Rengöra R.A.V.E

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Hur ska men rengöra RAVE ventilerna, jag har hört att det ska göras då och då! Är det nån som kan ge en beskrivning på hur man gör det?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
en liten reflektion om serviceintervall i denna rave:iga tråd...

Läste nånstans att rave-ventilerna bör rengöras var 150-300:e mil. Jag rengjorde mina ravear i våras på min summit 600 -99 som då hade gått 420 mil. Dom var nästan helt rena och då bör tilläggas att jag har kört på bombardiers/rotax egen olja som är rätt billig och ryker rätt mycket (även om många inkl mig hävdar att det är en bra olja). Så det jag vill säga är att man behöver nog inte tillämpa allt för korta serviceinterval på rave:arna, det tjänar nog inget till. Däremot finns det väl som i de flesta fall skräckexempel...i "Snowmobile" i våras stod det ju att Tikka hade en F7:a i garaget som hade sotat igen sådär en 3 gånger på endast 60 mil...arctic... :)

Vore kul å höra hur dina skedar ser ut, hur långt din maskin har gått och vad du använt för olja.

Lycka till med rengöringen!
 

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Tackar!

Då gäller det bara att få över lite tid att utföra operationen!

Jag återkommer med resultatet!
 

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Nu har jag tagit mig tid att ta ur "skedarna" dom såg bra ut (endast små mängder ganska tunn oljegegg) utom 3:ans cylinder den var ganska geggig!

Jag har köpt skotern i höst så jag vet ej hur långt den gått sedan sista servicen av portarna! Jag köpte den även med full ojletank men han hade kört på en helsyntet Castol om jag inte minns fel!
 

comcom

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Sundsvall SE
Hej och tack för en perfekt hemsida för rengöring av RAVE-skedarna.

Nu har jag gjort min rengöring, och nu återstår bara återmontering.

Jag har en fråga, som jag hoppas och tror att någon er Rotax ägare, kan svara på. Jag blir osäker, för jag minns inte en viktig sak.

Åt vilket håll ska skedarna återmonteras? Ska skedarna stoppas tillbaka med "överbett" eller med "underbett"? Hoppas att alla förstår hur jag menar med denna beskrivning.

Sarah