remspänning XC500-00

radeskog

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
gävle sverige
bbk.sidan.nu
satt på en ny rem på min XCsp500-års 00. när man har skotern upplyft så snurrar mattan på tomgång, mer än vad den bör göra. vad ska man göra åt det? kan man shimsa om sekundären eller hur löser man problemet??
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Dec-03 kl 09:30 PM (CET)]PÅ 00an har du remspänningen utanpå sekundären lossa tre bultar lite. sedan vrider du skivan tills det tar stopp.
åt något håll minns inte vilket. Men mattan
ska gå runt lite när den är upplyft då är
remmen rätt spänd.
 

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
Först, har du köpt rätt rem?
Om du har det så kanske du måste rikta variatorenrna. Är ingen expert men hur som helst borde du lämna in den på variator service. Ska ändå riktas ca var 500 mil.
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Börja med att kontrollera så att du rätt rem till din maskin.
Kollla sedan så att avståndet mellan vevaxeln och variatoraxeln är korrekt samt kolla även så att variatorerna är ordentligt linjerade.

När dom sakerna är OK finns det ju lite hårdvaruförändringar som kan avhjälpa problem!

Vad skulle man behöva rikta var 500:e mil??? Och VARFÖR?
 

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
Det är den rekomendationen jag har fått.
Är inte variatorerna riktade får man slitage på rem och variatorerna. Skoter går inte optimalt heller.

Det är alltid bättre att göra en service än att pilla själv om man inte är riktigt haj på grejorna, som de flesta faktiskt inte är. Skotern håller bättre då och går bättre plus att senare ägare slipper onödiga problem. Och du själv slipper kanske ett självvållat haveri. Nu tänker jag självklart även på inställningar av förgasare och dyligt.