rev 800 dreva ned

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
Tänkte att jag skulle dreva ned min rev eftersom att jag vill ha lite mer drag i den , så jag tänkte höra efter hur mycket man brukar dreva ned dom med . har beställt ett 23 kuggars på de lilla å utväxlingen ska då bli 1.95 samma som i 600an .
skulle va roligt å höra om de e nån fler som har dreva ned dem så o hur dem går och om de blir nå bättre inom rem slitage ????

mvh jonas
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
ajjemen men de låter ju bra de , min tugga i sig 3 remmar på 150 mil den o jag tycker själv att de e ganska mycket o de blir ju lite pengar när de nästan kostar 900 spänn!!
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Jag har drevat ner min 3 kugg, fick byta kedja då, men de var de garanterat värt, helt annan skoter, mycket piggare starkare och roligare. Som sagt så häller remmarna mycket bättre. Jag ser bara fördelar med nerdrevning, man tappar ju lite på toppfarten men det gör inte mig nånting alls :)
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
å fasen men de låter ju bara bra de , men då e de ju bara snön som fattas då så man får ut o ha lite roligt då:p
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Åker med 22/45 i min 800:a... Passar klockrent med 74:a länkars kedja...
Blir mycket snällare åt remmarna...
Vill du sen ha mer drag så skaffa ett v-kit från tex Dynamoe joe, är kanonnöjd med mitt kit från honom...
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Åker med 22/45 i min 800:a... Passar klockrent med 74:a länkars kedja...
Blir mycket snällare åt remmarna...
Vill du sen ha mer drag så skaffa ett v-kit från tex Dynamoe joe, är kanonnöjd med mitt kit från honom...
Rev 800+ 22/45 +44mm matta + S8X lät som en grymt rolig kombination! :D
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
ajjemen de verkar som det blir 45/22 i drevning för jag hade ju oturen att kedjan vart för lång med 45/23 så då kortade jag ned kedjan 1 länk men då vart den ca 1-2 mm för kort , lite surt just nu som det har komme snö o allt :(
men man måste ju ställa om tra-klickersen annars lär den väll över varva utav helsike ? kanske nån som vet vad de ska stå på me 45/22 i drevning?
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
ajjemen de verkar som det blir 45/22 i drevning för jag hade ju oturen att kedjan vart för lång med 45/23 så då kortade jag ned kedjan 1 länk men då vart den ca 1-2 mm för kort , lite surt just nu som det har komme snö o allt :(
men man måste ju ställa om tra-klickersen annars lär den väll över varva utav helsike ? kanske nån som vet vad de ska stå på me 45/22 i drevning?
Hehe.. Har varit i precis samma sits, körde 23/45 först med mycket vinkel på originalkedjan, satte i 22 ist och kortade en länk, blev perfekt!
Är bara att pröva sig fram med klickern till den varvar 8000-8100..
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
nu går den igen , o de vart ingen liten skillnad kan man säga heller :p vart en helt ny skoter , har bara lös snö hemma som jag har kört den i men det räckte till för att känna vad den gick o man kan ju säga att det var inga problem att åka på rullen dit man ville :p
Så man får tacka för alla tips man har fått Mvh // jonas
 

stabilt10

Medlem
28 jan 2007
22
0
1
GÄvle
Jag har själv en mxz x 800cc rev -03

dreven som sitter där nu ev orginaldrevat 26t & 43t

funderade på att ha 24t & 43t

men kan man dreva ner mkt mer ? eller kan det bli för mkt med ex

21t-22t & 43t ?
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
går att räkna ut utväxlingen som bir mellan dreven o de e bara att ta t.e.x 45/26 = 1,73 alltså snurrar mattan 1 varv på 73 variator varv , o din utväxling med de drev du har är 1,65 men de kan ju va mycket annat som spelar in tex vad för storlek på drivhjulen . men 21 eller 22 är inga problem jag kör med 22/45 i drevning o den e neddrevad mer än en original 600 o den går utav bara helvete , de man ska tänka på e att man igentligen ska försöka ha samma vinkel på kedjan som man har me original drevningen för att de ska funka bäst men jag har inte haft någe problem alls som jag har ........
 

stabilt10

Medlem
28 jan 2007
22
0
1
GÄvle
går att räkna ut utväxlingen som bir mellan dreven o de e bara att ta t.e.x 45/26 = 1,73 alltså snurrar mattan 1 varv på 73 variator varv , o din utväxling med de drev du har är 1,65 men de kan ju va mycket annat som spelar in tex vad för storlek på drivhjulen . men 21 eller 22 är inga problem jag kör med 22/45 i drevning o den e neddrevad mer än en original 600 o den går utav bara helvete , de man ska tänka på e att man igentligen ska försöka ha samma vinkel på kedjan som man har me original drevningen för att de ska funka bäst men jag har inte haft någe problem alls som jag har ........

Om jag ska ner på motsvarande din utväxling så blir det 21t & 43t

Vad mer kan du säga jungel jim . Tappade du något i toppfart

eller vart det så att nu orkar skotern växla fullt ut om den inte gjorde

det förr? Är det risk för att den övervarvar med den drevningen?..
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
Om jag ska ner på motsvarande din utväxling så blir det 21t & 43t

Vad mer kan du säga jungel jim . Tappade du något i toppfart

eller vart det så att nu orkar skotern växla fullt ut om den inte gjorde

det förr? Är det risk för att den övervarvar med den drevningen?..
inga problem alls med att den övervarvar , och om den skulle göra det har du ju alltid tra - clickersen på primär variatorn som du kan ställa ned varvtalet på .
jao min tappade toppfart så den går runt 150-160 km/h men inte mig emot vart bra mycke roligare, spec. om man ska leka mycket.
min skoter har inga problem alls med att den inte skulle orka växla ut o de hade den inte tidigare heller men kunde tappa något i varv om man skulle upp för tex en ganska ordentlig backe så att den fick jobba lite , men om din inte orkar växla ut så kanske du skulle ha kollat upp med fjädern i primären kan ju alltid vara den som har tappat spännsten