rem gnissel, MM-97 !?

Tompi

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Kiruna
Eftersom jag inte vet så måste jag fråga

Jag har inhandlat en 97 MM i måndags, jag har monterat ny original variator rem, innan jag gjorde de så putsade jag skivorna med 1200 våtslippapper precis efter de mektips som finns här på hemsidan, efter de torkade jag rent med t-röd. De som irriterar mig är att de gnisslar precis kring tillslagsvarvet, är de normalt med ny rem ? I helgen har jag kört 9 sansade mil, gnisslet har minskat men finns där fortfarande vid ca 4000-5500 varv. Jag har kollat att både primär och sekundär variatorn rör sig lätt. Blev de kanske för glatt yta när jag putsade? Nån som vet? tacksam för svar
Thomas i Kiruna

 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Samma problem här....

Skönt å hör att man inte är ensam med detta problem. Har en SX 700 -97:a där precis allt i variatorn är bytt o renoverat. Den gnisslar trots detta värre än en osmord lagårdsdörr kring tillslagsvarvet 4500-5000 rpm.
Förra året var den tyst, körde då med en 1 säsong gammal rem. Bytte i år till en ny original Yamma rem (tandad på utsidan) och då började GNISSLET !!!
Har schimsat om sekundären för att remmen skall bli lite slackare men ingen förbättring !!

Vad göra ????
 

steel

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
sammma her men ?????

tjenare jag hadde samma på min sx600-97 köpte en yama orginal med tandad över sida och den skrek o
drog på tom gång.for sen på kvällen och köpte en rem på ok. En dayco rem maxi för. jag var panik för
vi skulle o köra .den var lite längre en org..remmen och vips so funkade de inge skrik eller nåt så orginal remmen verkar vara för kort
konstigt????? hmmm.mvh steel
PS. och den kostade 290 kr och dom gör yama orginal remmar hmm
 

ACat

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Om..

det gnisslar cå betyder det att remen ligger an en aning mot primären. Och så länge skotern inte sticker iväg av sig själv så betyder det att variatorerna kommer växla perfekt! (förutsatt att dom är rätt bestyckade) Så jag tror inte ni ska vara allt för oroliga. Dessutom betyder det att variatorn inte kommer att slå i vilket i sin tur innebär mindre slitag så jag skulle inte se det som ett sånt stort problem. Dessutom kommer remmen att slita in sig tids nog(= inget gnissel).
 

Tompi

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Kiruna
gnissel....

Tackar för svaren, man får väl hoppas de försvinner
gör de inte de får man gräva vidare. Nåväl, i kväll ska jag å försöka mig på att justera in framvagnen, få se hur de går.
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
RE: gnissel....

Hej! Jag har en SX 700 -97 och jag bytte de tre skruvarna som chimsar ut sekundären, det räckte inte med att bara ta bort brickorna, Med brickorna och nya skruvar, (kostar inte mycket) så slutade det att låta! Orginalskruvarna hade en skålformad topp som snabbt nöttes ner men de nya som säljs är förbättrade och håller bättre! Lycka till!
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
RE: gnissel....

Grundorsaken till remgnissel på tidiga sx/mm:ar, är 9 ggr av 10 att man har fått en rem som är något kort. Detta är mycket vanligt på 8CH remmarna (Dayco tillverkade...), eftersom just dessa skiljer väldigt mycket i längd. Börja med att kontrollera variatoravstånd samt remhöjd. Om allt verkar stämma, så är orsaken garanterat att remmen är för kort. Det går naturligtvis att kompensera detta med att antingen köra med lite tightare variatoravstånd, eller lite lägre remhöjd, men detta kan medföra sämre prestanda.
Mitt råd:

1: Mät remmen innan ni köper den. Om handlaren har några remmar hemma, så brukar det alltid finnas någon som är lite längre.
2: Kalibrera om primärvariatorn för att köra med den nyare 8DN remmen. Den håller betydligt jämnare kvalité, dessutom slits den väldigt långsamt. Nackdelen är att den är ganska hård, och greppar lite sämre. Dock inget dom flesta lider av.
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
RE: gnissel....

Anledningen till att det inte gnisslar med en Dayco är att Dayco remmen är ungefär 6mm(1/4") längre än orginal remmen. En nackdel med det är att du kan tappa varv på toppen, tex så tappade jag 400 varav på min srx med en Dayco jämfört med orginal remmen. En fördel med Dayco remmen jämfört med orginal är att den är mjukare vilket minimerar att remmen glider på variatorerna vilket gör variator skivorna varma, nackdelen är att Dayco remmen slits mycket fortare än orginal.
På http://www.hartmaninc.com/ finns det mer att läsa under clutching.
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
RE: gnissel....

[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Nov-02 kl 11:47 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 27-Nov-02 kl 11:47 AM (CET)]Måste bara klargöra lite.... Remmen som sitter standard på skotrarna ovan (som gnisslar), heter 8CH-17641-00, och är en original Yamaha rem, fast den tillverkas av Dayco, (till skillnad från 8DN remmen som tillverkas av Mitsuboshi).
Daycoremmen som srx700lt talar om är förmodligen någon av Daycos eftermarknadsremmar, t.ex Ultimax II. Den remmen har jag också hört fungerar bra. Den funkar garanterat bättre än 8CH remmen, eftersom den mig veterligen inte har några som helst fördelar...
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
RE: gnissel....

En annan sak jag har hört är att Yamma's originalremmar är väldigt hårda, det kan nog orsaka lite gnäll också.

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
RE: gnissel....

Det är 8DN remmen (sx-R, SRX, Viper) som är stenhård. Remmen som sitter på skotrarna ovan (8CH), är ganska mjuk.
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
RE: gnissel....

Aha. Trodde att det gällde alla... my mistake.

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------