Remproblem till XCR 600

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Monterade en ny rem i våras, det är rätt rem för skotern, en Dayco Ultimax. Men efter att jag kört i ca. 10 min börjar den tjuta från remmen och det blir en linje av gummi på primärvariatorn. Provade då att ta bort linjen å prova igen, men det återkommer hela tiden. Vad är fel?! motorn kanske sitter aningen snett så att det nöter?
 

Sundin_82

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
LIT Sverige
Jag köpte en sådan också. Jag råkade ut för samma problem. då fick jag höra att Dayco Ultimax är för klen för den motorn den klarar bara upp til ca.80hk så jag tycker du ska köpa en extrem rem den har jag kört på i 70 mil än så länge.

Lycka till
mvh. Sundin
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Originalremmarna är nog dom enda som håller, piratremmar verkar inte hålla riktigt vad dom lovar, jag har själv testat ett par st men nu har jag gett upp, skitgrejor rent ut sagt.
Originalremmarna kostar några kronor extra men som håller å andra sidan bra mycket längre än 10 min.

pär
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Dayco Ultimax för klen !? Felet är inte remmen utan variatorjusteringen....
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
>Originalremmarna är nog dom
>enda som håller, piratremmar
>verkar inte hålla riktigt
>vad dom lovar, jag har själv
>testat ett par st men nu har
>jag gett upp, skitgrejor
>rent ut sagt.
>Originalremmarna kostar
>några kronor extra men som
>håller å andra sidan bra
>mycket längre än 10 min.
>
>pär


att bara orginal remmarna skulle hålla är bara svammel, jag har då kört med Dayco Max rem hela förra säsongen utan problem , remmen jag hadde innan det var också en dayco max, den sprängde jag, men det var för att det var en gammal rem som även hadde en konstig skada i sig(en rem som egentligen borde ha bytts för längesän)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Om remmen ligger på på tomgången måste du justera sekundären så att remmen inte är så spänd. Vet inte hur man gör det på polargris.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Nov-03 kl 11:36 AM (CET)]Remmen ska ligga på så att den kryper fram när den är uppallad och går på tomången.Föresten ni som säger att en original är bättre än en d-ultimax 2,borde kanske justera era variatorer så kanske grejorna håller.Sen så ska man inte använda sådana extrema remmar på svaga motorer(XCR 600 är inte svag) ni kommer inte att få tillräckligt tryck på skivorna.
Mvh: Bola.....
 

CyanLotus

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Arjeplog Sverige
Hörde att många som kör cross kör med Daicoremar.
För att dom skulle vara så bra.
Vet inte om det stämmer har inte så stor koll på remmar. Men jag har då Daico på alla mina skotrar.
Fast på 4hjulingen har jag då Yamaha orginalrem "Dyr som F##"
 

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
Hr likadan maskin och har aldrig upplevt samma problem.
Kolla variatorerna.
Själv kör jag bara på orginalrem.
 

Skrotax

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Har en liten svagen skoter å den äter dayco,så jag kör me orginal.Gör lite service på den emellanåt så funkar det.