon monteringsskruv. Jag fixar det till sommaren och kör på blandat i tanken så länge.
Det går en kabel in i ljuddämparen som jag inte kan hitta på sprängskissen. Den har gått av i kontakten. Vet någon vad den gör och om den är avgörande?
När jag tog loss motorn fanns en justerskruv mot chassit. Jag räknade varv vid demontage och sedan igen vid montage. Borde jag ändå justera variatorerna? Hur gör jag det enklast isf?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Du kan inte enbart köra på olja i bensinen, oljepumpen måste va inkoppad till oljetank och de får inte ta slut på olja i oljetanken! Drevet som driver oljepumpen och även vattenpumpen måste få olja annars skär de drevet! Fixa vajern nu är bäst men om du är lat kan de förmodligen duga att oljepumpens arm ställs in i samma läge som den står på tomgång.
Givaren i dämparen känner av avgastemp och den ger input till Ecu som i sin tur justera bränsle och tändning. Den måste funka för att motorn ska gå fullt ut. De borde va felkod i displayen på den.
Du bör ställa in cc måttet mellan variatorer och ev vrida motor rätt i linje med sekundärvariatorn. Motorkuddar blir snabbt slut därför måste man kolla linjeringen då o då. En ledmaskin kan va hyfsat linjerad i 400 mil om den körts lugnt men en lössnömaskin kan vrida sig på 50 mil. Jag kollar linjeringen med max 100 mils intervall men de är en 800 lössnömaskin!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har den gått av vid kontakten så kan den ju gå att laga beroende på hur kontakten ser ut. Dom flesta brukar man kunna dela och löda fast kabeln istället
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Har någon koll på avgastempgivare, hur stora skillnader det är? Finns inte med på sprängskissen vad jag kan hitta.
Sedan kostar skotergrejer från 1000kr uppåt, kan det bli jättefel att ta den här istället? Den ser identisk ut...
De går inte köpa sonder från bilar ock chansa att de är rett motstånd vs temp. Till Arctic cat har man listat ut att en cheva diesel sond passar bolton och den kostar bara 650kr på Dhalhems vs 3700kr hos Ac! På polaris och Arctic cat kan man sätta di tett fast motstånd istället för tempsonden.. Jag kör ett motstånd på min Polaris och de funkar kallasbra och kostar bara 1 kr och håller för evigt. Men till brp har jag inte kollat om de går bra och ingen koll på vilket motstånd man sätter dit iså fall. De täller att sätta dit ett motstånd som lurar ecu att pipan är såpass het att den ger full tändning och en viss mängd soppa. Sätter man dit för högt motstånd som ex så tror ecu att pipan är för het och vräker på soppa och bränsle och för lågt tror den att pipan ä'r för kall och ändrar tändnming och soppa också.
Till Polaris kör man 8-10 ohm men de går inte på en AC och ev inte på Brp heller.
Googla på pipe sensor delete brp så hittar du säkert något.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Tack för tipsen!
Jag har testat löda men får inte rätt värden.
Enligt länken nedan är det samma värden på ett motstånd till en saab som till ski doon, så jag tar mig till bilskroten och testar teorin.
I övrigt går skotern nu, körde en testtur igår!
Du va bra på att hitta svårhittad inf! Hur hittade du värdet på Brp sonden och hur många tim dagar tog de att hitta saab sond som stämmer så bra? Passar gängorna också?
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Jag tyckte de såg identiska ut och började googla på den direkt, tog väl 10 minuter.
Har inte hittat nåt om gänga på saab, skidoo har väl m10. Får rota vidare i det.

Taget ur forum:
30100

Från Saabwizonline:
30101