sek. isärdragare

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Hejsan, nu är det så att jag i vintras skruvade isär sek. skivorna för jag skulle byta remm, sedan när jag skulle skruva ut verktyget så tog det stopp efter ett tag. Jag förstod att den hade kommit ur spår så jag försökte skruva trillbaks den och få den på rätt spår. Men det gick inte så jag var tvunge att med våld skruva ut den ur sekundären. Vilket resulterade i att gängorna innuti numera är ett minne blott, då till frågan. Vad kan jag göra för att ordna detta och hur ska jag gå tillväga?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ett alternativ är att lämna in den till någon verkstad och be dem montera en insatsgänga i den, dessa är i stål och det blir starkare än original. www.bengansmotor.se har gjort detta tidigare i alla fall, eller hör med någon verkstad i din närhet.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej, är det dyrt att lämna in den? kan man byta remm än fast man itne använder den där mojuppen?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jo det ska väl gå utan verktyg också men det är betydligt enklare med verktyget. Skulle tippa på att det kostar ett par hundra kanske för montering av en insatsgänga.
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Borra upp hålet ett snäpp och gänga en aning större gäng än vad som redan sitter, och gör ett eget verktyg av en bult.
Ifall du inte vill göra det blir det andra alternativet som de tidigare nämnt ovan att montera helicoil gänginsats.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Jo, det skulle ju gå. Men hur ska man vet hur långt man kan gänga in då?
 
R

Robin

Täpp igen hålet med tex kemisk metall, borra och gänga nytt hål i samma storlek?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
sloth ger dig 2 bra alternativ.. .

en 20delars gängverktygssats på clasolsson kostar 279:- och då så har du minst 2års garanti på grejjerna.. jag tror det är 10 på just dem, men jag är inte säker. Alltid bra att ha hemma :)
Djupet kan du ju kolla genom att använda ett skjutmått

använd inte kemisk metall, det är bra många gånger men inte till gängrep.

mer erfarenhet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111756

Lyckatill
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Okej, får väl göra något av de alternativen. Tack för svar :)