Skaffa skoter

Teddeskoter

Medlem
13 jan 2008
16
0
1
Stockholm
Godkväll.

Är en stockholmare som plötsligt blivit sugen på snöskoter... eller nja har alltid vart fascinerad av skotrar, men nu kom det som en smäll bara.. Undrar om det ens finns några leder att köra på i stockholm. Sen skulle jag vilja ha tips på någon nybörjarskoter.. Diggar yamaha phazer, men antar att det tillhör den högre skolan :p

Sen hur lyder reglerna.. Får man bara köra på leder.
 
D

Deleted member 9532

Vad trevligt att goda saker sprids i landet!:)

Vet inte om jag har uppfattat saker och ting tidigare men jag tror att det finns ganska korta sträckor skoterled ute i skärgården? Annars vet jag inte. Om du bara ska köra i Svealand föreslår jag en fläktkyld maskin då snön kan vara en opålitlig källa till kylning. Om du är ensam finns det ju fina MXZ 550F annars GTX 550F som kan ta upp till 3 personer.:)
 

Teddeskoter

Medlem
13 jan 2008
16
0
1
Stockholm
Jo visst är det trevligt :)

En enmannaskoter är jag mest sugen på. Sen vet jag inte om skoterlederna i skärgårn. Hur är det uppåt i landet? Får man köra överallt eller är det bara på lederna. Eller var kör ni när ni kör?
 

Humlas

Aktiv medlem
17 mar 2006
68
0
6
Jo visst är det trevligt :)

Får man köra överallt eller är det bara på lederna. Eller var kör ni när ni kör?
Terrängkörningslagen:

"1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551)."

Dvs du får köra skoter på snötäckt skogsmark så länge du inte skadar marken eller skogen. Lokala avvikelser kan förekomma.
Med snötäckt mark menas ett snölager så tjockt att man inte kommer i kontakt med marken.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Godkväll.

Är en stockholmare som plötsligt blivit sugen på snöskoter... eller nja har alltid vart fascinerad av skotrar, men nu kom det som en smäll bara.. Undrar om det ens finns några leder att köra på i stockholm. Sen skulle jag vilja ha tips på någon nybörjarskoter.. Diggar yamaha phazer, men antar att det tillhör den högre skolan :p

Sen hur lyder reglerna.. Får man bara köra på leder.
Ta kontakt med en lokal skoterklubb, dom kan hjälpa dig igång, så du gör rätt från början. Dom har säkert massor av tips och känner till lagar och regler som kan vara bra att känna till, även lokala.
Här är en länk till en lokal klubb kanske inte så längt bort http://www.nordupplandsskoterklubb.se/mx/

Det är ju även trevligt att ha några att åka med, tror att dom även ordnar fjällsafaris för sina medlemmar. Dom brukar även ordna trevliga after-skoter träffar. :beer:

Välkommen in i skotergemenskapen. :ciao:
 

Flummapan

Medlem
2 jan 2008
6
0
1
Uppland
Ursäkta för lite OT, men www.snofed.org -> utbildning -> utbildningsmaterial -> snöskoterhandboken.

Om du inte kört så mycket innan så är det en ganska bra bok så att man lär sig reglerna osv (iaf andra hälften av den, första känns lite "no shit sherlock!?" om man får uttrycka sig fritt)