Skidoo GTX 600 HO SDI startar inte

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Hej!

Nybliven skoterägare och ny i forumet här.

Förra veckan skaffade jag min första skoter, en Ski-doo GCX 600 SDI från 2005. Körde upp den på släpet, sedan ner i garaget. 3 meter ifrån släpet tvärdog den, och gick inte att starta. Startmotorn lät fin, men skotern gick inte igång. Jag har fyllt på bensin och olja, hjälpte inte. Bytte tändstift och kollade gnistan, ingenting händer. Jag har kollat alla säkringar och bytt båda reläer, gjorde ingen skillnad.
Nu idag, 2 dagar senare, kom jag tillbaka efter att batteriet har laddat fullt. När jag testade tändningen blev det kanske 5 gnistrar i båda tändstift direkt, sedan var det dött igen.
Jag är inte duktig på skotrar och absolut ingen mekaniker, så jag har ingen aning hur jag ska fortsätta härifrån. Finns det några gissningar på problemet, hur ska jag gå vidare?
DESSen verkar fungera som den ska.

Tacksam för hjälp!
Mvh Dennis
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om du bara får 3-5 gnistor med nya stift så är de något fel. Om de finns dragstart så prova gnistan med den istället för de är känsliga på att batteriet är kanonfräscht. Om batteriet sjunker under 11 volt medans du provstartar eller kollar gnistan så kan gnistan utebli. Och de är överdrivet känsliga på att knäcka stift de gäller att inte röra gasen på några minuter innan man kör iväg annars släcks stiften lätt.
Mät batteriets spänning medans du kör på startmotor med stift iskruvade. Om volten dippar under 11 volt så måste batteriet bytas. Men innan du köper nytt batteri kan du prova nyladdat och startkablar på från bilbatteri, då brukar även ett dåligt batteri ligga över 11 volt.
Dra även isär stora kontakten till ecm databoxen och leta ärga på stiften. Kolla även så stiften inte är lös som de va på en kompis maskin. De ser du om någ stift är längre ut än de övriga.Kolla igenom alla kontakter du ser och leta ärga.
Om inte motorn startar på ca 5-10 sek kärrande på startmotorn så ur med stiften och värm dem kraftigt med gaslåga. Elda inte på bygeln så den blir röd bara håll lågan mot gäckngorna och elda utan hell så soppan kokar ur mellan porslinet och elektroden. Om de bubblar mellan porslinet och elektroden så elda mer tills de slutar bubbla helt enkelt. Om de finns dragstart så dra ur den surhet genom att inte ha tändningen på och inga stift i och håll full gas, dra tills du blir less.
Mest effektivt är att lägga dit en kupevärmare som blåser ner mot blocket strax under cyindrar för då förångas soppan nere i vevhuset. Ha inte stiften iskruvade medans den värms med kupevärmare och låt den gärna stå på i flera timmar.
Tryck inte in "kallstartsknappen om den värms med kupevärmare för de moptsvarar nyss körd motor så den kan bli sur om man trycker in den knappen.
Du kan strareta maskinen på alla tändstift som passar i gäcngorna så ta vanliga bilstift /moped/båtmotor ja du fattar. De är ingen fara för motorn att bara köras på tomg med whatevver stift.
Vet du när/hur man ska använda kallstarten och vart den sitter?
För att få tändstiften att hålla så bra som möjligt på de här känsliga maskinerna så köper man NGK br9eya och knackar ihop knistgapet till 0,45mm så klarar de mer soppa och olja innan de släcks. De går 3 stycket sdi 600or i kompiskretsen och de tar inga stift men då är de noga med vamkörning samt inte stänga av den på flera minuter när den väl gått igång. Den måste minst va igång 5-7 min när den väl startats annars säcks stiften lätt men de gäller många andra märken också.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Om du bara får 3-5 gnistor med nya stift så är de något fel. Om de finns dragstart så prova gnistan med den istället för de är känsliga på att batteriet är kanonfräscht. Om batteriet sjunker under 11 volt medans du provstartar eller kollar gnistan så kan gnistan utebli. Och de är överdrivet känsliga på att knäcka stift de gäller att inte röra gasen på några minuter innan man kör iväg annars släcks stiften lätt.
Mät batteriets spänning medans du kör på startmotor med stift iskruvade. Om volten dippar under 11 volt så måste batteriet bytas. Men innan du köper nytt batteri kan du prova nyladdat och startkablar på från bilbatteri, då brukar även ett dåligt batteri ligga över 11 volt.
Dra även isär stora kontakten till ecm databoxen och leta ärga på stiften. Kolla även så stiften inte är lös som de va på en kompis maskin. De ser du om någ stift är längre ut än de övriga.Kolla igenom alla kontakter du ser och leta ärga.
Om inte motorn startar på ca 5-10 sek kärrande på startmotorn så ur med stiften och värm dem kraftigt med gaslåga. Elda inte på bygeln så den blir röd bara håll lågan mot gäckngorna och elda utan hell så soppan kokar ur mellan porslinet och elektroden. Om de bubblar mellan porslinet och elektroden så elda mer tills de slutar bubbla helt enkelt. Om de finns dragstart så dra ur den surhet genom att inte ha tändningen på och inga stift i och håll full gas, dra tills du blir less.
Mest effektivt är att lägga dit en kupevärmare som blåser ner mot blocket strax under cyindrar för då förångas soppan nere i vevhuset. Ha inte stiften iskruvade medans den värms med kupevärmare och låt den gärna stå på i flera timmar.
Tryck inte in "kallstartsknappen om den värms med kupevärmare för de moptsvarar nyss körd motor så den kan bli sur om man trycker in den knappen.
Du kan strareta maskinen på alla tändstift som passar i gäcngorna så ta vanliga bilstift /moped/båtmotor ja du fattar. De är ingen fara för motorn att bara köras på tomg med whatevver stift.
Vet du när/hur man ska använda kallstarten och vart den sitter?
För att få tändstiften att hålla så bra som möjligt på de här känsliga maskinerna så köper man NGK br9eya och knackar ihop knistgapet till 0,45mm så klarar de mer soppa och olja innan de släcks. De går 3 stycket sdi 600or i kompiskretsen och de tar inga stift men då är de noga med vamkörning samt inte stänga av den på flera minuter när den väl gått igång. Den måste minst va igång 5-7 min när den väl startats annars säcks stiften lätt men de gäller många andra märken också.
Tack, nu har jag en del att sätta tänderna i. Batteriet stod på laddning medan jag höll på förra gången, så det tycker jag jag kan utesluta. Var sitter kallstartknappen?
Förhoppningsvis tar jag mig till skotern ikväll eller imorgon, då återkommer jag med resultat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ang batteriet så kan de va lite väck och de räcker för att de ska ge dålig gnista speciellt med iskruvade stift som då får kämpa mot komptrycket. De är också viktigt att de sitter ett agm batteri som ger 12,8v i vilovolt vs vanligt batterier 12,4v. Agm batyterier ger högre kallstartsström och de behövs speciellt då de är minusgrader för att orka med startmotor och bränslepump.
Batteriet ska mäta 12,8 volt utan belastning ich 13,8-14,4 med motor igång. Och under belastning med startmotor minst 11 vol ev högre? Därför duger de inte med att bara ladda det för en cell kan va dålig , du måste testa med startkablar från bilbatteri och mäta volten under belastning. Men även med startkablar kan volten bli för låg om de är kortslutning i skoterns batteri. Mäta volten under belastning är de enda som kan svara på om batteriet är ok.
Kallstart "knepet" som inte står i manualen är att trycka en gång på start/back knappen en gång och vänta någ sek innan man startar. De gäller fränst sdi utan startmotor men de påstås va fördel på elstartade maskiner också.
Jag kippte ut från usa forum där de beskrivs

If you want a smart tip in getting better cold starts on your SDI, Bombardier recommends to push the "RER" button first before you rope over your SDI, so that will charge the system with fuel. Just roping over your sled when it is cold will not help. Even if you have electric start, this technique works great. I have tried it !
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Har inte haft hur mycket tid som helst ikväll, men hunnit med lite i alla fall.
Batteriet är ATM, med 12,7-12,8 vilovolt. När startmotorn går ligger den kring 11,4V, aldrig under 11,3.
Jag har kollat över en del kontakter (inte hunnit med alla, vissa är svåråtkomliga), och inte hittat någon ärja eller annat konstigt.
Lade extravikt på kontakten till ecm-boxen, men nu blir jag osäker om jag verkligen tog rätt på den. Är det boxen som kablarna till tändstiften går ifrån? Ja du hör nivån på mekkunskap.
Jag testade värma tändstiften, och ändrade avståndet på ett av dem till 0,45mm. Ingenting gjorde susen.
Nästa gång ska jag väl kolla över fler kontaker och säkerställa att det är ecm-boxen jag har lokaliserat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok de va ett fräsch AGM batteri hör jag och de va ju synd de inte va fel på det.
Då får du be en bön att de är de är ärga i Ecm kontaktrerna för de är inte Tändspolen som tändkablarna går till.
På Sprängskissen har du Datorn ecm nr1 och där ser du två stora kontakter.
Om de inte är ärga i den kontakten så blir de mer avancerad felsökning och då är frågan hur mycket du kan /vill göra själv. Nästa steg är att mäta upp tändspolar stator mm.
Jo just en viktig fråga,,,,,,har du kollat gnistan från bägge tändkablarna? Ena tändspolen som är ihopbakad til en stor tändspole kan va väck och då ger den bra gnista på ena tändkabel.
 
Last edited:

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Justdet, den kontakten känner jag igen! Ska undersöka det imorgon.
Jag har kollat båda tändkablar.
Vad innebär en avancerad felsökning? Vilka källor är mest sannolika?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det enda som vad du kallar "kallstartsknepet" gör är att starta bränslepumpen för att bygga tryck i systemet, den pytsar då inte in något i cylindrarna så vitt jag vet.
Liknande fel dök jag på ifjol, då var det ärja i ena kontakten till voltregulatorn. Dom första kontaktstyckena till det hittar du där kablarna kommer ut från motorn nere på höger sida.
Googla sen på hur en voltregulator så ser du hur dom brukar se ut, då kan du lättare lokalisera var den sitter.
Titta även över jordförbindningar mellan motor, voltregulator, batteri mot chassie
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Det enda som vad du kallar "kallstartsknepet" gör är att starta bränslepumpen för att bygga tryck i systemet, den pytsar då inte in något i cylindrarna så vitt jag vet.
Liknande fel dök jag på ifjol, då var det ärja i ena kontakten till voltregulatorn. Dom första kontaktstyckena till det hittar du där kablarna kommer ut från motorn nere på höger sida.
Googla sen på hur en voltregulator så ser du hur dom brukar se ut, då kan du lättare lokalisera var den sitter.
Titta även över jordförbindningar mellan motor, voltregulator, batteri mot chassie
Exakt den tekniken bygger bara upp bränsletrycket.
De går påverka bränslemappen genom att hålla inne back knappen mer än 2 sekunder med motor igång, då kan man i displayen ändra vilken höjd över havet man ligger på. De står förklarat i manualen att man bör ställa in vilken höjd man kör på för att backen ska funka. Om man får problem med att motorn stannar när man lägger i backen eller från back till fram så kollar man att de är rätt höjd inställd. Den går för fett med låg höjds inställning om man kör på hög höjd och tvärtom och då kan motorn sura eller snåla = jäklas på backen.

Ang vidare felsökning efter du kollat alla kontakter och jordpunkter så är de ohmmätning av stator och triggerspole. Tändspolen som tändkablarna går ut ifrån kan man låna från annan maskin för test för de är lite luriga att mäta upp. De går tom att ta en singel tändspole från moped,,hoj,,bil,,båtmotor för gnisttest.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Okej, jag kollar av kontakterna ikväll en sväng. Om det är voltregulatorn bör jag väl kunna mäta mig till förhållandevis enkelt?
Jag glömde nämna att backen var i när skotern dog, kan det vara så att den har fastnat och att det är det som spökar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Okej, jag kollar av kontakterna ikväll en sväng. Om det är voltregulatorn bör jag väl kunna mäta mig till förhållandevis enkelt?
Jag glömde nämna att backen var i när skotern dog, kan det vara så att den har fastnat och att det är det som spökar?
Jag har ingen aning hur en voltregulator ska ha att göra med dålig gnista för den sänker bara volten ut från stor till lysen och handvärmare och laddar batteriet. Men de kan ev ha göra med någon jordkabel i närheten av voltregulator så leda fastskruvade kablar där i chassit.
De gör inget att backen va i när den stannade för den går tillbaka till framåt när den stannat.
 

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Nu har jag fått tag på en begagnad tändspole, det gjorde ingen skillnad. Alla jordningar är kollade.
Det går ström in till tändspolen, så det kändes väldigt sannolikt att det skulle vara den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok de va synd. Har du kollat ecm kontakten än?
Om nu kontakten är ok skulle jag som nästa felsökning mäta triggerspolen. Den kallas ignition coil eller trigger coil om du söker ohm värden. Man mäter i en 4 polig kontakt som går ut från statorhus svänghjulsidan. I den kontakten så är 2 av de fyra kablarna backens trigger coil. Både backen och fram trigger är samma typ av trigger så de ska mäta samma värde om de är ok. Jag mins inte värdet just nu men de hittar du på Ricky stators hemsida, där star både statorns värde och triggercoils.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Måste jag ta bort primärvariatorn för att se och komma åt den kabeln? Det är fruktansvärt trångt där...
Bakom primären lär den inte sitta men du menade säkert bakom sekudärvarriatorn. Jag trodde den satt rakt framför framlyset under huven som på en rev 600 sdi eller bakom lyset som en Ho 600.
Jag vet inte vart din ecm sitter men är de bakom sekundären så är de bara ta av remmen och skruva lös centrumskruven o rycka ut variatorn.
Bara för att av säker på att vi pratar om rätt ECM så är de nr 1 på länken

Nu när jag liks va inne på brp så är de nr 6 på denna länk som är triggern du ska mäta upp efter att du kollat efter ärga i ecm kontakten.
Som tur är är de bara en trigger så de går inte mäta i fe kontakt. De är första kontakt som syns på bild, du mäter bara motståndet mellan de två kablarna io kontakten.
Värdet bör va runt 234 ohm men 200-260 duger.
 
Last edited:

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Ecm-kabeln är där du beskriver, den ser visuellt bra ut. Jag letade efter triggerkabeln i hopp om att den gick att komma åt utan att ta loss variatorn. För det är väl bakom den statorn ligger?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ecm-kabeln är där du beskriver, den ser visuellt bra ut. Jag letade efter triggerkabeln i hopp om att den gick att komma åt utan att ta loss variatorn. För det är väl bakom den statorn ligger?
Ok du har kollat i ecm kontakterna och de såg rena och hela ut?
Trigger kontakten sitter inte på vbariatorsiden, den går ut från statorhuset. Triggern i sig sitter utanför svänghjulet och lässer av upphöjnader på svänghjulet. Som du ser på spårängskissen är kabeln från trigger ca 20-30cm lång så kontakten bör vara ca 15-20cm utanför motorbocket. Kablarna går ut ganska långt ner på statorkåpan typ klockan 8a.
Om triggern mä ok värde så mät statorn. De kablarna går ut på samma ställe men är en kontakt med fler kablar.Jag ska leta åt värden för den men de mest vanliga felet på dem är att de är kortis mot jort i chassi. Mät motstånd mellan valfri gul kabel från statorn mot jord chassi, de får inte vara kontakt, kola alla 3 gula kablarna.

Här finns väre på triggern 250 ohm +-20%. De finns billigare trigger på Rinab eller skoterdelen at sledstore.
[/URL]
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Och här har du statorn,, kolla under specifikation där står 0,5 ohm mellan de gula kablarna och ingen kontakt mot jord. Du kan mäta hursom mellan de gula och de ska va runt 0,5 ohm. Den jag nyss etade fel på mätte 0,2 ohm och ibland 0,7 ohm viket brukar vara fel för de får inte fluturera men den gick bra med de värdena. På den va de ett löst stiuft i ecm kontakten. Om du orkar kan du provdra i varenda stift i ecm kontakten med en pinsett. Man bör inte dra med tång för de sitter bar i en lödning!


Här har du rätt trigger på rinab .Nr stämmer med gamla nr på brp spräng så de är rätt.
 
Last edited:

dennisD11993

Medlem
23 okt 2022
45
1
8
30
Umeå
Nu har jag tagit isär gissningsvis halva skotern för att komma åt kontakten till triggern, men jag får inte loss den. Den sitter konstigt under motorn, kanske 5cm utanför statorhuset.
Kabeln till statorn har jag lokaliserat den går fram till nosen och sitter under avgassystemet. Den har ingen kontakt med jorden, på någon av kablarna.
Jag har bokat tid på en verkstad den 21:a, ifall jag inte hittar problemet innan dess. Brukar de ha instrument för felsökning, eller har de samma tillvägagångssätt som lilla jag?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De va lite märkligt att triggerkontakten satt så dumt till, den brukar gå ut bakåt motor och man brukar kunna dra upp kontakten så man får isär den. Statorn jordade inte och de va ju bra men du ska omhmmäta mellan de gula kablarna också som tidigare beskrivning. Verkstan felsöker på samma sätt som du gör med vanlig multimeter men om de har felkodsläsare så kan de ev se något med den eller nolla den åtminstone.
De va synd du bodde i Umeå för annars har jag kunnat hjälpa dig, jag bor ända nere i Kramfors tyvärr.
 
Last edited: